گوشت در برزخ!

دهان دام زنده را چسب می‌زنند و با سواری، قاچاق می‌کنند

گوشت در برزخ!
قیمت فعلی گوشت، مورد تایید اتحادیه نیست

فاطمه ایزدی/ تا همین چند سال پیش که مردم می توانستند گوشت بخرند، کسانی بودند که به گواه برخی قصاب های شیرازی، این کالا را گرمی می خریدند. هر چند اگر قیمت گوشت، سر به فلک هم بزند عده ای خم به ابرو نمی آورند و دخل و خرجشان به هم نمی ریزد اما در این میان، هستند افرادی که در همان اوضاع و احوال هم سالی یک بار رنگ گوشت را می دیدند، چه برسد به این روزها که قیمت گوشت قرمز، 300 هزار تومان را هم رد کرده است!

به عنوان مثال، هر کیلوگرم ران گوسفند که سوم آذرماه، 195 هزار تومان عرضه می شد این روزها به 272 هزار تومان رسیده است و این یعنی یک جهش عجیب!

اما اینکه چرا گوشت قرمز در بازه زمانی 60 روزه اینقدر گران شد و رنگ و بوی آن را در سفره های مردم، کمرنگ تر کرد به عوامل مختلف بستگی دارد.

به گفته رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ، پرنده، ماهی و گوشت قرمز فروشان شیراز، مصرف گوشت در فصل زمستان، بیشتر از تابستان است و افزایش تقاضای مصرف نیز خود یکی از عوامل گرانی گوشت می باشد. آن طور که محمد نجفی می گوید گران شدن دام زنده، دستورات خلق الساعه در حوزه مجوز صدور دام، قاچاق و کمبود بارش ها و خشکسالی، فاکتورهای موثر در افزایش قیمت گوشت قرمز است. او البته حذف ارز 4200 تومانی نهاده های دامی و رشد 5 برابری قیمت این نهاده ها را در افزایش قیمت گوشت بی تاثیر نمی داند و یادآور می شود که افزایش نرخ دلار به قاچاق دام، دامن زده و حتی عده ای، دهان دام زنده را با چسب می بندند و 20 تا 30 گوسفند را با خودروی سواری به مرزهای کشور برده و آنها را به صورت غیرقانونی به کشورهای حاشیه خلیج فارس می فرستند.

از دیدگاه این فعال صنفی با تدابیری همچون تخصیص ارز به نهاده های دامی در جهت کنترل قیمت این کالا، کنترل ورودی و خروجی استان در راستای جلوگیری از صدور دام و وارد کردن گوشت گرم و منجمد می توان جلوی تنش بازار را گرفت و به عبارتی آب بر آتش این التهابات ریخت. به گفته نجفی، چنانچه جلوی صادرات گرفته شود و ایست بازرسی ها سخت گیری بیشتری به خرج دهند می توان این قیمت ها را کنترل کرد.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ، پرنده، ماهی و گوشت قرمز فروشان شیراز به این نکته نیز اشاره می کند که مردمان کشورهای حاشیه خلیج فارس، گوشت ایرانی را دوست دارند و افزایش نرخ ارز موجب اقبال برخی دامداران به خروج غیرقانونی دام آنها به این کشورها شده است. به گفته او در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت ارز، جفت بره بیست کیلویی را آن سوی مرزها تا 6 میلیون تومان هم می خرند، این در حالیست که حداکثر قیمت همین بره در فارس، 2 میلیون تومان است. البته دامدارانی که به این داستان کشیده شده اند وقتی می بینند که باید نهاده ها را با قیمت های سرسام آور تهیه کنند و به دلیل کمبود باران، چرایی برای دام آنها وجود ندارد و با هزار و یک زحمت دام را پرورش داده اند، ترجیح می دهند متضرر نشوند و دام خود را از راه غیرقانونی به کشورهای حاشیه خلیج فرستاده و با قیمت بیشتر به فروش برسانند.

با این حال اما بنا به تاکید نجفی، مهمترین مسئله ای که این روزها دام زنده را تهدید می کند خروج دام جوان و به ویژه مولد از استان فارس و حتی کشور است. در واقع خطرناک ترین مسئله در سالهای آینده همین موضوع است و در صورتی که دام مولد و جوان خارج شود، دیگر اثری از زاد و ولد نخواهد بود.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ، پرنده، ماهی و گوشت قرمز فروشان شیراز در عین حال معتقد است جلوگیری از صادرات و پیشگیری از خروج دام فعلی استان می تواند تا حدودی تنش های موجود در بازار گوشت را کاهش دهد. البته او با اشاره به اینکه قیمت گوشت در بازار به بیش از 300 هزار تومان رسیده است، تاکید می کند که این قیمت، قابل قبول و مورد تایید اتحادیه نیست تا جایی که از بیست روز پیش تاکنون، قیمت گذاری انجام نشده و حتی قصاب ها هم این قیمت ها را قبول ندارند.    

او به این نکته نیز گریز می زند که وقتی قیمت ها گران شود، نه تنها قدرت خرید مردم کاهش می یابد بلکه کاسب هم فروش ندارد و چرخه تولید تا توزیع به هم می ریزد. البته نجفی به این اصل اشاره می کند که در این داستان، دامدار هم به دلیل گران بودن نهاده ها و مسائلی از این دست، متضرر می شود.

در هر حال چند وقتی است به دلایلی که رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ، پرنده، ماهی و گوشت قرمز فروشان شیراز نیز به آن اشاره کرد قیمت این کالای اساسی، ترمز بریده و قدرت مالی مردم به خرید آن قد نمی دهد. هر چند متولیان اصلی استان نسبت به این قضیه پاسخگو نبودند اما باید با تدابیر لازم، قیمت گوشت به مدار تنظیم بازگردد و آتش این التهابات خاموش شود.