روستا؛ یک گوشه دنج

جانشین معاونت گردشگری میراث فرهنگی فارس: در زمینه روستاهای هدف گردشگری جسته و گریخته کار شده است

روستا؛ یک گوشه دنج
طبیعت زیبای کهمره سرخی

سهیلا رفیعی نژاد/ تقریبا اکثر آدمها به دنبال این هستند تا حداقل بخشی از روزهای سال را یک گوشه دنج پیدا کنند و چند روزی را در آن بگذرانند. طبیعی بودن فضایی که آنجا به دور از زندگی شهری اتراق کنی، با یک نهر آب و انبوده درختان شاید خیلی هم رویایی نباشد و کافی است در برخی روستاهای همین استان خودمان بعد از طی چند کیلومتر از مرکز به این قبیل مناطق برسی. روستاهای هدف گردشگری که طی چند سال اخیر رونق بیشتری گرفته اند، مکان های مناسبی برای تفریح و گردش هستند. در این بین گردشگران بسیاری سالانه می توانند جذب این مناطق شوند. اما به این منظور رفع مشکلات فعلی موجود روستاهای هدف گردشگری که کم هم نیست باید در اولویت ها قرار گیرد وصرف اینکه با ورود گردشگران به یک منطقه ورودی و یا عوارض دریافت شود اما امکانات پاسخگو نباشد نه تنها جذاب نیست، بلکه در زمینه جذب گردشگر دافعه هم خواهد داشت. جانشین معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی وصنایع دستی استان فارس در این باره به خبرنگار"خبرنیوز" گفت: در حال حاضر 46 روستای هدف گردشگری در استان داریم که اقدامات عمرانی چندانی در مورد آنها صورت نگرفته و بطور منسجم کار نشده است.

محمد کاظم بهادری پور گفت: علت این است که برای اینها هر ساله اعتباری که مورد لزوم است در نظر گرفته نشده  و به همین دلیل جسته و گریخته کار شده است؛ به عبارتی برای ساماندهی روستاهای هدف گردشگری استان، هنوز ردیف اعتباری خاصی تعلق نگرفته است.

طبیعت زیبای بهرغان سپیدان

وی افزود: هر کدام از روستاهای هدف گردشگری استان ظرفیت خاص خود را چه از لحاظ تاریخی، چه صنایع دستی و چه تنوع فرهنگ دارند؛ اما اصولا زمانی می توانیم روستاهای هدف گردشگری را به شکل پایدارحفظ کنیم که بتوانیم گردشگری پایدار را در آنها شکل دهیم.

بهادری پور در ادامه گفت: در این زمینه مردم منطقه هم باید احساس کنند در منافع حاصل از گردشگری روستا شریک هستند؛ چه از حیث مالی وچه گردشگری. این مقام مسوول گردشگری استان تاکید کرد: دستیابی به اهداف مطلوب در این باره برنامه ریزی منسجم می خواهد و علاوه بر این باید آموزش های لازم به منظور فرهنگ سازی مورد نظر به مردم منطقه داده شود.

بهادری پورافزود: همچنین تامین زیر ساختها به این منظورکه  دسترسی لازم به گردشگر داده شود باید در اولویت ارتقای روستاهای هدف گردشگری قرار داده شود. وی تصریح کرد: در این باره وجود سرویس های بهداشتی  و سیستم دفع زباله مناسب اهمیت دارد. در حالیکه در برخی روستاهای هدف گردشگری با این امر مواجه می شویم که صرفا به مبحث مالی توجه شده است؛ به حدی که برخی ورودی می گیرند، اما خدمات مناسبی هم نمی دهند.

بهادری پور بیان کرد: باید گامهایی که در حوزه توسعه گردشگری از جمله روستاهای هدف گردشگری بر می داریم حساب شده باشد. دراین باره تامین زیر ساختهای اقامتی، پذیرایی، رفاهی ، جاده و پارکینگ اهمیت دارد.

وی گفت: برخی از روستاها به دلیل تبلیغات سینه به سینه در فصولی گردشگران بسیاری دارند ، اما به دلیل عدم وجود زیر ساختهای مناسب ظرفیت پذیرش میزان بالای گردشگر درتعطیلات را ندارند و زیر ساختهای کافی در مناطقی ایجاد نشده که باید برنامه ریزی های مطلوبی صورت گیرد.

معاون گردشگری استانداری فارس نیز در این باره به««خبرنیوز» گفت: در حال حاضر فهرست روستاهای هدف گردشگری استان مشخص نیست، به همین دلیل معتقدم ضمن پیگیری برنامه های فعلی، باید تعیین و اعلام لیست روستاهای هدف گردشگری فارس در اولویت ها قرار گیرد.

محمد فرخ زاده اضافه کرد: اگرروستاهای هدف گردشگری به نحو اصولی مورد توجه قرار گیرند با یک نرخ مهاجرت معکوس از روستاها به شهرها همراه می شویم و مشکلات شهری هم تا حدودی کاهش می یابد. ایجاداشتغال در این مناطق نیز از جمله مزیت های بسیار مهم توسعه روستاهای هدف گردشگری است.