این درد درمان ندارد!

گزارشی از مشکلات مراکز درمانی پزشکی و پیراپزشکی در پی ناهمخوانی هزینه ها و درآمدها

این درد درمان ندارد!
هزینه های ارزی و درآمدهای ریالی کار را سخت کرده است

سهیلا رفیعی نژاد/ قیمت اقلام با توجه به وضعیت ارز، گران و ارزان می شود اما از جمله خدماتی که با گرانی ها، امکان بالا بردن قیمت ها را ندارند حوزه های درمانی است. در عین حال این باعث عدم همخوانی هزینه ها و درآمدها و در پی آن ورشکستگی برخی مراکز مربوطه می شود. این وضعیت باعث گله مندی گروه های مختلف پیراپزشکی از جمله رادیولوژی و فیزیوتراپی در کشور و همچنین فارس شده به نحوی که به گفته رئیس انجمن رادیولوژی فارس آینده نگری در این حوزه بسیار سخت شده است.

 دکتر علیرضا شکیبا فرد گفت: در عین حال همه سعی مان را برای ادامه کار و عدم تعدیل نیروها داریم انجام می دهیم.

 این متخصص رادیولوژی افزود: اگر چه تمایلی به تاکید تاثیر مسائل اقتصادی بر وضعیت درمان و این حوزه نداریم، اما در شرایط کنونی چاره ای نمانده و اجتناب ناپذیر است افزایش تصاعدی نرخ ارز در مراکزی که بیشتر با دستگاه و تجهیزات گران پزشکی فعالیت می کنند، بخصوص مراکز پیراپزشکی بیشتر خود را نشان داده است.

 دکتر شکیبا فرد افزود: در حال حاضر برای خرید فقط یک قطعه، به میزان قیمت خرید یک دستگاه در چند سال پیش، باید هزینه شود و این با توجه به افزایش اندک میزان تعرفه های پزشکی به هیچ عنوان همخوانی ندارد لذا اگر فکری به حال آن نشود، به فلج شدن برخی مراکز نوپا و حتی با سابقه منجر خواهد شد.

رئیس انجمن رادیولوژی فارس عنوان کرد: این وضعیت باعث شده که خیلی از مجوزهایی که برای راه اندازی مراکز پزشکی و پیراپزشکی از سوی دانشگاه در استان داده شده، عقیم بماند و به مرحله عمل نرسد چرا که برای افراد صرفه اقتصادی ندارد بنابر این همکاران ما ترجیح می دهند خیال راه اندازی مراکزی که از خودشان باشد را ببوسند و کنار بگذارند و برای دیگران کار کنند.

دکتر شکیبا فرد تصریح کرد: این وضعیت به نحوی است که از بین بیش از 200 متخصص رادیولوژی در شیراز کمتر از یک چهارم، دارای موسسه مستقل هستند و بقیه برای دیگران کار می کنند.

او گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی طی دو سال گذشته 3 موسسه تصویربرداری پزشکی در فارس تعطیل شده و این همکاران ترجیح داده اند در مراکز درمانگاهی و یا بیمارستانی کار کنند.

دکتر شکیبا فرد اظهار کرد: این وضعیت در آینده نزدیک گریبان مراکز تصویربرداری بزرگ شیراز را هم خواهد گرفت چون فقط تعمیر دستگاه ها و نه خرید، هزینه بسیار سنگینی را به ما تحمیل می کند؛ ما واقعا داریم تلاش می کنیم خودمان را سر پا نگه داریم و آینده نگری برای مان خیلی سخت شده است.

وی اضافه کرد: در این خصوص تامین حقوق پرسنل هم سخت شده و در عین حال از دستگاه های جدید هم به دلیل عدم همخوانی درآمدها و هزینه ها محروم هستیم ممکن است سال جدید در برخی مراکز به تعدیلی نیروها بربخوریم اگرچه ما خیلی داریم سعی می کنیم که این اتفاق نیفتد.

رئیس انجمن رادیولوژی فارس با بیان اینکه مثل این است که داریم روی بند راه می رویم، عنوان کرد: باید توجه داشت که این فعالیت ها جزو معدود شغل های خدماتی است که نوسانات اقتصادی و تورم اجازه افزایش و گرانی خدمات را نمی دهد و این امر به بدنه مراکز پزشکی و پیراپزشکی خصوصی و حتی دولتی ضربه می زند.

دکتر شکیبا فرد افزود: در عین حال اگر چه باید فکری به حال این وضعیت کرد اما به یکباره هم امکان چند برابر کردن تعرفه ها نیست و

از دولت خواستاریم برای حفظ مراکز یادشده، تعرفه ها حداقل در سال آتی بیشتر گردد و  بیمه ها هم حمایت بیشتری کنند.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی شیراز نیز در این خصوص گفت: گرانی ها در گرداندن مراکز درمانی خصوصی استان بسیار مشکل ایجاد کرده است.

احمد موذن زاده افزود: افزایش تعرفه ها را به جز در ابتدای سال آن هم به میزان بسیار اندک نداشته ایم و در این مدت هم میزان تورمی که در عرصه تجهیزات پزشکی و مواد مصرفی وجود داشته بسیار بالا بوده است لذا مراکز یادشده در استان با چالش های بسیاری روبرو هستند.

وی عنوان کرد: نوسانات ارز حداقل تورم 50 تا 60 درصدی را به جا گذاشته و این امر به موسسات بزرگ تر پزشکی و پیراپزشکی استان بیشتر فشار وارد می کند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: به همین دلیل بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز رادیولوژی و مراکز پزشکی هسته ای در معرض خطر بسیار بالایی هستند و اگر رشد تعرفه های ما در سال آینده، کمتر از 50 تا 60 درصد باشد بسیاری از مراکز ورشکسته می شوند و نمی توانند ادامه دهند.

