درد طبیبان

به مناسبت روز پزشک

درد طبیبان

سهیلا رفیعی نژاد-خبرجنوب/ با وجود تصورات برخی که فکر می کنند پزشکان هیچ دردی ندارند، مشکلات آن ها بیشتر از این حرف هاست. طبیبان شهر که روز را برای کمک به بیماران به شب می رسانند و درد بیماران را به جان می خرند اگر چه، مرفهان بی درد به نظر می رسند اما بسیاری از آن ها با مشکلات ناشی از تعرفه های غیر واقعی، گرانی تجهیزات و این قبیل مسائل رو به رو هستند. این وضعیت به حدی نا مطلوب است که برخی مراکز تشخیصی درمانی در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند. از سوی دیگر وضعیت درآمد پزشکان فعال در بخش دولتی انگیزه را از آن ها گرفته و جریان خروج از تمام وقتی و حتی مهاجرت درصدی را رقم زده است. در این بین به گفته اطبای شهر اگر فکری به حال گله مندی های پزشکان نشود، باید نگران از دست دادن این نیروهای متخصص و حتی کمبود پزشک کارآمد در سال های آتی بود.

خبرنگار «خبرجنوب» به بهانه زادروز ابوعلی سینا، روز پزشک با تعدادی از اطبای شهر در خصوص عمده ترین مشکلات و مسائلشان گفت و گو کرده که از نظر می گذرانیم.

دکتر محمد هادی ایمانیه/ استاندار فارس، متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری های گوارش، کبد و آندوسکوپی کودکان

باید به مسائل زندگی و رفاهی تعداد کثیری از پزشکان به خصوص پزشکان عمومی و آن هایی که جوان تر هستند توجه جدی تری شود.  این دیدگاه که فکر کنید هر کسی تا پزشک می شود وضع مالی اش از این رو به آن رو می شود دید درستی نیست و معتقدم تعداد آن افراد به 10 درصد هم نمی رسد. سلامت و آرامش پزشکان جوان و حفظ این نیروهای انسانی اهمیت به سزایی دارد و توجه به این قشر و افزایش انگیزه شان، ایجاد فرصت های موثر در حوزه سلامت است. پزشکانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می روند چون با دست پر بر می گردند، فرصت قابل توجهی است اما نسبت به پزشکانی که می روند و دیگر به کشور بر نمی گردند انتقاد جدی دارم. اصلاً قانع نمی شوم که مردم خود را رها کرده و به کشور دیگری برای خدمت مهاجرت می کنند. به عنوان یک پزشک بارها به خودم تأکید می کنم که در هیچ شرایطی و هیچ فشاری از زندگی حق ندارم مسائل بیماران و مردم را کمرنگ ببینم حتی اگر لازم شود جانم را فدای بیمارم می کنم. به منظور رفع مشکلات پزشکان در حال پیگیری هستم و همه تلاشم را می کنم که حقوق پزشکان خانواده متناسب تر با زحماتشان شود. بحث مسکن پزشکان هم باید پیگیری گردد و در طرح جهش ملی مسکن آمادگی داریم تا پزشکانی که تا کنون از امکانات دولتی استفاده نکرده اند خدماتی را بگیرند. سیاستمدار بودن و پزشک بودن هیچ کدام سخت نیست، به شرطی که با نیت خدمت به مردم کار کنیم؛ با این دید هر دو لذت بخش است. در این حیطه چیزی که سخت بوده و خیلی آدم را آزار می دهد این است که برخی خودشان حاضر نیستند زندگیشان را وقف مردم کنند. با توجه به این که پزشک هستم، در حال حاضر هم که مسئولیت استانداری به من محول شده، هر دو هفته بیش از 20 بیمار را می بینم.

دکتر سید وحید حسینی/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز

مشکل اصلی پزشکان حل مسائل مردم است و دلشان می خواهد مسئولین امکان خدمتگزاری را برای آن ها بیشتر از وضعیت فعلی فراهم کنند، تا انگیزه ادامه کار و تحصیل را داشته باشند. ایجاد زمینه ای که باعث آمدن افراد برای تحصیل در تمامی رشته های تخصصی و رفع مشکلات بیماران شود، ضروری است. در خصوص حفظ نیروهای انسانی حوزه سلامت باید گفت مشکل سر این است که خطر فرار این نخبگان برای جامعه بیشتر از غارت اموال و بیت المال است.

