۳۶ درصد جمعیت فارس دچار تنش آبی هستند

۳۶ درصد جمعیت فارس دچار تنش آبی هستند

مدیرعامل آبفا فارس با اشاره به اینکه ۳۶ درصد جمعیت استان درگیر تنش آبی هستند، از کاهش میزان بارندگی‌ها، ادامه‌دار بودن خشکسالی، کاهش منابع آبی و افزایش میزان مصرف آب به‌عنوان مسائل و مشکلات پیش روی حوزه آب در استان خبر داد.

صادق‌پور امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، اظهار داشت: متاسفانه تعداد زیادی از شهرها و روستاهای فارس در تنش آبی به سر می‌برند که شامل ۳۶ درصد از جمعیت استان هستند.

وی با اشاره به کاهش میزان سفره‌های آب زیرزمینی و منابع آبی موجود گفت: مصرف سرانه آب به طور میانگین توسط هر ایرانی ۲۰۰ لیتر و ۴۸ درصد بالای الگوی مصرف است در حالی که در کشورهای اروپایی با میزان بارندگی بسیار بیشتر، این عدد ۱۱۰ لیتر است بنابراین اصلاح الگوی مصرف مهم‌ترین اصلی است که ما باید به آن توجه کرده و در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۱۷ شهر و ۴۲۰۰ روستا تحت پوشش اداره کل آب و فاضلاب استان فارس هستند، اظهار داشت: به طور کلی ۱۲۰۰ حلقه چاه، ۱۲۰ دهنه چشمه و سدهای موجود آب مورد نیاز شهرها و روستاها را تامین می کنند تا به جمعیتی حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خدمات آبرسانی انجام شود.

وی افزود: همچنین ۲۷۷ هزار نفر انشعاب فاضلاب دارند.

مدیرعامل آبفا فارس ادامه داد: در حال حاضر ۸۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب استان است که ۸۵ درصد آن آب‌های زیرزمینی است و سالانه ۳۶۰ میلیون متر مکعب از آن برداشت می‌شود.

صادق پور با اشاره به اینکه امسال نیز شاهد میزان کمی بارندگی بودیم گفت: نسبت به ۳۰ ساله اخیر ۲۸ درصد کاهش بارندگی را در سال زراعی آبی جاری شاهد بوده‌ایم.

افزایش برداشت آب، افزایش جمعیت و برداشت از سفره های آب زیرزمینی از مشکلاتی بود که وی به آنها اشاره کرد و افزود: در استان فارس ۳۲ شهر و ۴۳۸ روستا دچار تنش آبی هستند و استحصال آب  در این شهر و روستاها بیش از میزان نیاز است که با اعتبارات اخذ شده در سال ۱۴۰۰، ۱۸۴ روستا از این تنش رها می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر ۴۸۹ روستا با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند که ۱۸۰ روستا به صورت دائم از آبرسانی سیار استفاده می‌کنند.

او تنها راه برون‌رفت از وضعیت فعلی را استفاده درست از منابع موجود و اصلاح الگوی مصرف عنوان کرد و ادامه داد: در فارس به ویژه در شهرهای جنوبی با مشکلات کم آبی جدی رو به رو هستیم که آسان‌ترین راه مقابله با آن، مدیریت تقاضا می‌باشد.

وی تاکید کرد: عمیق ترین چاه های آب کشور در استان فارس و شهرستان جهرم حفر شده‌اند که بعضاً تا ۶۰۰ متر هم عمق دارند.

حفر چاه، کف شکنی و بهسازی، کنترل آب فضای سبز و جدایی آن از آب شرب، اعمال مدیریت فشار، نصب تجهیزات آب‌شیرین‌کن، اجاره چاه‌های کشاورزی و قطع انشعابات غیرمجاز از جمله عواملی بود که صادق‌پور جهت مقابله با بحران کم‌آبی به آن اشاره و تاکید کرد: در سال مالی جاری ۱۶۰ قرارداد منعقد شده است و اکنون ۸۰ پروژه در حال اجراست.

وی افزود: ۲۳ پروژه در ۱۴ شهرستان با اعتبار ۱۲۸ میلیارد تومان توسط خیرین آبرسان اجرایی شده و یا در حال اجراست، همچنین ۴۵ پروژه محرومیت‌زدایی نیز در ۲۰ شهرستان توسط بسیج سازندگی با اعتباز ۴۷۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.

مدیرعامل آبفا فارس تاکید کرد: مشکل آب مردم با ساخت سازه و ... حل نمی‌شود بلکه بیشتر می‌شود و با این اوصاف به جایی می‌رسیم که دیگر آبی برای استحصال نداریم بنابراین باید در نوع الگوی کشت و آبیاری تجدید نظر کرده و با حجم کمتر آب بیشترین تولید و بهره‌وری را در حوزه کشاورزی داسته باشیم.

وی در ادامه گفت: امسال ۸ هزار و ۸۴۶ میلیارد ریال اعتبار مصوب پروژه‌های آبرسانی است که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

آبرسانی به بیرم هنوز وارد فاز اجرایی نشده است

مدیرعامل آبفا فارس در ادامه این نشست پیرامون آبرسانی به بیرم اظهار داشت: آب بیرم دارای کیفیت نامطلوب و شور است و لذا از چند زاویه عملیات در حال پیگیری است.

صادق‌پور افزود: انتقال آب از محل سد سلمان، اخذ مجوز چند حلقه چاه، احداث مخزن، انجام مطالعات زیست محیطی و نصب آب شیرین کن در حال انجام است و دلیل تاخیر در آبرسانی به این منطقه نداشتن مطالعه بود.

وی همچنین در پاسخ به چگونگی وضعیت انتقال آب از خلیج فارس گفت: انتقال آب از خلیج فارس با عبور از پارسیان لامرد به قیر و کارزین و فیروزآباد و سپس رسیدن به شیراز و اصفهان عملیات پیچیده ای بین دو استان است و بخشی از اجرای آن را بخش خصوصی بر عهده دارد و باید در سطح بالای استان به جمع بندی برسیم.