تله آنفلوآنزا برای فراموش کنندگان ماسک

گزارشی از وضعیت شیوع آنفلوآنزا در فارس و راهکارهای مقابله با آن

تله آنفلوآنزا برای فراموش کنندگان ماسک
شیوع آنفلوانزا در سه هفته اخیر در فارس روند افزایشی داشته است

سهیلا رفیعی نژاد/ اگر چه امسال دیگر از سایه شوم کرونا مانند دو سال اخیرخبری نیست، اما بی خیال شدن مردم نسبت به کرونا و عدم رعایت اصول بهداشتی و بخصوص ماسک نزدن خود عاملی برای پررنگ شدن آنفلوآنزا طی دو تا سه هفته اخیر در فارس شده است. این وضعیت به نحوی است که طی روزهای اخیر تعداد مراجعات به مراکز جامع سلامت ودرمانگاههای سطح شیراز و استان با سر و صورت شبیه سرماخوردگی به مراتب بیشتر شده است.

 به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز آنفلوانزا سه هفته اخیر در فارس روند افزایشی داشته است. دکتر عباس رضاییان زاده  در این باره بیان کرد: در حال حاضر با شیوع آنفلوآنزا در شیراز و سایر شهرستانهای استان مواجه هستیم. به حدی که تمامی مراکز منتخبی که در زمان همه گیری کووید در استان فعالیت داشته اند و بعد از کاهش شیوع کرونا تعطیل شده بودند ، دوباره به دلیل شیوع آنفلوانزا راه افتاده است.

وی عنوان کرد: درحال حاضر۱۸ مرکز در شیراز و حداقل یک مرکز منتخب در هر شهرستان به منظور ارائه خدمات به مبتلایان  آنفلوآنزا در استان فعال است و به غیر از این، مراکزخدمات جامع سلامت نیز به منظور درمان سرپایی بیماران دچار آنفولوآنزا مجهز شده اند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تمامی بیمارستانها هم در این باره  فعال هستند، اما توصیه می شود مردم اول به مراکز منتخب و یا جامع بروند،  اگر به بستری نیاز داشته باشند ازهمانجا ارجاع داده می شوند. رضاییان زاده افزود: روزانه در سطح استان ۵۰۰ تا ۸۰۰ مراجعه کننده مبتلا به آنفلوآنزا داریم و تا کنون حتی یک مورد هم فوتی براثر آنفلوآنزا در فارس گزارش نداشته‌ایم. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علایم آنفلوانزا هم مشابه یک سرماخوردگی شدید است و با آبریزش ازبینی و چشم، تب، بدن درد و کوفتگی همراه است و اگر چه به علایم کرونا هم شبیه است، اما شدت تب بیشتر می باشد.

وی عنوان کرد: ما تقریبا همیشه در فصل پاییز افزایش بروز آنفلوانزا را در فارس داریم، اما دو سال گذشته چون مردم از ماسک استفاده می کردند شیوع انفلوآنزا کمتر از انتظار بود. رضاییان زاده تصریح کرد: در حال حاضر میزان استفاده از ماسک در استان به زیر ۵ درصد رسیده و طبق شواهد موجود اکثر مردم بی خیال زدن ماسک شده اند. در این باره اگر چه ما از شهریورماه هشدار دادیم، اما کسی جدی نگرفت و از ماسک استفاده نشد، بطوریکه در حال حاضر نتیجه این بی توجهی ها را داریم می بینم، آنفلوآنزا به شدت بین مردم فارس در حال افزایش  است و استفاده ازماسک، رعایت فاصله فیزیکی، عدم حضور در جاهای شلوغ  به منظور پیشگیری از ابتلا و کاهش آن توصیه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تاثیر حضوری شدن مدارس بر افزایش این بیماری، بر استفاده بیشتر از ماسک در مدارس تاکید کرد و تهویه مطلوب کلاس ها را ضروری دانست.

رضاییان زاده روند شیوع آنفلوآنزا را طی دو هفته آینده افزایشی عنوان کرد و گفت: البته این وضعیت طی هفته های آتی عادی تر می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر خصوص اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز عنوان کرد: اگر چه تزریق این واکسن می تواند در پیشگیری از ابتلا تاثیر داشته باشد، اما تاثیر آن۱۰۰ درصدی نیست و ویروس آنفلوآنزا هم مانند کرونا گونه های مختلفی دارد و دایم در حال جهش است و حتی اگر واکسن بزنید ممکن است مبتلا شوید. رضاییان زاده تصریح کرد: در عین حال تزریق واکسن آنفلوآنزا برای  گروه سنی ۶ ماهه تا ۵ ساله، بالای ۶۰ سال، افرادی که به دلیل بیماریهای زمینه ای دچار نقص سیستم ایمنی هستند، مانند مبتلایان به سرطان تاکید می شود. در این باره طبق پروتکل وزارت بهداشت تزریق واکسن برای یک فرد جوان سالم توصیه نمی شود. اما در خانه های سالمندان چه برای سالمندان و چه پرسنل باید این واکسن تزریق گردد. مبتلایان به اچ ای وی و افرادی که خدمات بهداشتی درمانی به آنها ارایه می دهند. مادران باردار و افراد مبتلا به چاقی مفرط حتی اگر هیچ بیماری دیگری هم نداشته باشند نیز باید واکسن آنفلوآنزا بزنند.