اگر قدرت انتخاب وجود داشته باشد که دشمن منابع مالی و زیرزمینی ما را غارت کند، یا اینکه فکر و نخبگان ما را ببرد، ترجیح حفظ نخبگان به نفع مملکت است و در همین باره تعدادی از مسئولین دانشگاه ها و وزیر بهداشت اولویت ها را به منظور پیشگیری از این اتفاق خطرناک (فرار مغزها) به رییس جمهور داده اند، تا فعالیت ها به منظور ماندگاری اساتید و نخبگان در سطح کشور بیشتر شود.

دکتر سید منصور کشفی/ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پزشک از قدیم الایام واژه ای مقدس بوده چه در تاریخ کهن ایران زمین و چه در جغرافیای اجتماعی جهان، به همین خاطر پزشکان سال های زیادی از عمر خود را صرف آموختن و کسب تجربه می‌کنند بی جهت نیست که در قدیم واژه پر معنای حکیم را برای این ها بر گزیدند چه توصیفی از این بالاتر که قرآن کریم می‌فرماید «و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا» چون نجات جان انسان ها در پیش خداوند متعال بسیار ارزشمند است اما متاسفانه امروز می‌بینیم که به پزشک به عنوان ابزار نگاه می‌کنند. بزرگ ترین مشکلاتی که امروز در جامعه پزشکی وجود دارد عبارتند از مداخلات افرادی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند، بی ارزش کردن شخصیت و جایگاه ذاتی پزشکی، مشکلات معیشتی خیلی از پزشکان جوان که مجبورند به کار دوم در کنار طبابت روی آورند، تبلیغات سوء علیه پزشکان از طرف کسانی که عقده و کینه دارند و می‌خواهند به هر ترتیبی که شده جایگاه و اعتبار پزشکان را پایین بیاورند. یادمان باشد یک پزشک متخصص حداقل بیش از ۳۰ سال از عمر گرانبهای خود را صرف تحصیل و پژوهش کرده است و مثل بعضی از آدم ها با گرفتن مدرک های متداول یک شبه ره صدساله را نپیموده بنابراین در جامعه ای که به پزشک و نظام پزشکی اهمیت داده نشود، همه ارزش های انسانی و اخلاقی زیر پا گذاشته می شود. در یک جامعه زنده و پویا تحصیل کردگان واقعی و البته نه مدرک به دستان پر مدعا در راس نظام فکری، اجتماعی و اخلاقی آن جامعه قرار می گیرند، مگر می شود این همه خدمات پزشکانی که بعضا بی سرو صدا و در جاهای دوردست انجام می گیرد را نادیده گرفت این ها کسانی هستند که مراجعه کنندگان خود را در اوج بیماری، ناامیدی، ناراحتی و گاهی خشم و عصبانیت تحویل می گیرند و با صبر و مدارا کار درمانی آن ها را انجام می‌دهند بنابراین برای حفظ شخصیت و هویت جامعه باید به پزشکان احترام گذاشته شود.

دکتر محمدرضا دیدبان/ رئیس نظام پزشکی شیراز

 مهم ترین مشکل فعلی پزشکان بحث تعرفه منفی است و با توجه به نرخ تورم، بین درآمد و هزینه های مراکز پزشکی همخوانی وجود ندارد. مشکل دیگر بحث مالیات است و برای جامعه پزشکی مالیات های سنگینی را تعیین می کنند. در حالی که 98 درصد پزشکان مالیات خود را به طور کامل و به موقع پرداخت می کنند، در برخی تریبون ها اعلام می شود که پزشکان از مالیات فرار می کنند و جامعه پزشکی از این اظهار نظرهای غیرکارشناسی مکدر و دلخور هستند.

یکی دیگر از مسائل این است که در یک سال اخیر افزایش دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی مقداری جو نا امیدی ایجاد کرده و حتی  این باعث شده که برخی پزشکان به فکر مهاجرت بیفتند.

