۱۶.۵ میلیون نفر با حمل و نقل عمومی سفر کردند

عبور تعداد مسافران هوایی از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر

۱۶.۵ میلیون نفر با حمل و نقل عمومی سفر کردند
سه میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۱۴ نفر با شناورهای مسافری جا به جا شده اند

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر با شناورهای مسافری و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز با شناورهای تفریحی در مدت ۲۰ روز از آغاز طرح نوروزی سفر کردند.

شهریار افندی‌زاده تعداد مسافران جابجاشده در سطح کشور توسط حمل‌ونقل عمومی از ابتدای طرح نوروزی یعنی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در بازه ۲۰ روز را بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر اعلام کرد و ادامه داد: تا کنون شش میلیون و ۱۷۳ هزار و ۷۹۸ مسافر توسط حمل و نقل عمومی جاده‌ای به مسافرت رفته‌اند که از این تعداد، سهم ناوگان اتوبوسرانی ۶۲.۱ درصد، مینی‌بوسرانی ۲۳.۱ درصد و سواری کرایه ۱۴.۹ درصد بوده است.

وی درباره میزان جابجایی مسافران نوروزی از سایر شقوق حمل و نقل توضیح داد: تاکنون حدود یک میلیون و ۶۶۰ هزار مسافر با حمل‌ونقل ریلی و دو میلیون و ۷۶۸ هزار و ۳۴۱ مسافر با حمل و نقل هوایی داخلی و بین‌المللی سفر کردند. تعداد سه میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۱۴ نفر با شناورهای مسافری و دو میلیون و ۸۶۰ هزار و ۸۷۲ مسافر نیز با شناورهای تفریحی در کشور اقدام به جابه‌جایی کرده‌اند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در بازه ۲۰ روز گذشته طرح نوروزی، حدود ۴۵ میلیون وسیله نقلیه در سطح کشور جابه‌جا شده‌اند که رشد یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۵۱ درصدی نسبت به مدت مشابه نوروز سال ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد، ‌ یکی از دلایل این رشد می‌تواند بهبود نسبی وضعیت جامعه نسبت به ابتلا به کرونا باشد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، افندی‌زاده اضافه کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان با ۲۰ درصد، ایلام با ۱۹ درصد، خوزستان با ۱۸ درصد، کرمان با ۱۷ درصد و اردبیل با ۱۱ درصد بیشترین افزایش تغییرات تردد بین استانی را داشته‌اند و مسافرین نوروزی بیشتری نسبت به سال گذشته به سوی خوب جذب کرده‌اند.

عبور تعداد مسافران هوایی از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر

همچنین حمیدرضا سیدی -مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران- گفت: از ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ و همزمان با تعطیلات و سفرهای نوروزی، ۲۱ هزار و ۳۰۰ پرواز داخلی و خارجی سرویس ناوبری و کنترل ترافیک هوایی دریافت کردند.  طی ۱۹ روز گذشته،  شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به ۲۱ هزار و ۳۰۰ پرواز فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت و چهار فرودگاه امام خمینی(ره)، کیش، قشم و عسلویه سرویس ناوبری و کنترل ترافیک هوایی ارائه داده و طی آن دو میلیون و ۶۲۸  هزار و ۶۱۰ مسافر اعزام و پذیرش شده‌اند.

وی ادامه داد: در جریان تعطیلات نوروزی، ۳۸۱۲ پرواز بین‌المللی و ۱۷ هزار و ۴۸۸ پرواز داخلی در فرودگاه‌های کشور نشست و برخاست داشته‌اند و طی آن ۵۳۵ هزار مسافر بین‌المللی و دو میلیون و ۹۳ هزار و ۶۰۸ مسافر داخلی اعزام و پذیرش شده‌اند.

سیدی همچنین بیان کرد: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با ۶۱۰۰ پرواز و ۷۳۱ هزار و ۸۸۰ مسافر، فرودگاه مشهد با ۲۹۹۰ پرواز و ۴۰۳ هزار و ۱۶۰ مسافر، فرودگاه امام خمینی(ره) با ۲۶۹۳ پرواز و ۴۰۲ هزار و ۷۸۵ مسافر، فرودگاه کیش با ۱۹۴۴ پرواز و ۲۵۲ هزار و ۶۳۶ مسافر، فرودگاه بین‌المللی شیراز با ۱۴۲۵ پرواز و ۱۴۹ هزار و ۹۲۳ مسافر، پنج فرودگاهی هستند که در مدت مذکور بیشترین بار ترافیکی را داشتند.

به گفته وی در این پنج فرودگاه در مجموع یک میلیون و ۹۴۰ هزار و ۳۸۴ مسافر اعزام و پذیرش شده‌اند که حاکی از ترافیک بالا در این فرودگاه‌هاست.

به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در پایان خاطرنشان کرد: فرودگاه امام خمینی (ره)، ۲۶۹۳ پرواز، فرودگاه قشم ۴۷۰ پرواز، فرودگاه کیش ۱۹۴۴ پرواز و فرودگاه عسلویه ۳۳۶ پرواز سرویس کمک ناوبری و کنترل ترافیک هوایی دریافت کرده‌اند.