رد پای نیاکان ایرانی در دی‌ان‌ای یک قربانی شهر باستانی پمپئی

رد پای نیاکان ایرانی در دی‌ان‌ای یک قربانی شهر باستانی پمپئی

بیش از دو هزار و ۱۰۰ سال پس از دفن شدن شهر باستانی پمپئی زیر خاکستر آتشفشان "وزوو"، بقایای اسکلت یکی از قربانیان اطلاعات ارزشمندی را فاش کرده است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه تورورگاتا شهر رم به سرپرستی پروفسور گابریل اسکورانو موفق شدند برای نخستین بار ژنوم یک "انسان پمپئی" را تقریبا به طور کامل توالی‌یابی کنند.

این کار با استفاده از دی‌ان‌ای استخراج شده از بقایای اسکلت مردی انجام شده که "فردA" نام‌گذاری شده است. کشف این اسکلت به کاوش‌های باستان‌شناسی سال ۱۹۳۴ باز می‌گردد.

پژوهشگران ایتالیایی نتایج پژوهش‌های خود را در مجله تخصصی Scientific Reports منتشر کردند و خبرگزاری آلمان جمعه ششم خرداد (۲۷ مه) خلاصه‌ای از آن را بازنشر کرد.

بررسی‌های ژنتیکی نشان می‌دهد مردی که سال ۷۹ میلادی زیر توده عظیمی خاکستر آتشفشان مدفون شده، احتمالا اهل جزیره ساردینیا بوده و نیاکان او از سرزمین کنونی ایران و از طریق آناتولی خود را به اروپا رسانده‌اند.

بر پایه این بررسی‌ها این فرد به احتمال زیاد بر اثر ابتلا به بیماری سل در ناحیه ستون فقرات دچار مشکل بوده است.

مقایسه ژنوم‌های بازسازی شده مرد مدفون در شهر باستانی پمپئی با ژنوم بانک‌های اطلاعات ژنتیکی مختلف نشان می‌دهند که این فرد حامل ۵/ ۳۰ درصد ژن عصر برنز ایران و ۶/ ۵۱ درصد ژن آناتولی در همان دوران بوده است. دوره آغازین عصر برنز دو تا سه هزار و ۵۰۰ سال پیش از میلاد بود.