دور از چشم رسانه!

دور از چشم رسانه!

فاطمه مقدم- خبرجنوب/ باغ موزه مشاهیر فارس، در باغ سبزی است که همان دیدن نقشه کامپیوتری آن هم دل آدم را می برد. حتی خیال اینکه در شیراز باغ موزه ای 25 هزار متری با زیربنای ۱۹۵۰۰ متر مربع آن هم در شمال آرامگاه حافظ باشد که بتوان در آن به گردش پرداخت و در موزه آن نشان هایی از هویت و فرهنگ و رد و نشانی از بزرگان ادب ایران و جهان را دید، هم دلنشین است. خیالی که 14 سال است با ذهن مردم شیراز عجین شده و هنوز رنگ واقعیت نگرفته است. باغ موزه مشاهیر فارس در سال 87 در کنار آرامگاه حافظ کلنگ‌زنی شد تا ضمن فراهم کردن فضای موزه ای برای فارس در توسعه گردشگری جنوب ایران نقشی فعال ایفا کند. باغ موزه مشاهیر فارس دارای فضای 4 باغ نارنجستان است که در یک محوطه باز آمادگی پذیرایی از هزار نفر جمعیت را در خود دارد و می تواند کمکی به پوشش جمعیت مشتاقی باشد که در ساعت هایی از سال در حافظیه و اطراف آن گرد هم می آیند. این پروژه از سال 96 به بخش خصوصی واگذار شد و بنا بوده که 3 ساله ساخته شود اما تورم های رو به افزایش سال های گذشته خصوصا از سال 97 به بعد تکمیل پروژه را به تاخیر انداخت.

باغ موزه مشاهیر و موزه منطقه ای برای اتمام به 200 میلیارد تومان نیاز دارد

مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنکی و گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: پروژه به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد اما متاسفانه افزایش تورم ها بخش خصوصی را برای ساخت، دچار مشکل کرده است و پروژه کندتر از زمان پیش بینی شده اجرا می شود.

محمد مهدی نجفی افزود: چون این پروژه به صورت (BOT)  واگذار شده است، سرمایه گذار خصوصی بعد از اتمام پروژه به مدت سال های مورد نظر خود که سقف آن 27 سال است به بهره برداری از بخش های خدماتی و رفاهی چون کافی شاپ، سینما و ...می پردازد اما مجموعه به نام دولت است و بعد از گذشتن مدت مورد نظر بهربرداری از این بخش های پروژه دوباره به مزایده گذاشته می شود.

وی با اشاره به اشیایی که قرار است در این موزه به نمایش گذاشته شود، گفت: در این موزه اشیاء باارزش تاریخی قرار نخواهد گرفت بلکه سمبلی از وسایل یا اشیا مشاهیر جهان همچون پیکره ها و تندیس هایی از مشاهیر ادبی جهان در 48 غرفه این مشاهیر قرار خواهد گرفت و این مشاهیر عمدتا مشاهیر ادبی دنیا هستند.

نجفی ادامه داد: به عنوان مثال مدتی پیش مجسمه ساز آلمانی که مجسه هایی با متریال گلس می سازد یک سردیس ساخته شده از گلس از شاعر آلمانی گوته را به مجموعه حافظیه اهدا کردند که بناست پس از تکمیل موزه مشاهیر به این موزه داده شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه دوم موزه «موزه بزرگ منطقه ای فارس» در حال ساخت و ساز است و حدود 40 درصد پیشرفت داشته است گفت: این پروژه ادامه باغ موزه مشاهیر است و در سمت شمالی باغ موزه مشاهیر واقع شده است و چهار سالن 1600 متری دارد که به محض آنکه پروژه تمام شود تمام آثار موزه ای خصوصا از موزه پارس را به آن سمت منتقل می کنیم.

 مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنکی و گردشگری و صنایع دستی فارس بیان کرد: در استان فارس 25 هزار اشیاء تاریخی و فرهنگی وجود دارد که پنج هزار عدد از آن ها در چند موزه کنونی فارس چون موزه پارس و موزه باغ عفیف آباد به نمایش گذاشته شده است و 12 هزار عدد نیز در سامانه «جام» به ثبت رسیده اند که با راه اندازی موزه منطقه ای امکان لازم برای به معرض نمایش گذاشتن تمامی آثار دوره های مختلف را فراهم خواهد کرد.

نجفی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از زمان راه اندازی باغ موزه مشاهیر چه زمانی است؟ گفت: من از جزئیات این پروژه به طور شفاف آگاه نیستم اما برآورد اولیه مان از زمان استارت پروژه عظیم باغ موزه که سال 86 بود هزینه ای برابر با 6 و نیم میلیارد تومان تا 7 میلیارد و 200 میلیون تومان بود در حالی که تاکنون نزدیک به 50 میلیارد تومان برای ساخت این پروژه هزینه شده و هنوز هم راه به جایی نبرده است.

وی ادامه داد: پروژه باغ موزه مشاهیر و موزه منطقه ای فارس برای اتمام مجموعا به 200 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که روشن است تامین این میزان بودجه از عهده بخش خصوصی بر نخواهد آمد که باید دولت و ارگان های قدرتمند مالی به این پروژه بپیوندند، پیش بینی ما برای اتمام آن تا پایان سال 1402 خواهد بود.

گفتنی است اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی فارس از دادن جزئیاتی درباره میزان پیشرفت پروژه باغ موزه مشاهیر و موزه بزرگ منطقه ای فارس خودداری کرد و با وجود پیگیری های مکرر «خبر جنوب» هیچ داده ای درباره میزان هزینه کرد سرمایه گذار خصوصی و بخش دولتی نداد. همچنین درباره تحقق وعده افتتاح فاز یک باغ موزه مشاهیر در سال جاری نیز از دادن اطلاعات خودداری کرد، وعده ای که توسط رئیس کنونی میراث در ابتدای نشستن بر کرسی ریاست این اداره به صورت عمومی در رسانه ها اعلام شد.