سر و سامانی به سرپناه های خودگردان

گزارشی از وضعیت خوابگاه های خودگردان در شیراز

سر و سامانی به سرپناه های خودگردان

سهیلا رفیعی نژاد/ اگرچه قبل از شروع سال تحصیلی جدید به امر نظارت بر خوابگاه های خودگردان دانشجویی در شیراز تاکید بسیاری شد و در همین باره قرار بر ساماندهی هم بود، اما همچنان تعدادی از خوابگاه ها نه تنها سر و سامان درستی ندارند، بلکه به دلیل فاصله بسیار از استانداردها، مجوز فعالیت نگرفته اند. در این باره شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه های خودگردان دانشجویی شیراز اخیرا لیست خوابگاه هایی که مجوز ندارند را به ارگان های مربوطه داده است تا برای پلمب آن ها اقدام شود. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در این باره به «خبرجنوب» گفت: هدف ما سرعت بخشیدن به  ساماندهی خوابگاه ها در شیراز است و شورای نظارت با محوریت دانشگاه شیراز در امر شناسایی خوابگاه های بدون مجوز فعالیت های مطلوبی انجام داده است.

اسماعیل محبی پور افزود: این ساماندهی در بحث انضباط امور خوابگاه ها، مسایل تعرفه ای و شهریه ها و جنبه های امنیتی حاکم بر خوابگاه هاست تا فضایی برای سو استفاده های مالی و اخلاقی فراهم نشود.

وی گفت: با توجه به کمبودهایی که در مورد خوابگاه های دانشجویی داریم، ناچاریم از خوابگاه های خودگردان هم استفاده کنیم، در این خصوص حمایت هایی از افرادی که طبق ضوابط این گونه خوابگاه ها را راه اندازی می کنند خواهیم داشت.

معاون استاندار فارس افزود: این حمایت ها شامل مالیات، هزینه های  آب و برق وگاز و این موارد است.

محبی پور عنوان کرد: در حال حاضر هم در شیراز بخصوص در مورد خوابگاه دختران کمبود داریم و برای حمایت از افرادی که بخواهند در این زمینه فعالیت کنند آمادگی داریم.

رییس شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه های خودگردان دانشجویی شیراز نیز در این باره به «خبر جنوب» گفت: ساماندهی خوابگاه های خودگردان دانشجویی، به پیشنهاد دانشگاه شیراز در سراسر کشور اجرایی شد. به این نحو که دانشگاه مادر استان متولی صدور مجوز و نظارت بر این خوابگاه ها باشند.

دکتر علی حفیظی افزود: این مسئله به ابداع دانشگاه شیراز در سراسر ایران انجام شد. بطوریکه پیشنهاد آن در سال 94 توسط دانشگاه شیراز داده شد و البته در سال 97 و 98 پایش خوابگاه های خودگردان در استان انجام گرفت و تعداد کمی هم از ما مجوز گرفتند.

 این مقام مسئول دانشگاه شیراز عنوان کرد: اما در دوران کرونا به دلیل نبود دانشجو، مجوزی صادر نشد و به نوعی به دلیل عدم فعالیت خوابگاه ها قضیه نیمه تمام ماند، حتی برخی از خوابگاه ها هم تغییر کاربری دادند و این اماکن که قبلا دانشجویی بود را به کارمندان و افراد بدسرپرست اجاره دادند.

وی گفت: در عین حال رصد ما انجام می گرفت و در همین باره به استانداری اعلام کردیم که خوابگاه های خودگران دانشجویی را به افراد غیر دانشجو کرایه می دهند و این معضلاتی به همراه دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز تصریح کرد: با توجه به اینکه هشدارهای زیادی در این زمینه داده بودیم، از سوی استانداری و فرمانداری برای اینکه نظارت ها احیا شود و دستگاه های نظارتی پای کار بیایند همکاری های قابل توجهی صورت گرفت.

حفیظی گفت: معضلی که در این زمینه وجود دارد این است که خوابگاه های خودگردان موجود در شیراز، اکثرا قدمت بالایی دارند و دارای مقاومت ساختمانی مطلوبی هم نیستند. 

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز با این توضیح که البته دانشگاه شیراز خود حتی یک خوابگاه خودگران هم ندارد و نخواهد داشت گفت: ما تنها نظارت بر دیگر خوابگاه های خودگردان را بر عهده داریم و این کار را با همکاری دانشگاه های عضو ستاد نظارت از جمله دانشگاه آزاد انجام می دهیم.