دکتر محمدعلی بابایی بیگی/ فوق تخصص قلب و عروق

 پزشکان پیشکسوت الگوهای عینی برای پزشکان جوان هستند، اساتیدی که با رفتارهای معنوی و بشردوستانه دل در گرو خدمت خالصانه و صادقانه مردم عزیز کشورمان بسته اند. گرچه این روزها به دلیل آن که تلاش این قشر زحمتکش و شریف پاسخ مادی هم‌طراز را در پی ندارد به جرات می توان گفت که بخش قابل ملاحظه ای از پزشکان امنیت مادی لازم را در حال حاضر ندارند و کماکان در دغدغه های روزافزون به سر می برند و می توان گفت که از دیرباز حرمت و حریم پزشکان در جامعه محفوظ بود و این قشر به شدت مورد احترام مردم سهیم و حق سپاس کشور بوده اند اما بایستی به عنوان یک پیشکسوت اعلام نمایم که بخش قابل ملاحظه ای از پزشکان در حال حاضر نگران شرایط شغلی و تخصصی خودشان هستند و شاید سایه نامهربانی را بالای سرشان حس می کنند که توصیه می کنیم همانطور که پدران و مادران در کنکور سراسری با تحمیل استرس های روحی روانی بسیار بالا تلاش می کردند و می کنند تا فرزندشان در رشته های علوم پزشکی پذیرفته شوند، انتظار این است که در راستای افزایش جذابیت این شغل شریف و بسیار طاقت فرسا برای جوانان مستعد کماکان مانند گذشته آن ها را با مهربانی پذیرا باشیم و در مراحل دشوار زندگی شان آنان را عمیقا درک کنیم و با دادن حس اطمینان و بازیابی حس اعتماد به نفس آنچنان که شایسته این قشر فرهیخته، ایثارگر و پرافتخار است عمل کنیم.

دکتر محمد محمدیان پناه/ استاد گروه رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

مالیات بالا باعث خروج تدریجی پزشکان از کشور می شود و دود آن هم به چشم مردم می رود. در عین حال تعرفه و ویزیت ها هم غیر واقعی و اندک است. این شرایط فشار بسیاری به جامعه پزشکی می آورد و این وضع در هیچ جای دنیا وجود ندارد. در همین راستا خروج پزشکان برجسته و نخبه بسیاری را می بینیم و شاهد افت علمی پژوهشی محسوسی هستیم، این وضعیت نگران کننده است و انگیزه ها را از فعالان عرصه سلامت می گیرد. بیمه ها باید مسئولیت قبول کنند و در مورد تعرفه ها هوای مردم را داشته باشند و نباید به دوش پزشکان بگذارند چرا که تحمیل چنین شرایطی بسیاری از مراکز خصوصی درمانی را در معرض ورشکستگی قرار داده است.

دکتر علیرضا شکیبافرد/ رئیس انجمن رادیولوژی فارس و متخصص رادیولوژی

 ما یک خوشحالی داریم، به خاطر این که مردم قدردان زحماتی که برای آن ها کشیده می شود هستند؛ به همین دلیل شخصیت مرجعیت اجتماعی پزشکان حفظ شده است. تأسفی هم داریم به این دلیل که در سال های گذشته در برخی فضاها و رسانه ها به تخریب پزشکان به منظور کاهش اعتماد مردم پرداخته اند.

دکتر محمد مهدی حسینی/ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری

روز گرامیداشت مقام پزشك كه مصادف با تولد ابن سینای بزرگ است را به طبیبان حاذق میهن اسلامی مان ایران كه در دوران كرونا تا پای جان در خدمت به همنوعان دردمند دریغ نكرده و شهدای سلامت را تقدیم كردند، تبریك می گویم. طبیبان ایران زمین زندگی خود را با كادر درمانی شبانه روزی وقف رسیدگی به بیماران می کنند و انتظار و توقع تمجید و تكریم و تشویق هم ندارند اما بی مهری های برخی هم وطنان ناسپاس، نا آگاه و برخی رسانه ها در تخریب و تمسخر این قشر زحمتكش و بی مدعا نیز غیر قابل باور و تحمل است.

امیدواریم مسئولین امر با كسانی كه در هر سمت و مقامی بدون مستندات و فقط چون صاحب تریبون یا قلم هستند، با حیثیت و اعتبار طبیبان بازی می كنند برخورد جدی نمایند.

