چشم‌انداز تبدیل شدن ایران به قطب درمان سرطان سینه در خاورمیانه

چشم‌انداز تبدیل شدن ایران به قطب درمان سرطان سینه  در خاورمیانه

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس یازدهم با اشاره به محول شدن مسئولیت تشکیل شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان به جهاد دانشگاهی گفت: پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان پستان در کشور پیشتاز محسوب می‌شود و امیدواریم با توسعه این شبکه ملی، به قطب درمان سرطان پستان در منطقه خاورمیانه تبدیل شویم.

دکتر زهرا شیخی مبارکه، رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس یازدهم و عضو هیأت علمی پژوهشکده سرطان معتمد ، با اشاره به میزان شیوع بیماری سرطان پستان در ایران و جهان اظهار کرد: نیمی از جامعه ما را بانوان تشکیل می‌دهند و معتقدم سلامت، نشاط و آرامش نیمی دیگر از جامعه نیز (به دلیل نقش همسری و مادری زنان) در گرو سلامت بانوان است. سرطان پستان شایع‌ترین سرطان بانوان در دنیا محسوب می‌شود و بنابراین خیلی مهم است که رویکرد ما نسبت به این بیماری، به جای رویکرد درمان‌محور، رویکردی پیشگیرانه باشد.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: قطعاً با اتخاذ رویکرد پیشگیرانه، هزینه‌ها بسیار کمتر خواهد شد، هرچند که از نظر برخی افراد،‌ این کار بسیار پرهزینه است، اما هزینه‌های این رویکرد به هیچ عنوان قابل قیاس با هزینه‌های بخش درمان نیست. بهترین اقدام، تمرکز وقت، برنامه‌ریزی‌ها و هزینه‌ها در حوزه پیشگیری از سرطان پستان است.

دکتر شیخی مبارکه تصریح کرد: پژوهشکده سرطان معتمد (مرکز تحقیقات سرطان پستان) در بحث آموزش و پژوهش، همچنین در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان پستان در کشور پیشتاز محسوب می‌شود. این پژوهشکده با ربع قرن فعالیت در حوزه پژوهش و آموزش و درمان‌های چندرشته‌ای (Multidisciplinary) فعالیت‌های چشمگیری داشته است. پژوهشکده معتمد دارای کلینیک‌های تخصصی از جمله کلینیک لنف اِدم است که واقعاً در دنیا کم نظیر است و با افتخار عنوان می‌کنیم که این کار را در ایران انجام می‌دهیم.

لنفولوژیست و عضو هیأت علمی پژوهشکده سرطان معتمد افزود: دپارتمان‌های مختلف این پژوهشکده در این حوزه کارهای تخصصی انجام می‌دهند، اما نیاز است که این امکانات تنها متمرکز به شهر تهران نباشد. به عنوان فردی که در این حوزه کار تخصصی انجام داده و با بیماران سروکار داشته‌ام، شاهد مشکلات بیماراند شهرستانی بوده‌ام. بعضاً در شهرستان‌ها شاهد کارهایی (در حوزه تشخیص و درمان) هستیم که به شکل دقیق و صورت نمی‌گیرد و این موضوع نشان می‌دهد، کار گروهی هنوز در استان‌های مختلف به درستی هدایت نمی‌شوند.

نماینده اصفهان خاطر نشان کرد: هدایت تیمی و کار گروهی مناسب را باید مرکزی برعهده بگیرد که در این حوزه کار تخصصی انجام داده و تجربه و دانش کافی در زمینه پیشگیری و درمان سرطان داشته باشد. متخصصین مجرب و کلینیک‌های تخصصی در پژوهکشده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی می‌توانند بار اساسی را در زمینه پیشگیری، ‌تشخیص و این بیماری از دوش شبکه بهداشت و درمان کشور بردارد.

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس یازدهم درخصوص سپردن مسئولیت تشکیل شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان به جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی در بحث فناوری و جهش تولید علم پیشتاز است و این انتظار از این نهاد انقلابی وجود دارد که برای انجام کارهای بزرگ به نوعی در خدمت مقدم بوده و کارهای جهادی انجام دهد. براساس جلسات متعددی که در فراکسیون دیپلماسی سلامت برگزار شد و از سوی دیگر به درخواست پژوهشگران و متخصصان این حوزه که در پژوهشکده سرطان معتمد مشغول فعالیت هستند، تصمیم گرفته شد تا هدایت این طرح ملی به جهاد دانشگاهی سپرده شود.