رئیس انجمن صنفی پزشکان عمومی و خانواده شیراز نیز با اشاره به افزایش مبتلایان به آنفلوآنزا در شیراز گفت: به دلیل بالا بودن مراجعان حتی برخی روزهای تعطیل پاسخگوی تماس های بیماران هستیم. با توجه به شیوع این بیماری بطور مثال من به عنوان یک پزشک خانواده تنها در یک روز بیش از100 مراجعه کننده دارم.

 دکتر حمید خاکسار تصریح کرد: امسال بعد از سه سال که مدارس تعطیل بودند و مردم هم به دلیل شیوع کرونا از ماسک و دیگر وسایل حفاظت فردی استفاده می کردند، اصول پیشگیرانه رعایت نمی شود و شاهد افزایش ابتلا به آنفلوآنزا در استان هستیم.

این پزشک خانواده گفت: بطور کلی کرونا در میان کودکان به دلیل خفیف بودن، کمتر به چشم می آمد گر چه وجود داشت و همچنین چون مدارس تعطیل بود، بیش از دوسال با مراجعه چندان دانش آموزان در مطب پزشکان خانواده در شیراز مواجه نبودیم، اما امسال با بازگشایی مدارس و کاهش رعایت اصول، همچنین بی توجهی به شیوع آنفلوآنزا در پاییز، در حال حاضر با شیوع بالایی مواجه ایم و تعداد دانش آموزان مراجع کننده بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا نیز افزایش یافته است.

رئیس انجمن صنفی پزشکان عمومی و خانواده شیراز همچنین تصریح کرد: با وجود اینکه واکسن آنفلوانزا در سطح استان موجود است و حتی نوع ایرانی آن هم به تعداد بالا تهیه شده، اما مردم واکسیناسیون آنفلوانزا را جدی نگرفته اند  و به همین دلایل آمار آنفلوآنزا در فارس از زمان پیک های کرونا هم بیشتر است و برای اولین بار در 11 سال گذشته که به عنوان پزشک خانواده کار می کنم، فقط در مهرماه هزار نفر مراجعه کننده به مطب  داشتم و سایر پزشکان خانواده هم به میزان قابل توجهی با افزایش مراجع روبرو بوده اند.

خاکسار با اشاره به شلوغی درمانگاهها و مراکز درمانی و مراجعه سرسام آور مبتلایان به آنفلوآنزا، گفت: توصیه‌مان به مردم این است که در مرحله اول از ماسک و وسایل حفاظتی استفاده کنند و همان مراقبت هایی که در دوران کرونا داشتند را در این مدت رعایت کنند.

 وی افزود: اگرچه بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا شهریورماه است، اما هنوز هم دیر نشده، چون پیک های شدیدتر آنفلوانزا در راه است. اما در این باره اگر علایم آنفلوانزا دارید پس از بهبود، واکسن را تزریق نمایید.

رئیس انجمن صنفی پزشکان خانواده و عمومی شیراز همچنین تاکید کرد: مردم از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک به شدت پرهیز کنند و در تهیه این نوع داروها زیاد هم دستپاچه نشوند، چرا که طبق مطالعات و مقالات جدید مصرف آزیترومایسین هیچ نقشی در درمان آنفلوآنزا ندارد و ازهمکاران پزشک هم خواستاریم این دارو را برای مبتلایان تجویز نکنند. یکی ازدلایل کمبود شدید آنتی بیوتیک‌های خوراکی در استان در حال حاضر اپیدمی شدید آنفلوآنزا است وگرنه تا کنون در حالت عادی کمبود آنچنانی نداشته ایم.

خاکسار در مورد ایمنی افراد نسبت به واکسن نیز عنوان کرد: واکسن موجود علیه 4 نوع شدید آنفلوآنزا که در صورت اپیدمی شدن بسیار خطرناک و کشنده است، تهیه شده، اما از ابتلای فرد به آنفلوانزای خفیف و سرماخوردگی به هیچ وجه پیشگیری نمی کند و به همین دلیل مردم حتی اگر واکسن بزنند باید اصول بهداشتی به خصوص زدن ماسک  را جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: در عین حال تزریق واکسن برای برخی افراد مانند کودکان، کارکنان خانه های سالمندان، افراد بالای 65 سال، مبتلایان به دیابت، بیماران قلبی و افراد دچارنقص سیستم ایمنی اجباری است. برای بقیه هم  اختیاری است و توصیه می شود.