یک دنیا حاشیه برای مراسم 50 دقیقه‌ای!

افتتاحیه جام جهانی 2022 بسیار متفاوت از تورنمنت‌های قبلی

یک دنیا حاشیه برای مراسم 50 دقیقه‌ای!

مراسم افتتاحیه جام جهانی عصر یکشنبه برگزار می‌شود؛ مراسمی کوتاه و یک‌ساعته با محدودیت‌های فراوان که البته حواشی زیادی هم داشته است.

ساعت 18:30 عصر یکشنبه، 29 آبان، به وقت تهران مراسم افتتاحیه بزرگ‌ترین رویداد فوتبال دنیا در ورزشگاه البیت قطر برگزار می‌شود؛ ورزشگاهی تازه‌تاسیس که به واسطه ساخته شدنش اهالی آن بخش از قطر هم فضای شهر داشتن را چشیده‌اند. استادیوم البیت که با نام چادرهای مورد استفاده عشایر نام‌گذاری و طراحی شده است، دورترین ورزشگاه از مرکز دوحه است و سقفی جمع‌شونده دارد.

برای مراسمی که بیشتر از 50 دقیقه طول نمی‌کشد، قطری‌ها از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ آنها ورزشگاهی 60 هزار نفری برای مراسم در نظر گرفته‌اند و از چند گروه موسیقی و خواننده هم دعوت کرده‌اند تا به اجرا بپردازند.

سبک‌های مختلف موسیقی جهان میهمان مراسم افتتاحیه جام جهانی هستند تا این رویداد جهانی را از این حیث متمایز کنند، به خصوص حضور گروه کره‌ای بی‌تی‌اس که بسیاری منتظر آغاز اجرای این گروه در دوحه خواهند بود.

نکته قابل توجه که چند روز مانده به مسابقات رخ داد، رد دعوت مسئولان قطری از سوی برخی گروه‌ها بود. ستاره‌های موسیقی مثل دوآ لیپا ادعاهایی را که درباره حضورشان در قطر شده بود، رد کردند.

مهم‌ترین شایعه در مورد اجرای شکیرا، خواننده ترانه معروف جام‌ جهانی ۲۰۱۰ با نام Waka Waka، شنیده شده، اما هنوز این خبر تایید نشده است. اگرچه شکیرا خودش واکنشی به این موضوع نداشته، اما نزدیکان او در روزهای گذشته اعلام کردند که این خواننده سرشناس قصدی برای حضور در دوحه ندارد.

موضوع مورد توجه دیگر، محدودیت‌هایی است که کشور قطر در بحث پوشش و شئونات اسلامی برای تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌ها در نظر گرفته؛ مساله‌ای که ممکن است تاثیراتی روی حضور تماشاگران در مراسم افتتاحیه بر جا بگذارد.

با همه اینها یک ساعت قبل از شروع اولین مسابقه جام بیست و هفتم میان قطر و اکوادور شاهد برگزاری مراسمی هستیم که بسیاری از رسانه‌های دنیا آن را به طور زنده پوشش خواهند داد و صدها میلیون نفر بیننده خواهد داشت. پس، از ساعت 18:30 یکشنبه به تماشای آن می‌نشینیم