فصل بازگشت تب و سرفه

کندوکاو در خصوص واکسن آنفلوانزا برای مردم فارس

فصل بازگشت تب و سرفه
افرادی که بیشتر در خطرند یا ایمنی کمتری دارند واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند

سهیلا رفیعی نژاد/ اگر چه آنفلوانزا میهمان همیشگی فصول سرد ماست، اما طی دو سال اخیر به دلیل استفاده مردم از ماسک و همچنین غالب بودن کرونا، موجی از ابتلا به آنفلوانزا نداشتیم. اما به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آنجا که میزان استفاده از ماسک در استان به زیر 20 درصد رسیده است، نگران وضعیت ابتلای این بیماری در پاییز و زمستان هستیم. عباس رضاییان زاده گفت: در همین باره توصیه می‌شود افرادی که بیشتر در خطرند یا ایمنی کمتری دارند واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

وی افزود: با این وجود توصیه هم نمی‌شود که همه این واکسن  را بزنند افرادی که‌های ریسک هستند‌ مانند دیابتی‌ها، آن‌هایی که بیماری قلبی، عروقی دارند قبل از فصل سرما، واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: هر سال نگرانی در مورد شیوع آنفلوانزا در فصول سرد وجود دارد، اما چون همچنان ویروس کووید 19 غالب است، آنفلوانزا خود را طی دو سال اخیر چندان نشان نداده با این حال ما هنوز نگران وضعیت کرونا هستیم هر چند به دلیل عدم رعایت اصول از جمله زدن ماسک میزان آنفلوانزا هم طی ماه‌های آینده تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

رضاییان زاده تصریح کرد: در مورد استفاده از ماسک در ادارات دستور العمل‌هایی ابلاغ خواهیم کرد اما به نظر می‌رسد افراد به این مسئله بی توجه شده اند.

وی گفت: با توجه به اینکه هنوز واکسن دولتی آنفلوانزا به فارس نرسیده و پایان شهریورماه میزان سهمیه استان و سازوکار آن برای توزیع بین بیماران اعلام می‌شود، به مردم بخصوص بیماران زمینه ای تاکید می‌کنیم که برای تکمیل دوزهای واکسن کرونا و تزریق دوز چهارم اقدام کنند.

حضوری شدن 100 درصدی مدارس نگرانی فعلی ما

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: واکسینه شدن گروه‌های سنی ۵ تا ۱۲ سال برای ما خیلی مهم است از آنجا که مدارس به شکل 100 درصد حضوری خواهد شد، نسبت به ابتلای این گروه سنی به کرونا نگرانی داریم.

رضاییان زاده به والدین توصیه کرد که برای واکسینه کردن کامل فرزندان علیه کرونا اقدام کنند و گفت: در حالیکه پدر و مادرها خیلی رغبتی به واکسیناسیون ندارند و در عین حال دانش آموزان از روی کودکی و کنجکاوی، حتی ماسک‌ها را با هم تعویض می‌کنند ما نگرانی مان بیشتر و بیشتر می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در مدارس امکان رعایت فاصله فیزیکی متناسب به منظور رعایت اصول پیشگیرانه وجود ندارد مثلا گاهی در یک کلاس 40 نفر به سر می‌برند و می‌ماند توجه به رعایت تهویه مناسب، زدن ماسک و واکسیناسیون که باید بیش از وضعیت فعلی به آن توجه شود.

دکتر رضاییان زاده عنوان کرد: از آنجا که بازگشایی مدارس را داریم و افراد هم در حال بازگشت از پیاده روی اربعین هستند، نگرانی اصلی کووید 19 هست و البته نگران شیوع آنفلوانزا در ماه‌های آینده هم هستیم.

چه فرادی واکسن آنفلوانزا تزریق کنند؟

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در مورد تزریق واکسن آنفلوانزا گفت: اگر چه توصیه می‌شود این واکسن برای زنان باردار و بیماران زمینه ای تزریق شود، اما اگر بتوانیم بچه‌های زیر ۵ سال و زنان باردار را در اولویت واکسینه قرار دهیم، آن‌ها کمتر دچار آنفلوانزا می‌شوند و از چرخه ویروس جلوگیری می‌شود.

دکتر حمید بختیاری افزود: سالمندان بالای ۶۵ سال، بیماران زمینه ای مانند مبتلایان به دیابت و بیماران قلبی عروقی و کلیوی، نیز جزو موارد توصیه شده برای تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند.  

وی عنوان کرد: زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفلوانزا نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه است اما به این معنی نیست که اگر بعد از این تاریخ‌ها، واکسن بزنید تاثیر ندارد چرا که دو هفته پس از تزریق می‌تواند ایمنی ایجاد کند.

این پزشک خانواده تاکید کرد: از آنجا که بیماری‌های حاد تنفسی به طور معمول در آذر ماه و دی ماه هم مشاهده می‌شود، بر خلاف تصور برخی که می‌گویند تزریق واکسن آنفلوانزا در آبان و حتی اوایل آذر دیگر ارزشی ندارد، می‌تواند تاثیرگذار و پیشگیرانه باشد.

دکتر مصطفی ابراهیمی‌مدیر گروه بیمارهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: هنوز سهمیه دولتی واکسن آنفلوانزا وارد استان نشده و میزان سهمیه دولتی امسال فارس همچنان مشخص نیست اما معمولا این واکسن از اواخر شهریورماه و در چند نوبت وارد استان می‌شود و اگرچه در مراحل اول ارسال به استان به دلیل استقبال بالا با کمبود مواجه می‌ شویم، اما در نوبت‌های بعدی و آخر تعدادی از این واکسن‌ها روی دست مان می‌ماند.

عضو هیات مدیره انجمن داورسازان فارس ایران و فارس نیز بیان کرد: تعداد فعلی واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های خصوصی شیراز و دیگر مناطق استان اندک است.

دکتر محمد منفرد تصریح کرد: اما شرکت‌های دارویی اعلام کرده اند که همین هفته  به میزانی که داروخانه‌ها بخواهند در استان توزیع عام می‌شود و مشکلی از لحاظ تعداد نیست.

 وی گفت: اما شرط آن‌ها خرید نقدی توسط داروخانه‌هاست و این قضیه مقداری بار مالی داروخانه را بالا می‌برد و به همین دلیل بیشتر داروخانه‌ها مجبورند به تعداد کمتر واکسن خریداری کنند چرا که ترس این را دارند که تهیه واکسن به میزان بالا روی دست شان بماند و از آنجا که این واکسن‌ها 6 ماه بیشتر تاریخ ندارد، اگر نتوانند آن‌ها را بفروشند ضرر مالی زیادی خواهد زد چرا که سود واکسن‌ها هم خیلی پایین و به میزان 5 تا 7 درصد است.

دکتر منفرد قیمت واکسن‌ها را که شامل ایرانی، فرانسوی و هلندی سه ظرفیتی و 4 ظرفیتی و از 155 هزار تا 214 هزار تومان برای مردم  اعلام کرد.