استیضاح قریب‌الوقوع «سجادی» و انقلاب مدیریتی در سرخابی‌ها

وزیر ورزش‌وجوانان طی روزهای آینده باید درباره عملکرد خوب به نمایندگان مجلس پاسخ بدهد

استیضاح قریب‌الوقوع «سجادی» و انقلاب مدیریتی در سرخابی‌ها

حمید سجادی یکی از وزرایی بود که نتوانست برای شروع به کارش در دولت جدید رأی قاطعی از مجلس بگیرد و به سختی مورد اعتماد نمایندگان قرار گرفت و در کسوت وزیر وارد ساختمان وزارت ورزش‌وجوانان شد و جای مسعود سلطانی‌فر را گرفت. سجادی در شرایطی در نقش وزیر ورزش‌وجوانان کارش را آغاز کرد که در کنار همه ماموریت‌های محوله، به صورت ویژه هواداران فوتبال مشغول رصد کردن عملکرد او در حوزه فوتبال بودند تا ببینند آیا تغییر و تحولاتی قرار است رخ بدهد یا خیر.

سجادی در شروع دوره تازه مدیریتی‌اش چالش‌های پرشماری را گذراند و بدون‌شک می‌توان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها را موضوع حذف سرخابی‌های پایتخت از لیگ قهرمانان آسیا دانست. وزیر ورزش‌وجوانان با انتخاب چهره‌هایی مثل مصطفی آجورلو و رضا درویش به دنبال سامان دادن به مدیریت 2 باشگاه پرطرفدار پایتخت بود و تصور می‌کرد که بحران‌ها و چالش‌ها در حال حل‌وفصل شدن است؛ هر چند که در کنار سرخابی‌ها، حمید سجادی چالش مهمی را هم در عرصه تیم ملی در مقابل خود می‌دید.

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها؛ وعده‌ای که به سرانجام نرسید

وزیر جدید ورزش‌وجوانان در همان روزهای نخست آغاز به کارش مدعی شد که یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های این وزارت‌خانه در حوزه فوتبال، موضوع خصوصی‌سازی سرخابی‌های پایتخت است. نکته مهم اینکه در فصل گذشته، کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل مالکیت مشترک رأی به حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا داد و برای آن‌ها مجوز حرفه‌ای‌سازی صادر نکرد اما سجادی مدعی شد که بورسی‌شدن 2 باشگاه، مالکیت دولت به 49 درصد خواهد رسید.

سرخابی‌ها با تلاش‌های انجام شده از سوی وزارت ورزش‌وجوانان وارد بورس شدند اما برخلاف وعده‌های داده شده با وجود گذشت بیش از یک‌سال از بورسی‌شدن استقلال و پرسپولیس، فقط 10 درصد سهام آن‌ها واگذار شده است. موضوعی که بدون‌شک می‌تواند بازهم برای 2 تیم پرطرفدار فوتبال ایران چالش‌آفرین باشد و آن‌ها وارد بحران کند.

حذف از آسیا؛ اسم رمز عبور از «سجادی»؟

استقلال و پرسپولیس برای دومین سال پیاپی در خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا هستند. آبی‌پوشان پایتخت که سال گذشته قهرمانی مقتدرانه‌ای در لیگ برتر داشتند، به دلیل عدم پرداخت آندره‌آ استراماچونی شانسی برای دریافت مجوز حرفه‌ای‌سازی و حضور در آسیا ندارند. البته که در کنار بدهی استراماچونی، فهرست بلندبالایی از طلبکاران از باشگاه استقلال به چشم می‌خورد و در کنار این فهرست، همچنان موضوع مالکیت مشترک 2 باشگاه مطرح است.

پرسپولیسی‌ها هم در شرایط بهتری نسبت به حریف سنتی خود قرار ندارند و با وجود آنکه گفته می‌شود مدارک در سامانه آپلود شده، اما بدهی به بوژیدار رادوشوویچ در کنار موضوع مالکیت مشترک باعث شده تا سرخ‌پوشان پایتخت هم برای دومین سال پیاپی در خطر عدم دریافت مجوز حرفه‌ای‌سازی باشند.

سجادی بعد از حذف سرخابی‌ها در دوره قبلی وعده داد که این اتفاق دیگر رخ نمی‌دهد و در این زمینه وزارت ورزش‌وجوانان همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت اما حالا نارضایتی هواداران 2 باشگاه پرطرفدار ایران باعث شده تا شرایط برخلاف انتظار حمید سجادی رقم بخورد. سجادی در سال گذشته در آستانه استیضاح هم قرار گرفت اما سانحه هوایی به وجود آمده باعث شد تا خطر استیضاح از او دور شود اما حالا به نظر می‌رسد که دوباره وزیر ورزش‌وجوانان روزهای بحرانی را پشت سر می‌گذارد.

مجلسی‌ها به دنبال استیضاح

نمایندگان مجلس با توجه به حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا و عدم صدور احتمالی مجوز حرفه‌ای‌سازی باشگاه پرسپولیس از حمید سجادی خواسته‌اند تا با حضور در مجلس شورای اسلامی پاسخگوی نمایندگان باشد. جالب آن‌که نمایندگان موافقِ حضور سجادی وزارت ورزش‌وجوانان هم حالا در قامت مخالف او اظهارنظر می‌کنند تا مشخص شود که در ساختار مجلس، حمید سجادی از پشتوانه رأی مناسبی برخوردار نیست و همین مسئله می‌تواند باعث سرعت بخشیدن به استیضاح او شود.

سخنگوی دولت هم روز گذشته از تغییر و تحولات در ساختار مدیریتی دولت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و که به نظر می‌رسد یکی از این تغییرات در حوزه ورزش باشد. سجادی به واسطه مصدومیتی که برایش در سانحه سقوط هلی‌کوپتر رخ داد، در حال مصرف دارو است و گفته می‌شود شاید پیش از استیضاح در مجلس، حمید سجادی به واسطه بیماری‌اش از سمت خود کناره‌گیری کند.

احمد رسولی‌نژاد یکی از نمایندگان مجلس که در زمان اخذ رأی اعتماد سجادی به عنوان نماینده موافق صحبت کرد، حالا در قامت مخالف معتقد است که حمید سجادی در آستانه استیضاح قرار دارد. رسولی‌نژاد در این‌باره توضیح داد: «ادامه این روند را به نفع ورزش کشور نمی‌دانم. من جزو امضاکنندگان استیضاح وزیر ورزش نیستم اما موافق این کار هستم. اعتقاد من این است که اگر استیضاح انجام شود، حمید سجادی برکنار می‌شود. به عنوان حامی اصلی حمید سجادی در روز رای اعتماد، اعتقاد دارم اگر استیضاح او انجام شود، به دلیل عملکرد ضعیف برکنار می‌شود».

تغییر و تحولات سریالی در راه است؟

سجادی در شرایطی در آستانه استیضاح قرار دارد که به جز موضوع فوتبال، در کارنامه کاری او ابهامات و چالش‌های مهم دیگری هم به چشم می‌خورد. نکته مهم اینکه در مناقشه اخیر شکل گرفته میان سازمان خصوصی‌سازی و مدیران باشگاه استقلال، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی انگشت اتهام را به سوی وزارت ورزش برده و از آن‌ها به دلیل انتخاب مدیران ناکارآمد انتقاد کردند تا مشخص شود که حتی در درون ساختار دولت هم سجادی از حمایت بالایی برخوردار نیست.

حمید سجادی در حالی در آستانه استیضاح قرار دارد که اگر این موضوع به قطعیت برسد و وزیر ورزش‌وجوانان از سمتش برکنار شود، باید منتظر تغییر و تحولات سریالی و پرشمار در ساختار مدیریت ورزش ایران بود؛ از جمله این تغییرات می‌تواند به انتخاب مدیران جدید برای 2 باشگاه پرطرفدار فوتبال ایران اشاره داشت که به نظر می‌رسد با توجه به ورود سازمان خصوصی‌سازی، احتمالاً دیگر اختیار تام انتخاب مدیران جدید با مسئولان وزارت ورزش نخواهد بود و آن‌طور که به نظر می‌رسد روزهای پرچالشی در انتظار ورزش ایران و البته فوتبال به‌ویژه 2 تیم پرطرفدار است.