برپایی کمپین «چهارشنبه‌سوری اصیل» در شیراز

سرپرست سازمان آتش‌نشانی شیراز: با استقرار سامانه ICS، استاندارد عملیات هنگام حوادث در شیراز به سطح بین‌المللی می‌رسد

برپایی کمپین «چهارشنبه‌سوری اصیل» در شیراز
حوادث چهارشنبه آخر سال قابل پیشگیری است

مرجان دهقانی/ سرپرست سازمان آتش‌نشانی شیراز با معرفی «کمپین چهارشنبه‌سوری اصیل» درخصوص انتخاب این شعار توسط سازمان آتش‌نشانی گفت: رویکرد این سازمان برای برگزاری چنین مراسمي ‌آموزش و پیشگیری است. ‌هادی عیدی‌پور در کنفرانس خبری پیرامون هشدارهای ایمنی چهارشنبه آخر سال، ضمن اشاره به برنامه‌ریزی‌های سازمان آتش‌نشانی برای رویدادهایی نظیر چهارشنبه پایانی سال و ایام نوروز، از برگزاری جلسات هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط خبر داد.

وی در خصوص راهبردهای این سازمان اظهار کرد: حوادث چهارشنبه آخر سال قابل پیشگیری است به شرطی که آموزش‌های لازم به شهروندان داده شود. سرپرست سازمان آتش‌نشانی شیراز با بیان اینکه آموزش فرهنگ شهروندی از رسالت‌های این سازمان با هدف کاهش ضریب نفوذ حوادث مختلف محسوب می‌شود، بیان کرد: یاوران شورا در محلات آموزش‌های لازم را به شهروندان منتقل خواهند کرد.

 عیدی‌پور با بیان اینکه گسترش فعالیت‌های آموزشی و ارتقاي آگاهی‌ها منجر به کاهش آمار حوادث خواهد شد، تصریح کرد: هیچ‌گاه مخالف برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری به‌عنوان یکی از سنت‌های کهن ایرانی نبوده‌ایم، نکته اصلی برگزاری مراسمي ‌ایمن و بدون حادثه در این مناسبت است؛ متاسفانه در گذشته شاهد خارج‌شدن برنامه‌های این مراسم از مسیر اصلی و بروز حوادثی دلخراش به واسطه تولید و استفاده از مواد محترقه دست‌ساز بوده‌ایم که گاه آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

او برگزاری مراسمي ‌ایمن در چهارشنبه پایانی سال را یک اصل مهم برشمرد و گفت: با این هدف اقدامات آموزشی و نظارتی گسترده‌ای را نظیر کنترل صنوف توزیع‌کننده وسایل و مواد محترقه در دستور کار قرار داده‌ایم. سرپرست سازمان آتش‌نشانی شیراز با بيان اينكه خانواده‌ها در این مراسم مراقب خود و فرزندانشان باشند، اظهار داشت: بیش از 400 آتش‌نشان در 24 ایستگاه آتش‌نشانی این کلان‌شهر شب چهارشنبه پایان سال با هدف کاهش مخاطرات احتمالی، در آماده‌باش کامل خواهند بود. عيدي‌پور درخصوص راهبردهای سازمان آتش‌نشانی برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی نیز گفت: با استقرار سامانهICS، استاندارد عملیات و حوادث در شیراز به سطح بین‌المللی مي‌رسد. وي با بیان اینکه براساس مدل‌های جهانی رسیدن به استاندارد بین‌المللی برای شهر شیراز امکان‌پذیر مي‌شود، افزود: این نرم‌افزار کیفیت عملیات را بالا مي‌برد و اگر حادثه‌ای در ابعاد زلزله ترکیه اتفاق بیفتد، این سامانه مدیریت عملیات را تسهیل مي‌کند. سرپرست سازمان آتش‌نشانی شیراز در توضیح بیشتر تصريح كرد: این سامانه در واقع یک ابزار مدیریتی است که با آن تیم‌ها و سازمان‌های امدادگر در مدیریت بحران با قدرت سیستماتیک هماهنگ مي‌شوند. همچنین تمام امکانات سازمان آتش‌نشانی ذیل آن قرار مي‌گیرد و با مدیریت یکپارچه، پاسخگوی بهتری برای مدیریت بحران‌هاي شیراز خواهد بود.

برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی همه دستگاه‌ها پای کارند

جانشین و سخنگوی ستاد مرکزی اجرایی خدمات سفر شهرداری شیراز نیز در ادامه این نشست، با بیان اینکه شهرداری شیراز همه ظرفیت خود را برای اجرای مراسم چهارشنبه آخر سال و استقبال هرچه بهتر از مردم و مهمانان نوروزی به کار گرفته است، گفت: شهرداری تلاش مي‌کند مراسم چهارشنبه آخر سال به بهترین شکل ممکن پاس داشته شود و آسیب‌های ناشی از آن به حداقل برسد.

 غلامرضا غلامي ‌با اشاره به اینکه جریانی قصد دارد این سنت را به سمت دیگری ببرد، افزود: قرار است شهرداري در فضاهای باز همانند کمربندی و دریاچه مهارلو آتش‌هایی برای برگزاری این جشن برپا و در کنار آن خانواده‌ها را نسبت به خطرات چهارشنبه‌سوري هوشیار کند. وی در بخش ديگري از سخنان خود در رابطه با برنامه‌هاي شهرداري براي ايام نوروز گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر، از سه ماه پیش کمیته‌های 9گانه را برای نوروز 1402 تشکیل داد تا شیراز با ویژگی‌های خاصی که دارد، به مسافران نوروزی معرفی شود.

معاون شهردارشيراز ادامه داد: در اين ميان شهرداری اطلاعات مورد نیاز مسافران را از دستگاه‌هاي خدمات‌رسان دریافت کرده تا گردشگرانی که خسته از راه مي‌رسند را به مسيرهاي موردنياز هدايت كنند. غلامي ازجمله اين خدمات را نصب اپلیکیشن بر روی تلفن همراه گردشگران اعلام كرد و ادامه داد: اين اپليكيشن توسط سازمان فاوا در لحظه اطلاعات مورد نیاز گردشگران را به‌روز مي‌کند.

وي با بیان اینکه با همکاری دستگاه‌های استان امروز یک شهر ایمن و آرام برای استقبال از میهمانان نوروزی و زائران حرم‌‌های مطهر آماده شده است، تصریح کرد: شهر ایمن تنها با مسئولان عملیاتی اجرایی نخواهد شد، بلکه مردمي ‌همراه و همدل مي‌خواهد. غلامي افزود: هنگامي كه گردشگران ایمن، سلامت و با رضايت از شهر خارج شوند، ما به اهداف خود در زمينه خدمات سفر دست يافته‌ایم. وي با بیان اینکه از 26 اسفند مراسم استقبال از مسافران نوروزی در 5 محور ورودی‌ شیراز آغاز مي‌شود، گفت: برای این امر ورودی‌های شیراز با 110میلیارد تومان زیباسازی شده‌ است. همچنین در ورودی‌های شهر، ستاد استقبال جهت راهنمایی مسافران و میهمانان به مهمانسراها، هتل‌ها و کمپ‌ها مستقر مي‌شود.

گفتنی است، در پایان این نشست، معاون خدمات شهري شهرداري شيراز فرمان اجراي کمپین چهارشنبه ایمن را به همه ايستگاه‌هاي عملياتي آتش‌نشاني صادر کرد.