۱۵ اثر میراث معنوی کهگیلویه و بویراحمد برای ثبت در فهرست ملی ارائه شد

۱۵ اثر میراث معنوی کهگیلویه و بویراحمد برای ثبت در فهرست ملی ارائه شد
کهگیلویه و بویراحمد۲هزار اثر میراث فرهنگی دارد که ۷۷۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرونده ۱۵ اثر از میراث معنوی و طبیعی مردم استان شامل غذاهای محلی، صنایع دستی، جاذبه های طبیعی و فنون ابراز سنتی برای ثبت در فهرست آثار ملی تشکیل شده است.

رحیم دادی نژاد افزود: پرونده هفت اثر طبیعی و هشت اثر میراث معنوی در کهگیلویه و بویراحمد برای تایید در شورای ثبت به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: این میراث معنوی و طبیعی قرار است براساس برنامه ریزی پس از بررسی در شورای ثبت ملی آثار معنوی کشور که زمستان امسال برگزار می شود در فهرست آثار ملی ثبت شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: درختان کهنسال، دست بافته هایی مانند گلیم سوزنی، گلیم فرش، نمد، فن تولید کلاه سنتی استان و نوعی حلوا به نام زیره تو از جمله آثاری است که پرونده آنان به منظور ثبت در فهرست آثار ملی تشکیل شده است.

حلوای محلی زیره تو با آرد،قند، روغن ادویه هایی مانند زردچوبه و زعفران درست می شود، این حلوا به صورت مایع است و برای زنانی که تازه وضع حمل کرده اند درست می شود.

دادی نژاد عنوان کرد: ثبت ملی، گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

وی تاکید کرد: کهگیلویه و بویراحمد۲هزار اثر میراث فرهنگی دارد که ۷۷۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گفته دادی نژاد نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

دادی نژاد تصریح کرد: آسیاب ها، خانه های تاریخی، قلعه ها، آب انبارها، بقاع متبرکه، گورستان های تاریخی، پل ها، مساجد و کاروانسراها از مهمترین بناهای تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی هستند.

دادی نژاد تاکید کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی می‌شناسند، این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام جزیی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.

کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته شده است.

این استان با ۷۲۶هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد که بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.