هشدار در خصوص ورشکستگی مراکز درمانی

هشدار  در خصوص ورشکستگی مراکز درمانی

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز در خصوص ورشکستگی مراکز درمانی بخش خصوصی و مهاجرت پزشکان و متخصصان به خارج از کشور هشدار داد.

محمد رضا دیدبان  گفت: قاطعانه و با صراحت می‌گویم افزایش نرخ تعرفه‌های پزشکان، متخصصان و مراکز درمانی بخش خصوصی از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و با توجه به تورم فعلی و پذیرفتن حداقل تورم ۴۲ درصدی دولت و نیز رشد آن در ماه‌های آینده به هیچ عنوان عادلانه و به صلاح بخش سلامت جامعه نیست.

او افزود: علاوه بر تورم موجود در کشور، افزایش سرسام آور هزینه‌های اداره مطب، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی از جمله هزینه اجاره مطب، تامین، تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و رادیولوژی و استهلاک آن‌ها و نیز افزایش هزینه و حقوق و دستمزد نیروی کار، می‌تواند در بلندمدت به ورشکستگی بسیاری از مراکز درمانی بخش خصوصی و مهاجرت متخصصان و پزشکان به خارج از کشور منجر شود.

 دیدبان بیان کرد: در همه کشور ها دولت‌ها با تقویت بیمه‌ها توانسته اند پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم را به حداقل برسانند، اما در کشور ما مؤسسات بیمه نقش بنگاه اقتصادی را بازی می کنند و در محاسبه و پرداخت هزینه‌های درمانی خساست به خرج می‌دهند.

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز تاکید کرد: انجام این امر مهم می‌تواند به کاهش رابطه مالی پزشک و بیمار، کاهش مشکلات مردم در پرداخت هزینه‌های درمان، کاهش دغدغه مالی پزشکان و نیز افزایش کیفیت ارائه خدمات  جامعه پزشکی کمک بسیاری کند.

او گفت: هر صنفی با توجه به شناسایی درآمد و هزینه‌ها می‌تواند تعرفه بخش خود را تعیین کند اما سازمان نظام پزشکی به عنوان نهاد متولی پزشکان وخدمت دهندگان اصلی بخش درمانی جامعه که اشراف بهتری به هزینه‌ها و درآمد‌های خود برای تعیین سطح تعرفه‌ها دارند از این حق قانونی خویش محروم است.

 دیدبان افزود: این موضوع به تخریب رابطه صمیمی بین بیمار و پزشک و رواج اعمال غیر متعارف برای جبران خسارت و کاهش ضرر و زیان درمانگر و در نهایت به آسیب رسیدن به بیماران منجر می شود.

دیدبان از همه افراد جامعه پزشکی درخواست کرد در خصوص نرخ واقعی تعرفه‌های پزشکی روشنگری کنند و مردم نیز به دور از سطحی نگری ها، به خواسته‌های بر حق جامعه پزشکی توجه بیشتری کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز بیان کرد: فشار بیش از اندازه به پزشکان و مراکز درمانی بخش خصوصی باعث مهاجرت گسترده سرمایه‌های علمی و اجتماعی کشور می شود.

او گفت: در صورت ادامه وضع فعلی در آینده نه چندان دور برای رفع نیاز‌های پزشکی و درمانی کشور باید از کشور‌هایی مثل افغانستان و پاکستان پزشک وارد کنیم که مایه‌ تاسف و تاثر بسیار است.