موذن زاده افزود: فقر، مردم را از برخورداری دور می کند و بی توجهی به بهبود این شرایط مراجعه مردم را برای دریافت خدمات درمانی کاهش می دهد در عین حال پوششی که بیمه های پایه برای دریافت خدمات سرپایی درمان ارائه می دهند 70 درصد تعرفه های دولتی است و در بخش خصوصی یک چهارم تا یک پنجم هزینه ها را در بر می گیرد و همین الان هم بسیاری از هزینه های درمان برعهده مردم است، بطوریکه بالای 50 درصد هزینه ها را مردم خود می دهند و در این باره اگر تعرفه های بخش خصوصی و دولتی در سال آینده فاصله اش بیشتر شود با مشکلات بیشتری روبرو می شویم.

این عضو هیات مدیره نظام پزشکی شیراز اظهار کرد: نگرانی ما به خاطر فشار اقتصادی است که به اقشار ضعیف وارد می شود و امکان برخورداری آن ها را کاهش می دهد با توجه به اینکه مجددا بحث کرونا نگران کننده می شود و منتظر پیک هشتم کرونا در زمستان هستیم و مردم واکسن و ماسک هم نمی زنند و در عین حال وضعیت مراکز درمانی خصوصی هم برای ارائه خدمات با توجه به تاثیر تورم بر آن ها مطلوب نیست در مورد موسسات درمانی هزینه های جاری نگران کننده است و برای تعرفه های سال آینده باید فکر اساسی کرد. کماکان سازمان تامین اجتماعی بدهی قابل توجهی به مراکز درمانی خصوصی استان دارد و برخی بیمه های تکمیلی هم همینطور.

این عضو هیات مدیره نظام پزشکی شیراز عنوان کرد: با مهاجرتی که داریم بین پزشکان و پیراپزشکان می بینیم در مورد افزایش مراکز درمانی استان نیز به جای افزایش مراکز با روند معکوسی مواجه شده ایم و تعداد مراکز دارد کم می شود.

وی عدم توجیه اقتصادی و تحمیل هزینه های سنگین و سخت گیری دادن مجوز را نیز از دیگر دلایل این روند معکوس دانست.

موذن زاده افزود: به دلایل یادشده ما طی دو سال اخیر با تعطیلی تعدادی از مطب ها و مراکز درمانی خصوصی در استان مواجه بوده ایم و تعداد زیادی هم وسایل مطب و یا مرکزشان را برای فروش گذاشته اند.

این عضو هیات مدیره نظام پزشکی شیراز گفت: در راستای مشکلات یادشده، تعداد پزشکان و پیراپزشکان در کشورهای حاشیه خلیج فارس، به شدت افزایش یافته و انگار مثل جارو برقی دارند این نیروهای متخصص را می بلعند. در حالی که برای تربیت آن ها میلیون ها تومان هزینه شده و این بسیار تاسف انگیز است که به این راحتی اجازه می دهیم متخصصان مان را از ما بگیرند این وضعیت به نحوی نامطلوب است که الان در برخی رشته های تخصصی متقاضی نداریم و در رشته جراحی قلب رزیدنتی نداریم و اگر به همین منوال پیش رود 10 سال دیگر امکان عمل جراحی قلب را از دست می دهیم و خلاصه باید فکر اساسی شود.

موذن زاده افزود: در طول یک سال اخیر 5 تا 10 درصد در گروه های درمانی مختلف در فارس از جمله دندانپزشک، پزشک و فعالان در دفاتر کار و مراکز درمانی دیگر خاتمه فعالیت خود را به خاطر همین مشکلات اقتصادی اعلام کرده اند البته برخی از مردم هم به دلیل عدم توان مالی در مورد دریافت خدماتی مانند دندانپزشکی به کشیدن دندان رو آورده اند و این ناشی از عدم پوشش بیمه ای مطلوب است و باید فکری به حال تعرفه ها و از سوی دیگر افزایش حمایت های بیمه ای کرد.

 یکی از متخصصین رادیولوژی و مدیرعامل یک مرکز تصویربرداری پزشکی در شیراز نیز گفت: در مراکز تصویربرداری بزرگ عمدتا از بهترین و معتبرترین دستگاه های موجود در بازار دنیا استفاده می شود و در عین حال با توجه به افزایش نرخ ارز، درآمدها با هزینه تعمیر و نگهداری آن ها همخوانی ندارد و تعرفه ها به هیچ وجه جوابگو نیست.

 دکتر مهرداد نکویی افزود: به دلیل عدم تناسب افزایش قیمت دستگاه ها و تعرفه های موجود و همچنین با توجه به استهلاک بالای دستگاه ها و با توجه به تعداد بالای مراجعان، در آینده نه چندان دور در صورت سپری شدن عمر مفید دستگاه ها عملا جایگزینی تجهیزات در بخش تصویربرداری پزشکی خصوصی در فارس با مشکل جدی روبرو می شود.  

این متخصص رادیولوژی عنوان کرد: با وجود به روز بودن دستگاه ها و قابل رقابت بودن با کشورهای پیشرفته اما تعرفه ای که از بیماران دریافت می شود حدود یک دهم سایر مناطق دنیا و حتی کشورهای همجوار است.

دکتر نکویی تاخیر در پرداخت ها از سوی برخی سازمان های بیمه گر و در عین حال این وضعیت که هزینه ها ارزی و درآمدها ریالی است را نیز از دیگر مقوله هایی دانست که کار را برای مراکز پزشکی و پیراپزشکی در استان سخت کرده است.