حفیظی با اشاره به کمبود خوابگاه های خودگردان مجوزدار در شیراز، عنوان کرد: به واسطه قدیمی بودن این ساختمان ها و اینکه حداقل استانداردها را نداشتند زمان برد که در مورد آن ها به ساز و کار دادن مجوز برسیم. به همین دلیل از کارشناسان دادگستری و شهرداری هم کمک گرفتیم.

وی افزود: در حال حاضر از حدود 171 ساختمانی که به عنوان خوابگاه خودگردان در شیراز فعالیت دارند ما فقط به 22 ساختمان مجوز داده ایم و بقیه یا برای اخذ مجوز مراجعه نکرده اند و یا استانداردهای لازم از جمله مقاومت بنا و داشتن پرسنل مناسب از جمله مسئول خوابگاه مورد نظر را نداشته اند لذا لیست این خوابگاه ها را به مراجع قضایی داده ایم تا در صورت عدم اقدام برای کسب مجوز پلمب شوند.

رییس شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه های خودگردان دانشجویی شیراز گفت: البته ما 3 آبان ماه اخیر لیست 171 خوابگاه خودگردان را برای رسیدگی به فرمانداری داده ایم و برخی از این خوابگاه ها هم تعطیل هستند و با توجه به پشت سر گذاشتن کرونا و مواردی از این قبیل فعالیتی ندارند.

حفیظی با بیان اینکه هیچ کدام از خوابگاه های خودگردان دانشجویی متعلق به دانشگاه شیراز نیست عنوان کرد: اگر چه ما نظارت هایی داریم اما به منظور اداره بهتر این خوابگاه ها پیشنهاد داده ایم که پس از اخذ مجوز، خوابگاه تحویل معاونت فرهنگی دانشگاه مربوطه مثلا دانشگاه آزاد شود تا علاوه بر نظارت های بیشتر از نظر فعالیت های فرهنگی و اجرایی و خدمات مشاوره ای نیز دانشجویان مستقر در خوابگاه حمایت شوند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز همچنین در خصوص وضعیت کمبودهای خوابگاهی عنوان کرد: با توجه به حجم دانشجویانی که از شهرهای دیگر برای تحصیل به شیراز آمده اند حداقل  100 خوابگاه خودگردان دانشجویی در شیراز نیاز داریم البته دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز نیاز به خوابگاه های خودگردان ندارند، اما بقیه به دلیل عدم امکان تامین خوابگاه توسط خود دانشگاه این مشکل شان باید از طریق خوابگاه های خودگردان حل شود.   

وی تصریح کرد: متاسفانه به خاطر دوران کرونا تعداد زیادی از خوابگاه های خودگردان دانشجویی تغییر کاربری داده و حتی برخی برای ساخت ساختمان هایی از سوی بخش خصوصی تخریب شده و در حال احداث در زمینه های غیر خوابگاه هستند و همین مسئله باعث شده  دچار کمبودهای شدیدی برای تامین خوابگاه های دانشجویی در سال تحصیلی فعلی باشیم.

حفیظی در خصوص کمبودهای خوابگاهی موجود در دانشگاه شیراز نیز گفت: ما با تراکم بالا در خوابگاه های این دانشگاه هم مواجه هستیم و به همین دلیل هنوز هم کلاس های ورودی های 1401 به شکل مجازی و آنلاین برگزار می شود و بخشی از این افراد آذر ماه و بقیه هم ترم آینده حضوری می شوند.

 وی افزود: سایر ورودی های دانشگاه شیراز حضوری هستند و در خوابگاه ها اسکان داده شده اند، اما تعداد دانشجویان در خوابگاه های ما بیشتر و حتی دور از استاندارد است مثلا در یک اتاق دو نفره، 3 تا 4 دانشجو را اسکان داده ایم و خودمان هم از این موضوع ناراحتیم اما به دلیل کمبود خوابگاه چاره ای نداریم.

به گفته معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز در حال حاضر 5 هزار و500 دانشجو در خوابگاه های دانشگاه شیراز اسکان داده شده اند که  با توجه به اتمام بازسازی یکی از خوابگاه ها، این میزان آذرماه به 6 هزار نفر می رسد.