باغ مرکباتی که در دل پتروشیمی جهرم جا خوش کرده است

باغ مرکباتی که در دل پتروشیمی جهرم جا خوش کرده است

سایت پتروشیمی جهرم به جای ایجاد فضای سبز جهت جلوگیری از آلودگی هوا، اقدام به کاشت درختان مرکبات در محوطه خود کرده است که به سبب این فعالیت غیرقانونی با اعتراض‌های مردمی و شکایت منابع آب شهرستان و در نهایت با پرداخت جریمه رو به رو شده است.

یکی از اقدامات مهمی که تمام پروژه‌های صنعتی آلاینده، باید آن را به منظور رفع آلودگی‌های صنایع خود انجام دهند، ایجاد فضای سبز و نگهداری از آن است.

ما در عصر صنعت و تکنولوژی زندگی می‌کنیم و امروزه اکثر کارخانجات در سراسر دنیا به منظور کاهش آلایندگی‌های خود از فیلترهای خاص، تغییر در روش‌های تولید و همچنین ایجاد فضای سبز استفاده می‌کنند که در میان روش‌های ذکر شده ایجاد فضاهای سبز و نگهداری آنها، دارای اهمیت بسیاری است که به کمک این اقدام، می‌توان آلایندگی‌ها صنعتی را تا حدود زیادی کاهش داد.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های صنعت پتروشیمی در مسیر کنترل انواع آلودگی‌ها استفاده مناسب از فضای سبز به تناسب توسعه و گسترش صنایع است که بر اساس قانون باید 10 درصد از فضای مراکز صنعتی به فضای سبز اختصاص داده شود و قانون، در مورد صنایع پتروشیمی، رقم 58 درصد را برای فضای سبز در نظر گرفته است.

اگرچه که لازم به گفتن نیست که ایجاد فضای سبز مناطق صنعتی و پتروشیمی با توجه به سازگاری درختان، آب و هوا و پوشش گیاهی آن منطقه در نظر گرفته می‌شود اما نباید فراموش کرد که خشکسالی‌های اخیر تاثیر بسیاری بر محیط زیست کشور گذاشته است و کمبود آب و منابع آبی نه تنها باعث اختلال در ایجاد و نگهداری فضای سبز می‌شود بلکه تبدیل به چالشی جدی برای مصارف شخصی نیز شده است.

 با توجه به محدودیت‌های منابع آب، همیشه تمام سعی و تلاش فعالان محیط زیست در استفاده بهینه از منابع آبی بوده است و سعی می‌شود در جهت گسترش و نگهداری فضای سبز، آبیاری این مکان‌ها بیشتر از طریق پساب‌های تصفیه شده شرکت‌ها و رعایت ملاحظات محیط زیستی صورت گیرد و به جهت رویارویی با بحران بی آبی در کشور تلاش مضاعفی برای تغییر روش‌های آبیاری از سنتی به مدرن شده است.

در همین راستا پتروشیمی جهرم که یکی از طرح‌های وابسته به خط لوله اتیلن مرکز است و با شعار شکوفایی در استان فارس راه اندازی شده است از همان ابتدای ساخت مجموعه، به خاطر نداشتن مطالعات محیط زیستی و اقتصادی با مشکلات رفع نشدنی همچون عدم تأمین آب و نداشتن توجیه اقتصادی مواجه بود.

تعلل در احداث سایت به دلیل نبود برنامه‌ریزی جهت تامین آب

به گفته مسئولین امر در ابتدا پتروشیمی جهرم برای عملیاتی شدن به ۶/۵ میلیون مترمکعب آب در سال نیاز داشت که این حجم از آب، با مقدار آب مصرفی ۷۹ هزار نفر در شبانه روز برابر است و نبود شرایط تامین این حجم از آب یکی از اصلی ترین موانعی است که به خاطر جانمایی اشتباه طرح، همیشه دستخوش تعطیلی‌های مکرر برای ساخت این سایت بوده است.

اگر چه شهرستان جهرم قطب مرکبات استان فارس است و در اقصی نقاط مختلف این شهرستان شاهد باغات سرسبز مرکبات که البته درختانی با مصرف آب بالا محسوب می‌شود، هستیم؛ ولی تداخل کاشت درخت مرکبات در سایت پترشیمی این شهرستان به جهت ایجاد فضای سبز مدنظر قانون ساخت و ساز مراکز صنعتی، سوالات بی شماری در ذهن به وجود آورده است چرا که تصور این موضوع که کمبود آب، حتی برای مصارف پتروشیمی در سال‌هایی نه چندان دور سبب تعطیلی این مرکز شده بود، چگونه باعث سرسبزی و رشد درختان مرکبات در این منطقه شده است.

کاشت درختان آب‌بر در محوطه پتروشیمی خلاف قانون است

رئیس امور منابع آب شهرستان جهرم با بیان اینکه  چندین سال پیش مجوز حفر چاه آب به سایت پتروشیمی جهرم داده شد، گفت: این مرکز  جهت راه اندازی و ادامه فعالیت به آب نیاز داشت که به سبب دوری از آب و نداشتن توجیه اقتصادی به سبب لوله کشی آب، مجوز حفر و برداشت آب صنعتی به آنها داده شد.

حسین تقی خانی بیان کرد: زمانی که از کاشت درختان مرکبات مطلع شدیم، اقدام به بررسی محیطی منطقه کردیم و بعد از قطعی شدن این موضوع با طرح شکایت در دادگاه از مسئولین پتروشیمی خواستار پاسخ گویی در این خصوص شدیم.

رئیس امور منابع آب شهرستان جهرم ادامه داد: به خاطر آلودگی‌های زیست محیطی این مرکز، طبق قانون باید فضای سبز ایجاد شود که این فضای سبز تا حدودی از آلودگی های هوا بکاهد اما کاشت درختان میوه و همچنین آبیاری درختان با آب قابل شرب، عملی غیرقانونی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دادگاه این عمل غیرقانونی محرز اعلام شده است، اظهار داشت: با پیگیری صورت گرفته و حکم دادگاه، جریمه ای برای این مرکز صنعتی در نظر گرفته شده است که در روزهای آینده قابل وصول خواهد بود، ضمن اینکه درختان کاشته شده نیز باید خشک و امحا شوند.

حسین تقی خانی بیان کرد: ضرورت دارد هر مجتمع صنعتی نسبت به فضای صنعتی موجود، فضای سبز خود را افزایش دهد، اما استفاده از آب شرب و کاشت درختان ثمری، تخلف از قانون است و صنایعی که سبب آلودگی محیط می‌شوند، با ایجاد روش های نوین آبیاری و کاشت درختان مقام و کم آب‌بر می‌توانند این مشکل خود را حل کنند.