یک شهر و فقط 25 اتوبوس!

یک شهر و  فقط 25 اتوبوس!

سال هاست که ناوگان حمل و نقل عمومی مرکز استان بوشهر ضعیف و ناکارآمد است و شهروندان از عملکردش رضایت ندارند؛ اما هیچگاه رسیدگی به آن جزو اولویت های شوراهای شهر و شهرداری های مرکز استان نبوده است.

در آستانه مهرماه و بازگشایی مدارس پس از دو سال کرونایی که حجم سفرهای درون شهری را بالاتر می برد، کمبود جدی اتوبوس شهری و تاکسی در بوشهر، نگرانی هایی را درباره کیفیت جابجایی دانش آموزان و سایر شهروندان در پی داشته است.

فعالیت فقط 25 اتوبوس با زمان انتظار 45 دقیقه ای

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بوشهر درباره ناوگان فعال اتوبوسی می گوید: 25 دستگاه اتوبوس فعال داریم و برای شروع سال تحصیلی به جابجایی شهروندان و دانش آموزان می پردازند.

سید حسین موسوی با تایید این نکته که 25 اتوبوس جوابگوی نیاز شهروندان نیست، درباره زمان انتظار مردم در ایستگاهها برای رسیدن اتوبوس اظهار داشت: اگرچه در ایستگاه خیابان امام، هر نیم ساعت یک اتوبوس حضور می یابد، اما در محلات جنوبی شهر این زمان بین 45 دقیقه تا یک ساعت است.

قطعا انتظار یک ساعته برای رسیدن اتوبوس شهری غیرقابل پذیرش است و این موضوع در کنار کمبود اتوبوس باعث شده تا بسیاری از شهروندان قید تردد با آن را بزنند و نسبت به سالیان قبل از مسافران اتوبوس های شهری بوشهر کاسته شود.

موسوی می گوید: برای بهبود تردد ناوگان شهری، نیازمند دو برابر ظرفیت فعلی یعنی 25 دستگاه اتوبوس هستیم که کارهای اولیه برای خرید همین تعداد از اعتبارات سازمان شهرداری ها و بودجه داخلی شهرداری انجام شده و بسیار خوش بین هستیم تا آخر امسال در مرکز استان فعال شوند.

نیازمند 250 تاکسی هستیم

این مقام مسئول در شهرداری بوشهر آمار تاکسی های فعال این شهر را نیز 170 خودرو می داند و وقتی با تعجب و پرسش خبرنگار ما مواجه می شود که این تعداد خودرو زرد رنگ در شهر ملموس و در دید نیست، می گوید: براساس حضور و غیاب روزانه که داریم، بین 150 تا 170 تاکسی در شهر بوشهر فعالند، هرچند این تعداد جوابگو نیست و اگر به 250 تاکسی برسیم، با 25 اتوبوس جدیدی که جذب خواهد شد، تا حدود زیادی جوابگوی تردد شهروندان هستیم.

موسوی از فراخوان نوسازی تاکسی های فرسوده با پژو 405 و سمند می گوید و امیدوار است که متقاضیان از آن استقبال کنند.

به گفته وی، 100 میلیون تومان وام کم بهره برای تعویض تاکسی های فرسوده پرداخت می شود و با مبلغی که از خودروی اسقاطی به دست می آید، آورده رانندگان به صفر نزدیک می شود.