شيراز با 25 هزار كاراته‌كا يك خانه كاراته ندارد!

گفت‌وگوی «خبرنیوز» با احمد مباركی رئیس هیات کاراته استان فارس

شيراز با 25 هزار كاراته‌كا يك خانه كاراته ندارد!

علی جمشیدپور- خبرنیوز/ کاراته از جمله رشته های ورزشی پرطرفدار فردی است. احمد مبارکی رئیس هیات کاراته استان فارس پس از 5 سال مسئوليت هيات در گفت وگوي اختصاصی با سایت «خبرنیوز» از پیشرفت ها و مشکلات این رشته ورزشی در فارس سخن گفت.

ماحصل اين گفت و شنود در زير از نظرتان مي گذرد:

* از چه سنی و با چه رشته‌ای، ورزش را آغاز کردید؟

از سنین پایین به ورزش علاقه مند بودم اما فعالیت در رشته کاراته را از سال 1364 آغاز کردم.

* در ورزش های دیگر نیز سابقه فعالیت به عنوان ورزشکار یا مدیر ورزشی دارید؟

در رشته های آمادگی جسمانی، تیراندازی، سنگنوردی و... فعالیت داشتم و مدرک مربیگری نیز دارم. همچنین چندین سال در سمت های مدیریتی هیات های جودو و پرورش اندام سابقه خدمت رسانی دارم.

* با رشته کاراته چگونه آشنا شدید؟

به واسطه یکی از بستگانمان که در این رشته ورزشی فعالیت می کرد با کاراته آشنا و به آن علاقه مند شدم.

* مقامی هم در رشته کاراته کسب کرده اید؟

زمانی که کاراته با کیوکوشین آمیخته بود، حدود 10 سال قهرمان استان فارس بودم. ضمنا قهرمان کشور و یک دوره هم قهرمانی مسابقات بین المللی را در کارنامه دارم.

* چرا در ورزش به سراغ کارهای مدیریتی آمدید؟

به دلیل اینکه مدرک تحصیلی ام کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی است و کارهای مدیریتی در ورزش با روحیاتم سازگاری بیشتری دارد.

* در زمان سکانداری شما به عنوان رئیس هیات، کاراته فارس در کشور در چه سطحي بود و هم اکنون در كجا قرار دارد؟

خاطرم هست زمانی که به عنوان رئیس هیات کاراته فارس مشغول به فعالیت شدم مراسمی برای معرفی هیات های برتر ورزشی استان برگزار شد و از ما هم دعوت به عمل آمد. (با لبخند) من هم با غرور خاصی پا به این مراسم گذاشتم و مطمئن بودم که از هیات کاراته و بنده نیز تجلیل خواهد شد اما در کمال نا باوری هرچه منتظر ماندم تا اسم هیات کاراته خوانده شود بی ثمر بود. وقتی پیگیر موضوع شدم به من گفتند که شما در بین هیات های ورزشی در رتبه بالای 30 قرار دارید، هم اکنون با لطف خدا و کمک خانواده کاراته استان موفق شدیم 4 سال جزء هیات های برتر کشور قرار بگیریم.

كاراته كاران مرد توجه كنند كه بانوان در حال پيشي گرفتن از آنها هستند

*رویکرد شما به بخش بانوان چگونه است؟

همیشه سعی کرده ام که فرقی بین آقایان و بانوان قائل نشوم. گاهی اوقات حتی کفه ترازو به سمت بانوان سنگینی می کند و بودجه ای هم که به بانوان اختصاص می دهیم بیش از آقایان می شود. نتیجه این نگرش هم مقام های متعدد ورزشکاران کاراته بانوان فارس در سطح کشور و رویدادهای بین المللی است که نشان دهنده پتانسیل بالای استان در بخش بانوان است.

در کل آقایان باید نگران این موضوع باشند که بانوان در حال پیشی گرفتن از آن ها هستند!

*با مشکلاتی که گریبانگیر ورزش فارس شده است چگونه کنار آمده اید؟

با عنایت به فرموده مقام معظم رهبری در مورد توجه به تولید ملي، سعی کردیم در هیات کاراته هم به دستاوردهای خودمان تکیه کنیم و با برنامه های کاربردی تلاش کردیم تا تأمین بودجه برای رشد و ارتقای هیات کاراته استان را در دستور کار قرار دهیم و به سرانجام برسانیم.

