زخم‌های عمیق شمشیربازی

همراه با رئیس جدید هیات استان فارس

زخم‌های عمیق شمشیربازی

علی جمشیدپور- خبرنیوز/ محمدرضا خیراندیش با 38 سال سن حدود یک ماهی است که عهده دار ریاست هیات شمشیربازی استان فارس شده است. به همین بهانه پای صحبت‌های وی نشستیم.

* چند سال است که در شمشیربازی فعالیت دارید؟

حدود 8 سال است که در این رشته فعالیت دارم. در ابتدا به عنوان ورزشکار و پس از آن برای مربیگری اقدام کردم. سپس به مدت 4 سال به عنوان دبیر هیات شمشیربازی مشغول بودم و هم اکنون به عنوان رئیس هیات در تلاش برای ارتقا این رشته در سطح استان هستم.

* از کجا با این رشته ورزشی آشنا شدید؟

همه شمشیربازی را می شناسند، اما اینکه این ورزش را از نزدیک ببینند و تجربه کنند موضوع متفاوتی است. به واسطه آشنایی با آقای فرزانه که چندین سال به عنوان رئیس هیات فعالیت داشتند با این رشته آشنا و علاقه‌مند شدم تا در تمامی ابعاد این رشته ورزشی فعالیتی مثمرثمر داشته باشم.

* در دیگر رشته‌ها نیز فعالیت داشته‌اید؟

قبل از شمشیربازی حدود 20 سال به صورت جدی، کشتی را پیگیری می‌کردم. در دو رشته آزاد و فرنگی در مسابقات نظامیان بیشترین عناوینم را کسب کرده‌ام.

* زمانیکه سکان دار شمشیربازی فارس شدید، هیات در چه وضعیتی بود؟

از آسیب هایی که ویروس منحوس کرونا به ورزش دنیا وارد کرد هرچه بگوییم کم است. قبل از اینکه کرونا همه گیر شود روند رو به رشدی را طی می‌کردیم اما متأسفانه با به وجود آمدن این اپیدمی و با تعطیلی باشگاه ها و مسابقات درگیر مشکلات زیادی شدیم تا جایی که ورزشکارانمان که در رده های سنی نوجوانان و جوانان می‌توانستند در ایران سرآمد شوند با بالا رفتن سنشان و تمرین نکردن، کم کم دلسرد شده و این رشته را کنار گذاشتند. همین ریزش ورزشکاران که چندین سال زمان برده بود تا به این جایی که هستند برسند یکی از بزرگترین آسیب هایی بود که به بدنه شمشیر بازی استان وارد شد.

* شمشیربازی فارس، ورزشکاری در تیم ملی دارد؟

بله؛ در بخش آقایان، کوروش فرزانه و  آرین شمسایی و در بانوان هم خانم عفیفی پور به تیم ملی دعوت شده‌اند.

* دیدگاه شما را در مورد ورزش بانوان می‌خواستم بدانم؟

از نظر دستورالعمل های اداره ورزش و جوانان گفته شده است که حداقل 35 درصد از بودجه تخصیص یافته به هیات مورد نظر، باید صرف بخش بانوان شود. با این حال به جرأت می‌توانم بگویم که نه تنها 35 درصد بلکه بیش از 50 درصد از بودجه هیات شمشیربازی به بخش بانوان اختصاص داده می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع که اغلب، تعداد ورزشکاران بانو کمتر از آقا بوده اما همیشه سعی کردیم جانب انصاف را رعایت کنیم و فرقی بین آقایان و بانوان نگذاریم. حتی در بحث اعزام‌ها، سعی کردیم تیم بانوان بی‌نقص‌تر از آقایان در مسابقات حضور داشته باشد.

* در حال حاظر رشته شمشیربازی با چه مشکلی دست و پنجه نرم می‌کند؟

تجهیزات بیشترین نیاز این رشته است. برهمین اساس می‌توانم بگویم که بزرگترین مشکل ما نبود تجهیزات مناسب این رشته ورزشی است. در ایران این تجهیزات تولید نمی‌شود و عمده مشکل ما نیز تهیه این وسائل از خارج از کشور است که در زمینه واردات و گمرک مشکلات عدیده ای گریبان گیر رشته شمشیربازی است.

* راهکاری در نظر دارید؟

انشاالله امسال با چندین شرکت دانش بنیان جهت طراحی و تولید این قطعات و تجهیزات مذاکره می‌کنیم تا بتوانیم حداقل پس از ایجاد شغل‌های جدید، در زمینه تأمین تجهیزات شمشیربازی خودکفا شویم. در همین جا از تمامی طراحان و تولید کنندگان تقاضا می‌کنیم تا در جهت کمک و همکاری به رشته ورزشی شمشیربازی به این موضوع ورود کنند و یاری دهنده ما باشند.

