اولین داروی تزریقی برای جلوگیری از اچ آی وی تایید شد

جایگزینی برای قرص های روزانه پیشگیری از HIV

اولین داروی تزریقی برای جلوگیری از اچ آی وی تایید شد
داروی تزریقی HIV

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)، اولین داروی تزریقی جهان را برای کاهش خطر ابتلا به HIV (ویروس عامل بیماری ایدز) تایید کرد.

این داروی تزریقی به نام Apretude ، جایگزینی برای قرص های روزانه پیشگیری از HIV، مانند Truvada و Descovy است. این قرص‌ها تا ۹۹ درصد در پیشگیری از انتقالHIV مؤثر هستند، اما طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) باید هر روز مصرف شوند تا مؤثر باشند.

در مقابل، طبق بیانیه FDA، برای شروع Apretude، افراد ابتدا ۲ تزریق را با فاصله یک ماه از هم دریافت می‌کنند و سپس هر دو ماه یک بار یک تزریق دریافت می کنند.

دکتر «دبرا بیرنکرانت»، مدیر بخش ضد ویروس ها در مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی FDA، در بیانیه ای اعلام کرد: این تزریق، که هر دو ماه یک بار انجام می‌شود، برای مقابله با اپیدمی HIV در آمریکا، از جمله کمک به افراد پرخطر و گروه‌های خاصی که مصرف داروهای روزانه برای آنها چالش بزرگی بوده، بسیار مهم است.

در این بیانیه آمده است که FDA امیدوار است که در دسترس بودن یک داروی تزریقی با تاثیر گذاری طولانی مدت برای پیشگیری از HIV، استفاده از این داروها را در گروه های پرخطر افزایش دهد.

HIV، ویروس نقص ایمنی بدن انسان است. این ویروس با از بین بردن سلول‌های مهم بدن به نام لنفوسیت‌های T(تحت عنوان CD۴مثبت) که با بیماری و عفونت مبارزه می‌کنند، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. هنگامی‌که تعداد لنفوسیت‌های تی در فرد آلوده به HIV تا حد معینی کاهش یابد، شخص مستعد ابتلا به مجموعه‌ای از بیماری‌ها می‌شود که در حالت معمول، بدن می‌تواند آن‌ها را مهار کند.

ایدز عبارت است از مجموعه‌ای از علائم که به علت عفونت مزمن HIV ایجاد می‌شود. در این مرحله  پس از یک دوره طولانی که حتی می‌تواند بیش از ۱۰ سال طول بکشد، ویروس زیاد شده و با کاهش تعداد لنفوسیت‌های T CD۴+، سطح ایمنی فرد پایین آمده و مستعد ابتلا به عفونت‌های فرصت‌طلب می‌شود.

عفونتHIV بدون درمان، می‌تواند به ایدز (نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی) منجر شود. افرادی که مبتلا به ایدز هستند، سیستم ایمنی بسیار آسیب‌دیده دارند که باعث عفونت‌های شدید می‌شود که به‌طورمعمول افراد سالم را آلوده نمی‌کند و در نهایت عفونت ممکن است به مرگ ‌بینجامد

این ویروس می‌تواند از طریق تماس جنسی، خون و فرآورده‌های خونی آلوده (مثلاً از طریق به‌کارگیری وسایل مشترک تزریق ماند سوزن یا سرنگ) و از طریق مادر در طول بارداری، هنگام زایمان یا از طریق تغذیه با شیر مادر به نوزاد منتقل شود.