۵۲ درصد از پرونده‌های پلیس فتا کلاهبرداری اینترنتی است

۵۲ درصد از پرونده‌های پلیس فتا کلاهبرداری اینترنتی است

رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: با توجه به حجم بالای خرید و فروش‌های اینترنتی در روز‌های پایانی سال، جرایم کلاهبرداری نیز افزایش پیدا کرده است.

سرهنگ مهدی قاسمی بیان کرد: با استفاده حداکثری مردم از رمز‌های دوم یکبار مصرف، آمار برداشت‌های اینترنتی غیر مجاز از حساب‌های بانکی یا همان سرقت‌های اینترنتی به میزان ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۰ نسبت به پارسال کاهش یافته است.

 وی افزود: البته همچنان شاهد روند افزایشی شکل گیری انواع کلاهبرداری اینترنتی هستیم و در سال جاری به میزان ۳ درصد در استان، جرم کلاهبرداری اینترنتی افزایش یافته و بیش از ۵۲ درصد از پرونده‌هایی که با مراجعه مردمی در پلیس فتا سراسر استان تشکیل و در حال پیگیری تخصصی بوده مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است.

 رئیس پلیس فتا استان بوشهر ادامه داد: بیشتر این کلاهبرداری‌ها در قالب خرید‌های اینترنتی نافرجام صورت می‌پذیرد، یعنی در بیشتر کلاهبرداری‌ها، خریدار وجه را پرداخت کرده، ولی فروشنده به تعهد و توافق عمل نمی‌کند.

 وی تاکید کرد: خریداران به هیچ عنوان فریب تبلیغات و شگرد‌های خاص مثل قیمت‌های بسیار پایین، تخفیفات و شرایط رویایی را نخورند، زیرا ممکن است دامی باشد که از سوی کلاهبرداران در فضای سایبرگسترده شده باشد.

سرهنگ قاسمی با بیان اینکه  اعتماد به صحت ادعای فروشنده در فضای مجازی، فقط بر اساس مشاهده تصاویر اوراق هویتی یا ارائه شماره کارت و حساب بانکی کاری اشتباه است، گفت: حتما قبل از نهایی کردن عملیات پرداخت وجه، تحقیقات بیشتری انجام شود.

 وی همچنین توصیه کرد: قبل از مشاهده و دریافت کالا یا خدمات مورد توافق در فضای مجازی، از پرداخت هر گونه وجهی نظیر بیعانه و پیش پرداخت خودداری شود.

 به گفته رئیس پلیس فتا استان بوشهر، در تمامی خرید‌های اینترنتی، حتما از رمز‌های دوم پویا استفاده شود و خریداران برای اطمینان از هر گونه فعالیت اقتصادی می‌توانند به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه و با مطالعه مطالب آموزشی بارگذاری شده، با یک آگاهی مطلوب، خرید ایمنی را انجام دهند.