* استقبال از ورزش شمشیربازی چطور بوده است؟

اگر این چند سال که کرونا بر سر ورزش سایه افکنده را در نظر نگیریم خوب بوده و می‌توانسته بیشتر و بهتر شود. البته با توجه به تربیت مربیان حرفه ای و کارآزموده، امید این را داریم که در آینده ای نزدیک با رشد متقاضیان این رشته ورزشی روبرو شویم.

* در استان فارس، به غیر از شیراز شهرستان دیگری هم در رشته شمشیربازی فعالیت دارد؟

در گذشته فقط شیراز به عنوان قطب شمشیربازی فارس وجود داشت، اما با زحمات و تلاشهای مسئولین هیات شمشیر بازی هم اکنون شهرستانهای استهبان، لار و جهرم نیز در این رشته فعالیت قابل قبولی دارند.

* برنامه های شما برای آینده هیات و رشته شمشیربازی چیست؟

با در نظر گرفتن تقویم سالیانه‌ای که توسط فدراسیون ارائه شده برنامه ریزی کردیم تا چندین دوره مربیگری و داوری سابر برگزار کنیم. همچنین مهمترین طرحی که در نظر داریم به لطف خدا به سرانجام برسانیم ساخت و احداث آکادمی تخصصی شمشیربازی است که لازمه پیشرفت این استان در این رشته ورزشی خواهد بود.

* رابطه هیات استان با فدراسیون شمشیربازی در چه سطحی است؟

با لطفی که مسئولین فدراسیون به ما دارند، یک رابطه خوب و دوستانه وجود دارد که ماحصل آن به لطف خدا در آینده نتایج درخشان استان فارس در کشور و همچنین مسابقات برون مرزی خواهد بود. البته نباید محدودیت‌های فدراسیون در رابطه با تخصیص بودجه به استانها را هم فراموش کرد اما توقع ما در رابطه با حمایت مالی فدراسیون از هیات استان همیشه معقولانه بوده است.

* در زمینه جذب اسپانسر به چه نحو عمل کرده‌اید؟

در این اوضاع نا به سامان اقتصادی سخت ترین کار ممکن، راضی کردن یک سرمایه گذار جهت تأمین نیازهای مالی یک رشته ورزشی است که از طرف رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما حمایت چندانی نمی شود. البته چندی پیش که مسابقات لیگ برتر در حال انجام بود و به صورت پخش زنده از شبکه ورزش پوشش داده می‌شد، کار خوبی که انجام شد معرفی اسپانسرها به منزله حامیان مالی بود که سعی بر سر پا نگه داشتن ورزش این مرز و بوم کرده‌اند و بسیار بازخورد خوبی در پی داشت.

* در رابطه با استعدادیابی هم فعالیتی داشتید؟

بله؛ گذشته از برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های متنوع در این رشته ورزشی، امسال با تشکیل تیم مجرب استعدادیاب که متشکل از افرادی فعال و با تخصص در زمینه شمشیربازی است به دنبال کشف نابغه‌ها خواهیم بود. همچنین در راستای این موضوع با آموزش و پرورش تعامل اساسی خواهیم داشت.

* صحبتی هم باقی مانده؟

در کشور جوانی مانند ایران نمی‌دانم چرا برای ورزش این همه کارشکنی می‌شود. حدود سال 91 بود که بخشی از تجهیزات رشته شمشیربازی برای ورود به ایران در گمرک دچار مشکل شد و اجازه ترخیص ندادند. فکر می‌کنم 6 ماه زمان برد تا مسئولین توانستند این مشکل را برطرف کنند. یک موضوع دیگر هدایا و جوایزی هست که به صورت نقدی یا به صورت تجهیزات از بهترین برندها توسط فدراسیون جهانی به شمشیربازان ایران اعطا می‌شود. برای این هدایا هیچ ارزی پرداخت نشده که وقتی به گمرک می‌رسد اجازه ترخیص به آن داده نمی‌شود. واقعاً جای سؤال دارد که چرا اینگونه با مسائل برخورد می‌کنند تا به جای ایجاد انگیزه در جوانان برای گرایش به سمت ورزش، آنها را از این مسیر دور کنند.
در پایان از زحمات تمامی عزیزان و اساتید گرامی که با تمام توان در زمینه رشد و شکوفایی رشته ورزشی شمشیربازی تلاش دارند، سپاسگذاری می‌کنم.