دکتر سعید البرزی/ استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فلوشیپ لاپاراسکوپی زنان و اندومتریوز و فلوشیپ ناباروری

 تعرفه ها واقعی نیست و متأسفانه با تورم سالیانه مطابقت ندارد. در واقع دولت بار درمان را به دوش بیمار و پزشک گذاشته و بیمه ها پوشش درستی نمی دهند و این ظلم به پزشک و بیمار است. در امر آموزش هم مسائلی وجود دارد که انتظار می رود رسیدگی شود؛ متأسفانه اساتید حق انتخاب دستیاران را از طریق مصاحبه های علمی  و بر اساس شاخص های مد نظر خود ندارند و حق انتخاب را از بخش های دانشگاه سلب کرده اند. وزارتخانه باید در این باره بازنگری کند چرا که در هیچ جای دنیا این وضعیت نیست. در قسمت پژوهش هم به دلیل تحریم ها امکانات پژوهشی کم است، بودجه های پروهشی هم  بسیار اندک می باشد و خیلی وقت ها اساتید از جیب خود به این منظور هزینه می کنند. در زمینه مالیات هم برخی اصناف دیگر را رها کرده اند و به پزشکان برچسب می زنند در حالی که طبق قانون مالیات از پزشکان دریافت می شود. برخی مواقع روی تراکنش ها مالیات هایی می بندند که چندین برابر درآمد پزشک است.

دکتر علی جنگجو/متخصص طب اورژانس و رئیس درمانگاه های مطهری و امام رضا (ع)

با وجود صحبت هایی که در اذهان و فضاهای مجازی می شود، ما واقعاً با هر بیماری که با مشکلی مراجعه می کند، همدردی می کنیم حتی گاهی مثل این است که یکی از اعضای خانواده درگیر بیماری است و این واقعاً روی روحیه و سلامت روان یک پزشک تاثیر می گذارد. در همین راستا از صمیم قلب دلمان می خواهد کسی بیمار نشود و به ما مراجعه نکند. به خاطر اختلاف تعرفه بخش دولتی و خصوصی تعداد زیادی مراجعه به بخش های دولتی وجود دارد این مسأله باعث می شود استاندارد تعداد بیمار و ویزیت به هم بخورد. بطوریکه پزشک هم مجبور است وقت بیشتری بگذارد پزشکان بخش دولتی به همین دلیل خسته اند. بار کرونا هم شدت بیشتری به این وضعیت داد و در حال حاضر در بخش دولتی هم خستگی روحی و هم جسمی وجود دارد. منابع درآمد پزشکان بخش های دولتی به دلیل وضعیت تعرفه ها برخلاف تصور اذهان عمومی بسیار ضعیف است و با این وجود همه وظایف شان را به بهترین نحو انجام می دهند و باید از آن ها قدردانی کرد.

دکتر فاطمه سادات نجیب/ فوق تخصص آنکولوژی زنان

یکی از مشکلات عمده، جَو بی اعتمادی است که نسبت به پزشکان کادر درمان در سال های اخیر ایجاد شده و رسانه ها هم در این امر بی تأثیر نبوده اند و این باعث شده انگیزه شان برای کار کمتر شود. ما در سیستم دولتی کار می کنیم و با مقاطع مختلف دانشجویان پزشکی تعامل داریم و بی انگیزه بودن آن ها برای ادامه کار در کشور به خصوص در قسمت های علمی و  به عنوان هیأت علمی و پژوهشی  نگران کننده است و علت آن هم کمبود جذب و عدم تأمین مالی آن ها است به نحوی که آن ها آینده روشنی نمی بینند و برای کسب دانش بیشتر و انجام کارهای پژوهشی تمایلی نشان نمی دهند. باید فکری به  حال این وضع شود چرا که آموزش در خطر است. در همین باره تعداد اساتید نسبت به دانشجویان پزشکی در حال کاهش است و این آینده کشور را به خطر می  اندازد و حتی ممکن است در سال های آتی مجبور شویم از کشورهای دیگر پزشک به کار گیریم.

