روح زخمی

گزارشی از لزوم قرار گرفتن خدمات مشاوره ای در سبد خانوار فارس

روح زخمی
از نظر استفاده مردم از خدمات مشاوره ای، وضعیت فارس بهتر از سایر استان هاست

سهیلا رفیعی نژاد/ اگر چه بارها و بارها بر تامین سلامت روان از سوی روانشناسان و روانپزشکان تاکید شده است، اما همچنان بیشتر مردم در شیراز و دیگر شهرهای فارس خدمات مشاوره ای را در سبد خانوار خود قرار نداده اند. در این خصوص اگر چه هزینه های مشاوره هم تاثیر گذار است، اما به نظر می رسد هنوز هم بسیاری فرهنگ استفاده از مشاوره را ندارند و با وجود اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مراکز جامع سلامت مشاوران کارآمدی را مستقر کرده تا مردم از طریق پزشک خانواده حداقل در سطوح اولیه بتوانند از این خدمات بهره ببرند، اما استقبال آنطور که انتظار می رود نیست. در این باره اگرچه برخی پزشکان خانواده هم مردم را به مراکز جامع سلامت ارجاع می دهند، اما بسیاری افراد برای حفظ، ارتقا و درمان روان خود سهل انگارند. در حالیکه از هر 4 تا 5 نفر از مردم فارس، یک نفر حداقل از یک اختلال روانی رنج می برد، استفاده از مشاوره جایگاهی که باید را بین مردم استان ندارد. در این خصوص طبق شواهد موجود و به گفته برخی روانشناسان زنان بیشتر از مردان نزد مشاور و روانشناس می روند و در این خصوص برخی زنان هم از همسرشان گله مندند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس در این باره به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: آمار دقیقی از میزان استفاده مردم استان از خدمات روانشناختی و مشاوره ای نسبت به سایر مناطق کشور نداریم، اما به نظر می رسد فارس از جمله استان هایی است که نسبت به میانگین کشوری از خدمات مشاوره ای بیشتری استفاده می کند و بطور کلی معتقدم که وضعیت فارس در این خصوص در کشور بهتر از سایر استان هاست.

حمیدرضا محمودیان افزود: پر واضح است که اینگونه خدمات می تواند در بسیاری از مواقع، کمک های قابل توجهی به فرد و وضعیت روانی او،  خانواده  و حفظ انسجام آن کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تصریح کرد: در عین حال وضعیت وجود مشاوره در سبد خانوار مردم باید بهتر از این باشد، چرا که بی توجهی به دریافت این خدمات گاهی از نخریدن یک لباس و یا ماده غذایی برای فرد و یا خانواده گران تر تمام می شود.

محمودیان گفت: از جمله عوارض ناشی از بی توجهی به خدمات مشاوره ای انباشته شدن مشکلات کوچک است که به مرور تبدیل به مسایل و موضوعات لاینحل می شود و معمولا با خدمات مشاوره ای  و روانشاختی به موقع قابل رفع می باشد.

این مشاور خانواده افزود: یکی دیگر از عوارض بی توجهی به اینگونه خدمات در زمینه فردی، ایجاد و تدوام مشکلات روحی روانی است که می تواند به فرد، خانواده و همچنین جامعه ای که در آن زندگی می کند آسیب بزند.

محمودیان عنوان کرد: با توجه به اینکه ارتباطات زناشویی مناسب و بسنده می تواند زمینه ایجاد یک زندگی متعادل را برای زوجین و افراد خانواده ایجاد نماید، در صورتی که خانواده و زوجین از اینگونه خدمات بهره مند نگردند، موجب ایجاد مشکلات و تبدیل آن ها به تعارضات و مسایل بزرگ تر خواهد شد که این اختلافات و کشمکش ها نه تنها زوجین را درگیر می کند،  بلکه تاثیر جبران ناپذیری بر فرزندان خانواده هم می گذارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس گفت: از جمله عوارض دیگر عدم برخورداری از خدمات مشاوره ای، بی بهره شدن از دانش و اطلاعات متخصصین در راستای فرزندپروری است چرا که یکی از وظایف اصلی والدین پرورش فرزندانی با وضعیت روانی متعادل همراه با اعتماد به نفس می باشد و عدم بهره گیری از این خدمات، موجب می گردد که پدر و مادر در خصوص تربیت فرزندان دارای الگو و دستورالعمل های علمی و مناسب نبوده و شرایط نامناسبی در فرایند فرزندپروری  ایجاد نمایند.

محمودیان افزود: از عوارض دیگر این است که می تواند موجب تشکیل زندگی زناشویی بر اساس عدم شناخت و دقت کافی گردد چرا که مشاوره قبل از ازدواج تا حدود زیادی می تواند از مشکلات و آسیب های قابل پیش بینی در آینده جلوگیری نماید پس بهره گیری از تخصص  و دانش مشاوران در این حوزه می تواند  تا حد قابل توجهی از ازدواج های نامناسب جلوگیر ی نموده  و زمینه یک زندگی متعادل و شاد را ایجاد نماید.

این مشاور خانواده عنوان کرد: اختلالات روانی بسیاری وجود دارد، از جمله ترس ها، اضطراب و افسردگی که اگر به موقع رسیدگی نشود تبدیل به مشکلات سخت و پیچیده تری می شود.

وی گفت: در حال حاضر پوشش های بیمه ای موثری در خصوص خدمات مشاوره ای در استان وجود ندارد و درصد قابل توجهی از مردم با توجه به شرایط اقتصادی مجبورند خدمات مشاوره ای را از سبد خانوار حذف کنند.

محمودیان گفت: در عین حال در خصوص استفاده از خدمات مشاوره ای هنوز نیاز به فرهنگ سازی است  و مردم می توانند از خط 1480 به صورت رایگان از 8 صبح تا 24 استفاده کنند.

او در خصوص استفاده بیشتر زنان از خدمات مشاوره ای در استان نیز توضیح داد: معمولا مردان نه در ایران بلکه در جهان، کمتر از خدمات مشاوره ای بهره می برند و البته این وضعیت در برخی کشورها از جمله کشور ما بدتر است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس گفت: معمولا  وقتی برای مردان مشکلی اتفاق می افتد، نسبت به خانم ها کمتر به دنبال حل مشکل توسط دیگران هستند، به خصوص در زمینه مشکلات زناشویی این مسئله بیشتر دیده می شود که در این خصوص باید فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی فارس نیز در این خصوص به «خبرجنوب» گفت: بهزیستی حمایت هایی را به منظور برخورداری قشر ضعیف از خدمات مشاوره ای می کند.

زهرا اثنی عشری افزود: این کمک ها در قالب یاری برگ است و علاوه بر مددجویان، مردم البته قشر آسیب پذیر و ضعیف می توانند از این یاری برگ ها استفاده کنند. وی عنوان کرد: به این منظور مددجویان و دیگر افراد دارای شرایط می توانند به بهزیستی محل زندگی خود مراجعه کنند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان افزود: در 9 ماهه امسال قریب به 3 میلیارد تومان  در قالب یاری برگ برای استفاده مدجویان و قشر ضعیف جامعه از نظر مالی، به منظور ارایه خدمات مشاوره در استان اختصاص داده ایم. این مبلغ هم برای مشاوره افراد نیازمند و هم برای مشاوره های طلاق بوده است. در حوزه مشاوره زوج هایی که قصد جدا شدن دارند، هدف ما ایجاد سازش است و در غیر اینصورت داشتن زندگی مطلوب از نظر حفظ سلامت روان در دوران پس از جدایی می باشد.