وی تأکید کرد: بدون شک جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی اگر نگوئیم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشگام‌تر بوده است، اما عقب هم نبوده و چه بسا بسیار دقیق‌تر و بهتر از مراکز دانشگاهی عمل کرده است. پژوهشگاه رویان و بحث سلول درمانی، پژوهشگاه ابن سینا و بحث درمان نازایی، پژوهشکده معتمد و درمان سرطان پستان، از جمله مهم‌ترین مراکز وابسته به جهاد دانشگاهی هستند که با تعداد نیروی کمتر و امکانات بسیار محدودتر،‌ کارهای بسیار بزرگی انجام داده‌اند. مقام معظم رهبری نگاه و توجه ویژه‌ای به جهاد دانشگاهی داشته‌اند و جهادگران این نهاد نیز همواره تلاش کرده‌اند تا بتوانند مأموریت‌های محوله را به درستی انجام دهند. در جهاد دانشگاهی افراد بزرگی مانند مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی داشته‌ایم که روح تقوا، شهامت، شجاعت، ایثار و فداکاری ایشان هنوز در مجموعه جهاد دانشگاهی متبلور است.

دکتر شیخی مبارکه افزود: به صورت آزمایشی (پایلوت) این کار در چند استان شروع می‌شود، اما هدف اصلی این طرح، تشکیل شبکه تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان در کل کشور است. با توجه به عوامل خطر (risk factor) که منجر به ایجاد سرطان پستان می‌شود، باید بانوان کشور تحت آموزش‌های لازم (برای تشخیص و درمان زودهنگام) قرار بگیرند. در این زمینه باید شرایط مناطق مختلف کشور را در نظر گرفته و کار غربالگری را زودتر آغاز کنیم. عوامل خطر در استان‌های مختلف ممکن است مشابه هم نباشند؛‌ بنابراین نیازمند انجام کارهای علمی دقیق‌تر و برنامه‌ریزی درست در این حوزه براساس شرایط اقلیمی استان‌های مختلف هستیم.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از سوی دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نیز مکلف کرده‌ایم تا براساس مصوبه هیأت وزیران در مرداد سال 1400 کار غربالگری را پیگیری کند، اما بحث تشکیل شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان به پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی محول شده است. هدف ما از تشکیل این شبکه ملی، پیگیری ابعاد مختلف شامل پیشگیری، تشخیص، درمان، آموزش و پژوهش است و به دنبال این هستیم که ارتباط مستقیمی میان متخصصان پژوهشکده سرطان معتمد در تهران با متخصصان در سراسر کشور برقرار شود تا بتوانند اطلاعات و آموزش‌های لازم در این حوزه را دریافت کنند.

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس یازدهم با اشاره به فعالیت‌های پژوهشکده سرطان معتمد گفت: این پژوهشکده به عنوان قطب سرطان پستان کشور تاکنون عملکرد مثبتی داشته است، اما ظرفیت بیشتری وجود دارد و انتظار می‌رود فعالیت‌ها در سطح ملی و بین‌المللی به شکل دقیق‌تر،‌ علمی‌تر و به‌روزتر پیگیری شود. انتظار داریم کارها صرفاً محدود به تهران نباشد و درعین حال، (با تشکیل این شبکه ملی) انگیزه و روحیه پیشرفت در متخصصانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند، ایجاد شود. این چشم‌انداز را مدنظر داریم تا به قطب درمان سرطان پستان در منطقه خاورمیانه تبدیل شده و در دنیا حرفی برای گفتن داشتن باشیم که دستیابی به این مهم در پرتو توجه به راه‌اندازی این شبکه ملی محقق می‌شود و مجلس شورای اسلامی با توجه و اعتماد ویژه، این مأموریت را به جهاد دانشگاهی واگذار کرده است و امیدواریم جهاد در این زمینه سربلند باشد.

شایان ذکر است، پژوهشکده سرطان معتمد (مرکز تحقیقات سرطان پستان) جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۷۵ با عنوان مرکز بیماری‌های پستان در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران آغاز به کار نمود. این مرکز از سال 1391 پس از تفکیک از جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران با عنوان پژوهشکده به فعالیت خود ادامه داد. پژوهشکده سرطان معتمد دارای دپارتمان‌های پژوهش‌های بالینی، ژنتیک، پروتئین‌های نوترکیب، کیفیت زندگی و طب فراگیر، فناوری‌های بین رشته‌ای، درمان‌های پیشرفته و سلول درمانی است و با هدف انجام پژوهش، آموزش و ارائه خدمات درمانی در زمینه سرطان پستان، اقدامات ارزشمندی در جهت ایجاد و ارتقای دانش موجود و ارائه خدمات به روز و موثر ارائه نموده است.