دکتر رابرت فرنام/ متخصص اعصاب و روان

یکی از بزرگ ترین مشکلات ما در حال حاضر کمبود دارو است و این مسأله دغدغه ایجاد کرده است. در زمینه صنفی  نیز بحث هزنیه ها  مسأله ساز شده  به نحوی که بسیاری از همکاران ما دچار مشکل شده اند. تأخیر در پرداخت ها از سوی سازمان های بیمه گر و عملکرد بسیار ضعیف آن ها  باعث  شده بسیاری از پزشکان حوزه اعصاب و روان نتوانند خدمات را به شکل بیمه ای به مردم ارائه  بدهند. یکی دیگر از مشکلاتی که  بیشتر پزشکان جوان تر با آن مواجه اند، حجم بالا و ساعات طولانی  کار است. این خستگی بیش از حد باعث می شود بسیاری از پزشکان دچار استهلاک شوند و همین باعث می شود به فکر مهاجرت بیفتند.

دکتر محمد جواد احصایی/ پزشک عمومی و مسئول اورژانس بیمارستان حافظ

مشکل اصلی پزشکان وضعیت معیشتشان است به خصوص پزشکان جوان استرس بسیاری دارند و به  دلیل حجم کاری و شب بیداری ها برخی در سنین 50 سالگی دچار از کار افتادگی می شوند. همچنین پرداخت های بسیاری از پزشکان فعال در بخش دولتی با تأخیر چند ماهه تا یک ساله صورت می گیرد. اختلاف پرداخت به پزشکان در بخش دولتی و خصوصی هم خیلی زیاد است و مجموع این ها باعث شده خیلی از پزشکان تمایلی نداشته باشند در کشور کار کنند و برخی  به عمان، آلمان و استرالیا مهاجرت می کنند، در حالی که چندین میلیارد  برای این  نیروهای انسانی متخصص هزینه می شود اما به دلیل عدم رفع مشکلات به راحتی آن ها را  از دست می دهند.

دکتر بیژن خادمی/ متخصص گوش  وحلق و بینی وجراحی سر و گردن

آن قدر مشکلات پزشکان در هم پیچیده و زیاد است که نمی دانم  کدام را بیان کنم. گرانی وسایل توان خرید تجهیزات مورد لزوم مراکز درمانی را به منظور آموزش از دانشگاه گرفته و به خصوص در بیمارستان های آموزشی این یک معضل شده و امکان نوسازی و تعویض دستگاه های یادشده را سخت کرده است.

دکتر مهرداد شریفی/ متخصص طب اورژانس و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشجویان جوان نگران آینده شغلی شان هستند. یک پزشک متخصص باید ۱۳ سال و یک  فوق تخصص  باید 20 سال، پس از گرفتن دیپلم  درس بخواند و تازه پس از آن با دست خالی مکانی را اجاره  و کار کند که با توجه  به هزینه ها دچار مشکل می شود. پزشکی دوره ای سخت پیچیده و زمان بر است به خاطر همین برخی برای ادامه تحصیل به رشته های تخصصی وارد نمی شوند. اگر فکری به حال آن نشود ما در سال های آینده با کمبود پزشک مواجه می شویم. کمبود درآمد در بخش دولتی انگیزه پزشکان را کاهش داده است و زنگ خطری است که باعث شده خیلی ها به سمت تخصص نروند. تعدادی از پزشکان ما از بخش دولتی رفته اند، به  دلیل مسائل مالی هیچ کسی تمایل به کار در بخش دولتی ندارد.

دکتر علی محمد بنان زاده/ مدیر گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

یکی از موارد مهم این است که بسیاری از افرادی که صاحب تریبون هستند به جای حمایت از پزشکان و قدردانی از زحماتشان، صحبت های غیر واقعی می کنند که  این باعث دلسردی پزشکان می شود، مثلاً یک سخنران گفته بود پزشکان از این که مردم بیمار گردند خوشحال  می شوند، چون منبع درآمدشان  از این امر است، با این منطق  پس یک سخنران هم  دوست دارد مردم بی سواد باشند که کارش رونق داشته باشد و بر اساس این منطق یک قاضی هم باید دوست داشته باشد جرم اتفاق بیفتد تا کار او رونق بیشتری یابد. هر کسی  باید حرمت شغل دیگران  را حفظ کند. یکی از مسائل دیگر این است که برخلاف چیزی که در جامعه نمود دارد، میزان درآمد گروه های پزشکی به خصوص هیأت علمی ها به مراتب برخلاف تصور مردم کمتر از چیزی است که برخی بیان می کنند. این قبیل دیدگاه ها و مسائل باعث دلسردی پزشکان می شود.