در مجموع به این موضوع دقت کردم که ساختن منابع مالی مستقل یکی از مهمترین وظایف یک مدیر است و به لطف خدا از این میدان تا به این جای کار سربلند بیرون آمده ام.

تاكنون تلاشمان براي گرفتن اسپانسر بي نتيجه بوده است

*منظورتان این است که برای جذب اسپانسر تلاشی صورت نگرفته است؟

منظورم این است که نتیجه ای در پی نداشته. اگر بخواهم شفاف توضیح دهم باید بگویم توانایی در جذب اسپانسر یک هنر است و احتیاج به فضای مناسب نیز دارد، در زمانی که بنده در تلاش برای جذب اسپانسر بودم مسايل گوناگونی مانند کرونا پیش آمد که باعث شد تا در این زمینه موفق عمل نکنیم. البته هم اکنون کمیته ای در هیات به نام کمیته اسپانسرینگ و اقتصادی تشکیل داده ایم تا بتوانیم در این مقوله نیز موفق عمل کنیم.

*در زمینه استعدادیابی چگونه عمل کردید؟

با توجه به کمبود زیرساخت ها در ورزش عملکرد قابل قبولی داشته ایم. اما اگر بحث زیرساخت و سالن های تخصصی را فاکتور بگیریم فعالیت شاخصی نداشته ایم.

*آیا هیات کاراته استان فارس از داشتن حتی یک سالن تخصصی کاراته نیز محروم است؟

متأسفانه بله. کاراته با دارا بودن حدود 25 هزار نفر فعال ورزشی و سبقه 50 ساله از داشتن حتي یک خانه تخصصی بی بهره است. البته با رویکرد اداره کل ورزش و جوانان، مراحل ساخت و تکمیل سالن تخصصی کاراته در حال انجام است و اميدواريم تا پایان سال بتوانیم این سالن تمرینی را به بهره برداری برسانیم.

*در رابطه با پیشبرد رشته کاراته در شهرستان ها فعالیتی صورت گرفته است؟

فارس با دارا بودن 37 شهرستان از جمله استان های پهناور کشور به شمار می رود و به جرأت می توانم بگویم که در سطح استان کاملا فعال و موفق عمل کرده ایم، به گونه ای که 25 سالن تخصصی کاراته با کمک متولیان ورزش در شهرستان ها احداث کرده ایم.

به زودي ليگ كاراته وان فارس راه اندازي مي شود

*چه برنامه هایی برای آینده کاراته فارس دارید؟

با تشکیل کمیته فنی، تمرکزمان را بر روی بعد قهرمانی قرار داده ایم. لذا در رابطه با بحث آموزش که مهمترین رکن تعالی هر موضوعی است کار را آغاز کرده ایم به گونه ای که در سال گذشته با برگزاری 16 کارگاه آموزشی توسط هیات سعی بر پیشبرد اهداف قهرمانی داشته ایم. همچنین در نظر داریم تا لیگ کاراته وان استان فارس را برای شناسایی قهرمانان راه اندازی کنیم.

ورزش فقط فوتبال نيست، ورزش هاي ديگر هم توقع توجه دارند

*صحبت پایانی داريد؟

شاید این جمله کلیشه ای به نظر برسد اما بیان و درک این موضوع که «ورزش فقط فوتبال نیست» می تواند به تمامی رشته های ورزشی کمک شایانی کند. از پرطرفدار بودن فوتبال نمی شود چشم پوشی کرد اما توقع رشته های ورزشی غیرفوتبالی این است که نه به اندازه فوتبال بلکه در خور شأن خودشان مورد لطف و حمایت واقع شوند. امیدوارم در آینده با برنامه ریزی های کلان و با ایجاد بسترهای مناسب در رابطه با رشته های دیگر شاهد موفقیت روزافزون ورزش استان و کشورعزیزمان باشیم.

در پایان از فدراسیون کاراته، اداره ورزش و جوانان فارس، پیشکسوتان و تمامی کسانی که برای اعتلای کاراته تلاشی شبانه روزی می کنند تشکر ویژه دارم.