یک بام و دو هوای ساختن یا نساختن یک حوض در شیراز!

یک بام و دو هوای ساختن یا نساختن یک حوض در شیراز!

زینب برزگر/ عملیات ساخت یک حوض در مقابل مسجد تاریخی مشیر الملک و ارائه  مطالب ضد و نقیض در خصوص داشتن یا نداشتن مجوز از سوی دو نهاد اجرایی شهرداری منطقه هشت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس منجر شد تا در نهایت اداره کل میراث‌ فرهنگی مراحل ساخت این حوض را متوقف کند.

محله سنگ سیاه شیراز در جنوب غربی بافت تاریخی قرار دارد که از اصلی ترین پهنه‌های ساختاری بافت تاریخی شهر شیراز به شمار می‌رود. طی سالیان گذشته این محله در راستای توسعه فضای شهری دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شد که موافقت و مخالفت هایی را در برداشت. در تازه ترین اقدام صورت گرفته در راستای توسعه فضای شهری طی دو هفته گذشته شهرداری بافت تاریخی(منطقه ۸) نسبت به ساخت یک حوض در مقابل مسجد تاریخی مشیرالملک اقدام کرد که موجب نگرانی های بسیاری از سوی فعالین گردشگری و دوستداران محله تاریخی سنگ سیاه شد.  

بسیاری از کارشناسان عرصه گردشگری معتقدند در این خصوص شهرداری و میراث بایستی از نظر متخصصین معماری و شهرسازی بهره می بردند. چرا که ساخت یک حوض بزرگ در مقابل این مسجد تاریخی اصالت و تناسبی با ورودی این مکان ندارد.  این در حالیست که شهرداری منطقه با قاطعیت اعلام کرده که برای اجرای این طرح دارای مجوز است اما اداره کل میراث فرهنگی فارس هر گونه ارائه مجوز را رد کرده است.  

علی اکبر صادقی سرپرست معاونت میراث فرهنگی فارس در این خصوص بیان کرد: باتوجه به اینکه بافت تاریخی شیراز دارای ضوابط و حریم مشخص می باشد هر گونه طرحی که بخواهد در گذرهای این محوطه اجرا شود نیازمند استعلام از اداره کل میراث فرهنگی است.

وی با تأکید بر اینکه هر گونه طرح اجرایی بایستی به تأیید و امضاء کارشناسان و مدیر کل میراث فرهنگی استان برسد، گفت: اجرای این پروژه تا تعیین تکلیف شدن آن متوقف شده تا پیگیری های لازم انجام شود.

براساس استعلامات صورت گرفته مجوز نامه نگاری ساخت این حوض در سال ۹۹ صورت گرفته اما نقشه ها از لحاظ فنی تاییدیه و امضاء ندارند و به دلیل اینکه مجوز این نامه تنها دارای یک مهر و بدون امضاء از سوی اداره کل میراث استان است، در سیستم اداری نیز هرگونه نامه بدون امضاء اعتباری ندارد و این موضوع مورد تأیید کارشناسان فنی میراث نیست.

 * ساخت حوض با اخذ مجوز از سوی اداره کل میراث فرهنگی است 

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه هشت در این خصوص عنوان کرد: این اقدام با اخذ مجوز لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی می باشد و با نامه نگاری که با میراث فرهنگی استان انجام شده نقشه های اجرایی به صورت مهر شده مورد تایید می باشد و این موضوع که عنوان شده این اقدام بدون مجوز میراث در حال انجام است ، صحت ندارد.

میثم مهتابی گفت: باتوجه به نقشه ای که از سوی شهرداری منطقه به میراث فرهنگی ارائه شد، در راستای توسعه فضای شهری این بافت،  جانمایی و ساخت این حوض در دستور کار قرار گرفت. 

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه در این محله با رایزنی های انجام شده با ادارات طی سال های گذشته و جاری اولین بار تعویض شبکه آب و فاضلاب، ستون های برق و سایر اقدامات زیر ساختی انجام شده است در خصوص اجرای طرح فضای سبز شهری در مقابل این مسجد نیز به هیچ عنوان بدون برنامه اقدام نکردیم و برای این طرح نامه نگاری های لازم انجام شده و مقرر گردیده تا یک پیمانکار جهت حفظ و نگهداری آن انتخاب شود.

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه تاریخی، فرهنگی، در پرسش به این سؤال که آیا ساخت این حوض منجر به تجمع افراد کارتن خواب در این مکان می شود، پاسخ داد: قرار نیست به دلیل معضلاتی که در بافت وجود دارد کاری انجام نداد و طرح فضای شهری را اجرا نکرد.

 *شهرداری اولویت نیاز ساکنین و گردشگران را شناسایی کند 

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس در گفت و گو با سایت خبری - تحلیلی خبر جنوب پیرامون این موضوع بیان کرد:  باتوجه به پیگیری های انجام شده با بخش فنی میراث فرهنگی در خصوص ساخت این حوض از سوی اداره کل میراث فرهنگی فارس طرحی داده نشده تا مجوزی مبنی بر ساخت این حوض صادر بشود.

 مسعود منیعاتی همچنین از دستور توقف ساخت این پروژه از سوی اداره کل میراث فرهنگی خبر داد و اعلام کرد: براساس این دستور طرح اجرایی به اداره کل میراث ارائه شده تا طرح به صورت فنی کارشناسی شود. چرا‌ که شاید این امکان وجود داشته باشد که میراث تشخیص بدهد که ساخت حوض از لحاظ فنی برای مسجد مشیر مشکل داشته باشد. 

این فعال حوزه میراث فرهنگی گفت: از نظر اینجانب در سایر نقاط بافت از جمله اطراف حرم و مسیرهای گردشگری بویژه مسیر مسجد نصیر الملک به بافت تاریخی بایستی بهسازی لازم انجام شود و شهرداری باید اولویت مکان هایی که نیاز ساکنین، گردشگران و ذینفعان است را شناسایی کند نه صرفاً هزینه کرد برای ساخت یک حوض در مقابل یک مسجد!

منیعاتی ضمن گلایه مندی از این موضوع که  شهرداری خود مسیر قانونی را در مواردی اینچنینی طی نمی کند و در مقابل از مردم انتظار دارد که در بافت تاریخی مسیر را به درستی طی کنند، اظهار داشت: شهرداری می داند که به عنوان یک متولی، در صورت هر گونه دخل و تصرف عمرانی در بافت تاریخی بایستی نسبت به صدور مجوز از سوی اداره کل میراث فرهنگی اقدام کند و از سوی دیگر باتوجه به اینکه متولی مسجد مشیر الملک اداره اوقاف می باشد و این مسجد هم اکنون در شرایط نامطلوبی به سر می برد شهرداری می توانست برای نجات بخشی و مرمت این مسجد ارزشمند ورود کند. 

نحوه نگهداری این حوض در آینده توسط مجموعه شهرداری، از دیگر موضوعاتی بود که این فعال گردشگری به آن اشاره کرد و گفت: یک حوض در مقابل مجموعه شورای اسلامی شهر شیراز ساخته شد که این حوض به دلیل صحیح نبودن مراحل نگهداری از آن در بیشتر موارد خالی است و اگر در چنین مسائلی شهرداری از مسیر درست و کارشناسی شده حرکت کند به عملکرد بهتری دست می یابد.