دارو یاری، یار داروسازان نشد!

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان فارس: این طرح برخلاف نامش باعث افزایش 30 تا 300 درصدی قیمت دارو شده است

دارو یاری، یار داروسازان نشد!
داروسازان نسبت به اجرای سرزده و عجولانه طرح گله مندند

سهیلا رفیعی نژاد/ اجرای ضربتی دارویاری در کشور و از جمله فارس که باعث غافلگیری داروسازان شد، اگر چه یکی از طرح هایی است که نارضایتی داروسازان را به همراه داشته اما در روزهای اخیر نظارت های موثری هم از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره صورت گرفته به نحوی که از آغاز راه اندازی این طرح بیش از 1400 مورد نظارت و بازرسی از داروخانه های سطح شیراز و دیگر شهرهای استان به منظور اجرای صحیح طرح دارویار انجام شده است. به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نظارت بر عدم دریافت وجه اضافه از مردم در هنگام ارائه نسخ دارویی و تهیه داروی خود از اهداف اصلی این نظارت ها بوده و تا اجرای کامل این طرح بازرسی های سرزده به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

با این وجود داروسازان نسبت به اجرای سرزده و عجولانه طرح گله مندند. در این بین اگر چه در ظاهر حقوق بیمار دیده شده، اما وقتی به بطن ماجرا ورود پیدا می کنی متوجه می شوی که مشکلات ناشی از اجرای عجولانه دارویاری، مشکلاتی را برای داروخانه ها به همراه دارد که دود آن خواه ناخواه به چشم بیماران هم می رود.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان فارس در این باره به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: این طرح برخلاف نامش باعث افزایش 30 تا 300 درصدی قیمت دارو شده است و یکی از مهم ترین مشکلات طرح دارو یاری همین افزایش قیمت هاست که اگر چه ظاهرا به بیمار فشاری وارد نمی کند اما با توجه به مسایلی که برای داروخانه ها به همراه دارد می تواند بر روی ارائه خدمات به مردم تاثیر بگذارد.

دکتر محمد منفرد افزود: از سوی دیگر به این دلیل که آغاز اجرای طرح را یک شبه اعلام کردند، مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری هم وجود دارد که کار را سخت و کند کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران و فارس تصریح کرد: در مورد اصل و ماهیت طرح، تصور و برداشت مان این است که روی آن کار کارشناسی انجام شده و ما هم تایید می کنیم حتی این اتفاق باید از قبل می افتاد و ما به دید مثبت به این قضیه نگاه می کنیم.

دکتر منفرد افزود: چون وقتی تفاوت بالای قیمت دارو بین کشور ما و همسایه ها وجود داشته باشد، گذشته از قاچاق دارو که خصوصا در شهرهای مرزی ما به وفور وجود داشت، توریست های درمانی و سیاحتی و زیارتی از یارانه دارویی ما استفاده می کنند و این مطلوب نمی باشد و قاچاق معکوس دارو هم اتفاق می افتاد.

این عضو هیات مدیره انجمن داروسازان فارس عنوان کرد: اما اعتراض ما این است که یک پای اصلی قضیه و طرح دارویاری داروخانه ها هستند، اما انگار نه انگار؛ بطوریکه قبل از اجرای طرح هیچ مشورتی با داروخانه ها و به عبارتی نمایندگان این گروه نشد. در حالیکه صنف داروسازان جزو بزرگ ترین گروه های شغلی در کشور هستند.

دکتر منفرد افزود: در این باره طرحی که نیاز به زمینه سازی داشت را به صورت سرزده و عجولانه اجرا کردند و به همین دلیل ما هر روز شاهد درگیری با بیماران هستیم.

وی گفت: در این طرح، ارز دولتی که قبلا به دارو می داده اند برداشته  شده و دارو با ارز آزاد تولید می شود به نحوی که داور را به قیمت جهانی تولید می کنند و در اختیار مردم قرار می دهند.

 دکتر منفرد تصریح کرد: در این باره مابه التفاوت بین ارز دولتی و ارز آزاد را دولت گفته من پرداخت می کنم، اما با این روند پول داروخانه ها در سازمان های بیمه گر خوابانده می شود چرا که دولت قرار است مابه التفاوت یادشده را به سازمان های بیمه گر بدهد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان فارس ادامه داد: به منظور اجرای طرح دارویاری زیرساخت ها فراهم نیست و از آنجا که به این منظور با نمایندگان داروسازان مشورت نشد، اگر چه می گویند چیزی از جیب بیمار نمی رود اما اینطور نیست و بالاخره روی خدمات تاثیر می گذارد.

