معماران دانمارکی هنینگ لارسن و طراحی خانه ی اپرای شهر جده کشور عربستان سعودی با هدف برگزاری رویدادهای جهانی

معماران دانمارکی هنینگ لارسن روز گذشته بیست و ششم ماه آپریل سال ۲۰۲۶ میلادی از یک پروژه‌ی فرهنگی جدید در شهر جده کشور عربستان سعودی رونمایی کرد: طراحی خانه‌ی اپرای جدید جده شامل یک سالن اپرا با ظرفیت ۱۵۰۰ صندلی، یک سالن تئاتر با ظرفیت ۷۵۰ صندلی و یک سالن تمرین با ظرفیت ۱۵۰ صندلی!

معماران دانمارکی هنینگ لارسن و طراحی خانه ی اپرای شهر جده کشور عربستان سعودی با هدف برگزاری رویدادهای جهانی


بد نیست بدانید هنینگ لارسن، معمار اهل دانمارک که در سال ۲۰۱۳ میلادی درگذشت، تالار اپرای کپنهاگ و همچنین ساختمان وزارت امور خارجه عربستان سعودی را طراحی کرده است.

اما خانه‌ اپرا جدید جده به مساحت ۳۲ هزار مترمربع و با الهام از منطقه‌ی تاریخی البلاد، فرهنگ و جغرافیای آن منطقه، متشکل از مجموعه‌ای از ساختمان‌هاست که در امتداد یک محور مرکزی که به خط ساحلی دریای سرخ منتهی می‌شود، جانمایی شده‌اند. حجم‌های هندسی جانمایی شده، ریتمی نامنظم را نشان می‌دهند که در طراحی نمای بیرونی آن‌ها از سنگ‌های مرجانی و چوب استفاده شده است! البته این نما، توسط مشربیه‌هایی جان می‌گیرند که از شناخته‌شده‌ترین عناصر معماری عرب می‌باشند.

لازم به بیان است عنصر کالبدی مشربیه که دارای الگوهای شبکه‌ای است، سطح وسیعی از نما را پوشش می‌دهد و از آن به ویژه در قسمت‌های بالایی ساختمان برای به دام انداختن باد و استفاده از آن به عنوان خنک‌کننده‌ی غیرفعال در گرمای خشک بیابانی خاورمیانه استفاده می‌شود.

براساس اطلاعات منتشر شده، این پروژه در سال ۲۰۲۷ میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید.