حکایت این عشق ممنوعه!

پای صحبتهای نایب رئیس هیات اتومبیلرانی و موتور سواری استان فارس

حکایت این عشق ممنوعه!

علی جمشیدپور/ چندی پیش شاهد برگزاری مسابقات آفرود کشوری در سطح مطلوبی به میزبانی شیراز بودیم. پس از آن با تلاش های هیات اتومبیلرانی فارس برای اولین بار مسابقات ریس در این استان برگزار شد که با استقبال خوبی از طرف مردم و علاقه مندان به رشته اتومبیلرانی پایان یافت. از نکات حائز اهمیت این دوره از مسابقات ریس، حضور بانوان موتورسوار و اتومبیلران بود که با انجام حرکات نمایشی و جذاب باعث ایجاد شور و نشاط فزاینده ای در بین تماشاچیان شدند. به همین بهانه گفت و گویی داشتیم با  افسر امیر افضلی، نایب رئیس هیات اتومبیلرانی و موتور سواری استان فارس و شهر شیراز که در ادامه می خوانید:

*خانم امیرافضلی؛ چه شد که به رشته اتومبیلرانی و موتورسواری علاقه مند شدید و از چه سالی فعالیت در این رشته را آغاز کردید ؟

از 9 سالگی عاشق رانندگی با هر وسیله ای بودم به اندازه ای که حتی در آن زمان یکی از شغل های مورد علاقه ام رانندگی بود. پس از ازدواج با انگیزه بالایی که داشتم حدود سال 83 موفق شدم در یک دوره مسابقه شرکت کنم و مقام های دوم و سوم را کسب کنم که حتی در روزنامه خبرجنوب درج شد و هنوز روزنامه آن روز را نگه داشته ام. پس از آن مسابقه رالی کشوری با عنوان از پارس تا فارس برگزار شد که بدون گذراندن دوره های آموزشی و با کمک دخترم به عنوان نقشه خوان حضور داشتم.در چندین مسابقات کشوری نیز موفق به اخذ مقام های پنجم، هشتم و نهم شدم. سپس با نظر آقای نعمت اللهی، رئیس هیات اتومبیلرانی وقت به عنوان نایب رئیس هیات  انتخاب شدم و هم اکنون چهار دوره در این سمت مشغول به فعالیت هستم.

* شما در زمان حضورتان به عنوان نائب رئیس هیات چه کار شاخصی برای بانوان انجام داده اید؟

بنده به عنوان یک شخص نمی توانستم کار خاصی انجام دهم اگر کمک مسئولین، همکاران، دوستان و ... نبود. اما میتوانم از ایجاد امکان حضور بانوان در بخش موتورسواری نام ببرم که به لطف خدا و حمایت مسئولین انجام شد.

*چه فعالیت هایی در بخش اتومبیلرانی بانوان داشته اید؟

بانوان استان فارس در مسابقات متعددی شرکت کرده اند و بارها و بارها موفق به کسب مقام های ارزشمندی همچون اولی و دومی شده اند. به طور مثال خانم نعمت اللهی یکی از ورزشکاران ما در رشته موتورسواری از استان فارس هستند که امسال به عنوان اولین بانوی پرچمدار ایران در مسابقات برون مرزی ترکیه شرکت کردند.

متاسفانه به دلیل عدم حمایت مالی، خانم نعمت اللهی به استان اصفهان رجوع کرده و به عنوان ورزشکار آن استان در مسابقات شرکت می کنند.

*در ورزش عدم حمایت از ورزشکار زیاد دیده می شود. در رابطه با بانوان اتومبیلران و موتورسوار هم اینگونه است؟

بله متاسفانه. گاهی اوقات که در جلسات با مسئولین تقاضای کمک مالی می کنیم با وعده و وعیدهایی که محقق نمی شود بحث را عوض می کنند. خانم نعمت اللهی که یکی از ورزشکاران با انگیزه و با استعداد استان ما در این رابطه بودند فقط به دلیل اینکه مسئولان حاضر نشدند مکانی را برای تمرین ایشان در نظر بگیرند به استان اصفهان مراجعه کرده و تحت نام ورزشکار اصفهانی در مسابقات شرکت می کنند که این جای بسی تاسف برای استان پهناور فارس دارد.

یکی از مواردی که به دفعات راجع آن بحث شده است این بود که بعضاً مسئولین از ما می پرسیدند که چرا بانوان موتورسوار را برای شرایط خاص و بحرانی مانند امدادرسانی معرفی نمی کنید. خب ساده ترین جوابی که می توانستم به مسئولین بدهم این بود که در وهله اول گرفتن مجوز برای تمرین بانوان، گذر از هفت خوان رستم را می طلبد و بعد از آن در این رشته ورزشی که یکی از پرخرج ترین رشته ها به حساب می آید، عدم حمایت های مالی لازم، انگیزه و پشتکار را از ورزشکاران بانو می گیرد و چه بسا با تغییر رشته ورزشی یا کناره گیری از ورزش مواجه شوند. در کشور ما که اکثر بانوان شاغل نیستند احتیاج مبرمی به حمایت چه از جانب خانواده و چه از جانب مسئولین دارند. 

*چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟

در تلاش برای فرهنگ سازی هرچه بیشتر این ورزش در سطح اجتماع هستیم. رشته ورزشی موتورسواری و اتومبیلرانی رشته ایی است که در کنار بانوان حتماً به حضور آقایان احتیاج است. به طور مثال خدایی نکرده وقتی اتفاقی برای یک بانو پیش می آید، از لحاظ توان جسمی شاید قادر به حل و فصل مشکل نباشد، لذا حضور آقایان در کنار بانوان گریرناپذیر است و این موضوع مستلزم فرهنگ سازی می باشد.
البته در رابطه با آشنایی بانوان با مبحث مکانیک خودرو در نظر داریم کلاس های آموزشی برگزار کنیم تا ورزشکاران بانو هم بتوانند در حد توان از پس مشکلات مکانیکی بر بیایند.

در پایان از مسئولین هیات و استان تقاضا دارم که به ورزش بانوان بهای بیشتری دهند و راه ورود بخش خصوصی به ورزش را هموارتر کنند، چرا که با بودجه های ناچیز ورزشی چاره ای جز همیاری گرفتن از بخش خصوصی نداریم.