دکتر منفرد گفت: البته طرح یادشده مزیت هایی هم دارد و حدود 360 قلم از داروهایی که زیر پوشش بیمه نبوده، تحت پوشش قرار گرفته و بیش از 100 قلم از داروهای بدون نسخه نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

وی افزود: در استان فارس به دلیل اینکه برنامه پزشک خانواده در حال اجرا است، باز هم بار مالی نسخ بیمه روی دوش داروخانه افزایش می یابد و با توجه به گران شدن داروها بسیاری از نقدینگی داروخانه ها در سازمان های بیمه گر می ماند.

دکتر منفرد افزود: افزایش 30 تا 300 درصدی برخی داروها به دلیل اجرای طرح یادشده باعث شده مثلا قیمت برخی داروها از 140 هزارتومان به530 هزار تومان برسد.

وی تصریح کرد: نگرانی ما این است که حجم بالایی از سرمایه داروخانه ها در سازمان های بیمه گر بماند این وضعیت بخصوص در مورد فارس که اکثریت داروخانه ها همکار پزشک خانواده هستند بیشتر است.

این کارشناس با بیان اینکه 360 قلمی که تازه زیر پوشش بیمه رفته جزو داروهای پرمصرف است، گفت: با توجه به اجرای شتاب زده طرح دارو یاری، اگر بیمه ها به همان سبک و سیاق فعلی برخورد کنند و به تاخیرهای چندماهه ادامه دهند، نتیجه ای جز ورشکستگی داروخانه ها نخواهیم داشت.

دکتر منفرد عنوان کرد: همین حالا برخی داروخانه ها زیربار بدهکاری به شرکت های پخش دارو مانده و دچار مشکلات شدید مالی شده اند. وی تصریح کرد: بعد از این طرح قیمت برخی داروها به اعداد و ارقام وحشتناکی رسیده مثلا یک جعبه 10 ورقی سفالکسین 200 هزار تومان شده و اگر چه بیمه متقبل شده، اما اگر بخواهد با همان تاخیرهای قبلی پرداخت ها صورت گیرد با مشکل مواجه می شویم.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان فارس گفت: اگر دولت این مبالغ را به روز پرداخت نکند، داروخانه های ما در استان یکی پس از دیگری ورشکسته می شوند و باید اموال شان را بفروشند تا بدهی هایشان را پرداخت کنند.

دکتر منفرد افزود: پیشنهادمان این است که حداقل بیمه ها هر چه زودتر بدهی های قبلی را تسویه کنند و با این طرح جدید نیز پرداخت بیمه ها به روز شود چرا که طبق قانون 60 درصد مطالبات بلافاصله پس از دریافت اسناد باید پرداخت شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به 30 داروخانه استان دچار مشکلات شدید مالی هستند که پرونده باز دارند و به دلیل بدهی به شرکت های دارویی، به مراجع قضایی معرفی شده اند.

رییس انجمن داروسازان فارس نیز در این باره به «خبرجنوب» گفت: طرح دارویاری مدتی است که قرار بوده اجرا شود و بیشتر هدف این بوده که ارز مربوطه به سمت مصرف کننده سوق داده شود.

دکتر غلامرضا دهقان زاده افزود: تورمی که در کشور ایجاد شده شامل حوزه دارویی هم بوده است. بخش عمده ای از هزینه های دارویی از ارز بهره نمی برد. این طرح باعث مشکلاتی برای تولید و توزیع دارو می شود، اما روی هم رفته فواید مطلوبی دارد.

وی تصریح کرد: در مورد طرح دارویاری در حوزه اجرا مشکلاتی است که باید حل شود و از آنجا که توانایی خرید دارو توسط اکثر داروخانه ها محدود است، اگر بیمه ها تعویق های فعلی در پرداخت ها را ادامه دهند، این طرح با مشکل مواجه می شود.

دهقان زاده افزود گفت: در اجرای طرح یادشده با مشکل سیستم های نرم افزاری و بیمه ها مواجه هستیم. علاوه بر این همکاران ما نگران ماندن سرمایه هایشان در سازمان های بیمه گر هستند اگر چه دارویاری بطور کلی مطلوب است اما اجرای شتابزده و بدون هماهنگی با داروخانه ها نارضایتی ان ها را در بر داشت.