زباله سوزی؛ دود سرطان‌زای که به چشم مردم و محیط زیست دهدشت می رود

زباله سوزی؛ دود سرطان‌زای که به چشم مردم و محیط زیست دهدشت می رود

وضعیت نابسامان امحای زباله‌های شهری و فقدان سیستم دفع زباله و مدیریت پسماندها در دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه سبب ورود گازهای خطرناک و آلودگی هوا و افزایش آلاینده ها و سایر تبعات بهداشتی و زیست محیطی ناشی از آن برای زندگی مردم این شهر شده است.

دفن غیراصولی و آتش زدن پسماندهای شهری باعث مشکلات زیست محیطی فراوان و انواع بیماری می شود.

سوزندان زباله‌ها از مخاطرات جدی برای محیط زیست است چرا که دود ناشی از سوزندان این مواد قاتل خاموش برای محیط زیست محسوب می شود و تنفس تمامی موجودات زنده را به خطر می اندازد و تشدید بیماری‌های قلبی ریوی و تاثیرات منفی بر محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

از اثرات مزمن آلاینده‌ها بر سلامت انسان می‌توان به تحریکات پوستی، چشمی و تاثیرات سو تنفسی اشاره کرد، تولید گازهای سمی دی‌اکسید از دیگر از پیامدهای ناگوار آتش‌زدن زباله‌هاست که می‌تواند منجر به افزایش سرطان و سایر بیماری‌های مختلف شود.

بحران محیط ‌زیستی و وضعیت نابسامان امحای زباله‌های شهری در دهدشت و فقدان سیستم دفع زباله و مدیریت پسماندها در این شهر، یکی از چالش‌های اصلی مردم دهدشت هست که زندگی را به کام مردم این شهر و روستاهای تابع تلخ کرده است.

هر چند تنفس مردم دهدشت و روستاهای اطراف سالهاست که با دود زباله پیوند ناگسستنی دارد و تمام کوچه‌پس کوچه‌های این شهر لبریز از بوی دود و تعفن ناشی از سوزاندن زباله تنفس را بر مردم سخت کرده است.

مسئولان یکی پس از دیگری با شعار وعده‌های زودگذر خبر از دفن اصولی زباله‌ها دادند و اما همچنان وعده‌هایشان در حد همان وعده ماند و این مردم دهدشت هستند باید شب و روز خود را زیر دود سم‌زای خطرناک بگذرانند.

روزانه بیش از ۱۱۰ تن زباله در دهدشت تولید می شود و این میزان دو برابر میاگین کشوری است.

این در حالی است همزمان با طلوع آفتاب در شمال شهر دهدشت، دود غلیظ سوزاندن زباله‌ها مناطقی از شهر بخصوص فضای بالای بیمارستان امام خمینی دهدشت (نزدیک ترین نقطه به سایت زباله‌های شهرستان) را همانند تکه ابر سیاهی در برمی‌گیرد و نفس‌کشیدن در این مناطق را سخت می‌کند.

 سال‌هاست این مشکل پا برجاست و چندین سال از این معضل می‌گذرد، اگر چه در چند سال اخیر وعده هایی توسط مسئولین شهرستان جهت جابه‌جایی این سایت دفن زباله که در دو کیلومتری شهر قرار گرفته است داده شده، اما تاکنون گویا هیچکدام از این وعده‌ها راه به جایی نبرده و مردم شهرستان کهگیلویه، شهر دهدشت و بخش مرکزی و بخصوص روستای طولیان (فاصله یک ونیم کیلومتری از سایت زباله) قرار دارند باید حالا شاهد زبانه کشیدن آتش ناشی از سوزاندن زباله و استشمام دود غلیظ آن باشند و به جرأت می‌توان گفت خطر شیوع انواع بیماری مردم شهر دهدشت و روستاهای بخش مرکزی را تهدید می‌کند.

هم‌چنین باتوجه به همجوار بودن این سایت به مزارع کشت گندم و جو اهالی روستا در اردیبهشت و خرداد هرسال کشاورزان با گسترش آتش زباله‌های این سایت طی چند سال اخیر هم باعث آتش گرفتن مزارع کشاورزان و تلف شدن محصولات آنها شده و باعث از بین رفتن پوشش منابع طبیعی و طرح جنگل‌داری همجوار سایت شده که چندین سال طول کشید تا درختان آن به بلوغ برسند.

از جمله معضلات عمده دیگر می‌توان به ورود شیرآبه این زباله‌ها به آب‌های سطحی شهرستان اشاره کرد که بدلیل دفن غیر اصولی زباله‌های عفونی بیمارستانی در این سایت و ورود مواد خطرناک آنها به آب‌های سطحی و از آن طرف حرکت این آب‌های سطحی به بالا دست سد کوثر، باید فکری جدی برای این معضل بسیار خطرناک کرد.

این حجم از آلایندگی و دود ناشی از زباله های شهر دهدشت به جایی رسید که حجت‌الاسلام وحدانی‌فر، امام جمعه دهدشت در خطبه‌های نماز جمعه متولیان امر را مورد خطاب قرار داد و گفت: سایت زباله دهدشت سلامت مردم و روستاهای اطراف را تهدید می‌کند، چه کسی باید این مشکل را حل کند؟ مدیران مربوطه بنشینند و یک مکانی را برای امحای زباله‌ها و تفکیک اصولی آن مشخص کنند.

وی با توجه به آسیب‌های جبران‌ناپذیر این سایت افزود: تنفس مردم دچار مشکل شده است خیلی‌ها شعار می‌دهند ما سایت را ساماندهی می‌کنیم، شعاردهندگان این گوی و این میدان.

همچنین سید عبدالعزیز موسوی، فرماندار شهرستان کهگیلویه با اشاره به خطرات دپوی زباله اظهار کرد: شهرداری ظرف یک هفته نسبت به محصور کردن محوطه و رفع این معضل که سلامت مردم را مورد تهدید قرار داده تصمیم گیری کند.

وی افزود: رسیدگی به مشکلات محل دپو و آتش زدن زباله در اولویت شهرداری قرار گیرد.

ضایعات بخش ارزشمندی از طلای کثیف است و در صورت مدیریت درست بازیافت آنها برای استفاده مجدد به عنوان مواد تجدیدپذیر در دستور کار قرار می گیرند اما این مهم در کهگیلویه رها شده و اینکار علاوه بر به هدر دادن سرمایه ملی، استحصال آن از شیوه‌های نادرست باعث بروز مشکلاتی در این شهرستان برای شهروندان شده است.

سلامت مردم از مهم‌ترین نیاز است، متولیان امر هر چه زودتر زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم تا مردم بیش از این آسیب نبینند چرا که رها کردن مواد بازیافتی در زباله‌ها هم سرمایه ملی را به هدر میدهد و هم آلودگی خاک هوا و منابع آبی را به همراه دارد به امید آنکه این موضوع مورد توجه متولیان قرار گیرد و مسئولان شهری در تعامل با سایر نهادهای مرتبط شهری چاره‌ای برای رفع این معضل زیست‌محیطی خطرناک بیابند.