دار خانه بر گلوی خانه دار

گزارشی در خصوص اهمیت آموزش های فنی وحرفه ای و روانشناختی به زنان خانه دار

دار خانه بر گلوی خانه دار
زنان خانه دار در هیچ ساختاری دیده نشده اند

سهیلا رفیعی نژاد/ اگر چه برخی از زنان شاغل به دلیل سختی کار، گاهی حسرت زنان خانه دار را می خورند، اما اکثر زنان خانه دار هم به دلیل تعریف نشدن حق وحقوق مشخصی برای آنها نه درآمد مشخصی دارند و نه انگیزه کافی را برای حضور فعال در جامعه دارند. در همین خصوص آمار و ارقام نیز بیانگر بالاتر بودن میزان افسردگی بین زنان خانه دار استان، نسبت به زنان شاغل است. از سوی دیگر حتی زنان سرپرست خانوار شاغل، نسبت به خانه دارهایی که مسئولیت خانواده به دوش آنها هست هم وضعیت بهتری دارند. در این باره به نظر می رسد آموزش هایی باید به زنان خانه دار از سوی نهادهای مختلف و به خصوص فرهنگ سراها داده شود تا علاوه بر افزایش انگیزه بتوان زمینه کاهش آسیب های اجتماعی را نیز در بین آنها فراهم کرد. به این منظور ارگان های مختلف می توانند با برنامه ریزی برای خانواده پرسنل آموزش های مختلفی  را به آنها بدهند. مدارس نیز به واسطه دانش آموزان می توانند اطلاعات موثری را به مادرانی که خانه دار هستند انتقال دهند.

در این باره تشویق زنان خانه دار برای حضور در تشکل های مردم نهاد نیز اهمیت دارد و می تواند در حضور موثر این زنان در جامعه نقش داشته باشد. گله مندی زنان خانه دار از وظایف بیشماری که نه حقوقی دارد و نه آنطور که باید دیده می شود مقوله ای است که برای بسیاری طبیعی است و تعجبی ندارد اگر یک زن بگوید من 20 سال خانه دار بودم، اما جایگاه لازم را مانند یک زن شاغل نه در خانه دارم و نه در جامعه! یک زن خانه دار که نزدیک 60 سالش است در این باره گفت: سالها پختم و شستم و روفتم اما دریغ از یک دستتت درد نکنه درست و حسابی. همیشه حسرت می خورم که ای کاش مهارتی را یاد گرفته بودم و برای خودم در خانه درآمد کسب می کرد. خورشیدی افزود: دوستان بسیاری دارم که  به دلیل جایگاه نامشخص زنان خانه دار در جامعه حسرت می خورند که چرا سر کار نرفتند و عمرشان را در خانه تلف کردند. او عنوان کرد: اگر از اول برای زنان خانه دار حقوقی مشخص می شد و یا همه عمر و جوانی شان را  در خانه نمی گذاشتند و در جامعه حضور داشتند، شاید این حس حسرت بین شان انقدر همه گیر نبود. در عین حال معتقدم روحیه زنانی که فقط خانه دار هستند، نسبت به شاغلان بدتر و ضعیف تر است. مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس در این باره گفت:  مقوله آموزش به زنان خانه دار چه در حوزه های مهارت های اجتماعی، چه فنی و حرفه ای و چه روانشناختی در استان مغفول واقع شده است. زهرا یقطین افزود: متاسفانه در سیستم فرهنگی اجتماعی ما، زنان خانه دار هیچ متولی مشخص ومعینی ندارند و اگر چه آنها مدیران خانه خودشان هستند اما در هیچ ساختاری در جامعه دیده نشده اند. وی عنوان کرد: امروز هم وقتی آمارها را بررسی می کنیم می بینیم که زنان خانه دار بیشتر درگیرآسیب های اجتماعی هستند و علت هم این است که جز فضای رسانه منبع دیگری برای ارتقای اطلاعات آن ها وجود ندارد و این مقوله مغفول واقع شده و باید از ظرفیت ها برای افزایش آموزش به آنها بهره برد.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس گفت: ظرفیت دیگری هم با عنوان انجمن اولیا و مربیان برای انتقال آموزش هایی به زنان خانه دار در استان وجود دارد، اما از آن هم آنطور که باید استفاده نشده و این امر دلایل مشخصی دارد چرا که در آموزش به مادران  از این طریق، سطوح را در نظر نگرفته اند. یقطین در این خصوص عنوان کرد: در حال حاضر انجمن اولیا و مربیان ظرفیت بالاتری نسبت به قبل دارد، چرا که طی  دو سال کرونا دوری از فضای مدارس  باعث ایجاد عطش و تشنگی خانواده ها برای دریافت آموزش هایی شده و می توان از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده کرد. چرا که  زنان خانه دار بیشتر از زمان های دیگر به این قبیل آموزش ها احساس نیاز می کنند. مدیر کل دفتر امور بانوان استانداری فارس در ادامه به استفاده از ظرفیت های دیگر برای آموزش به زنان خانه دار و  یا حداقل فرهنگ سازی هایی اشاره کرد و افزود: مساجد، بسیج محلات، آرایشگاههای زنانه و باشگاههای ورزشی ظرفیت های مطلوبی برای انتقال این آموزش ها و یا حداقل حساس سازی نسبت به اهمیت آموزش های روانشناختی و فنی حرفه ای چه برای زنان خانه دار و چه زنان سرپست خانوار است. وی افزود: ما باید با بهره مندی از پتانسیل همه ارگان ها زمینه ارتقا زنان خانه دار را فراهم کنیم و در این خصوص ارگان ها نسبت به خانواده پرسنل خود می توانند پاسخگو باشند و آموزش هایی را ارائه دهند. یقطین گفت: ما  نیز در حوزه خانواده، بومی را برای خانواده در استان تعیین کرده ایم و در این بخش برای 3 ماه پیش رو، اولویت‌مان بر زنان خانوار گذاشته ایم که از همه ظرفیت ها برای ارتقای فردی در حوزه های فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی آنها استفاده کنیم.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس افزود: بوم استان را در حوزه بحران جمعیت نیزمشخص کرده ایم تا بر اساس آن از ظرفیت های موجود استفاده کنیم و گامهایی رابرداریم. در این حوزه قرار است همین هفته این مقوله ها به تصویب برسد تا برای عملیاتی شدن برنامه ها در ماههای آتی اقدام شود. یقطین گفت: در بوم یادشده مهمترین موضوع خانواده و جمعیت در راستای تحکیم خانواده است، در این مقوله تعریف ما از یک خانواده، خانواده کامل است که شامل پدر مادر و بچه ها باشد به نحوی که  فرزندان خواهر و برادر هم داشته باشند و در این باره داریم تلاش می کنیم  که  در خصوص یک خانواده کامل ارزش گذاری و در مراحل بعدی فرهنگ سازی کنیم.

وی عنوان کرد: مقوله آموزش هایی مانند مهارت های اجتماعی و روانشناختی به  زنان خانه دار مغفول واقع شده چون متولی نداشته است و از آنطرف مدیران فرهنگی مان هم هوشیار سازی لازم را در این خصوص ندارند. ما خیلی از برنامه ها را می ریزیم، اما نقطه زنی نداریم و حوزه خانواده یکی از این مقوله ها است که آنطور که باید دیده نشده است. مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس گفت: برای مقوله خانواده نه تنها ما باید فعالیت کنیم بلکه  همه دستگاههای استان موظفند با وضعیت سنجی یک سری اقدام ها را عملیاتی کنند و بطور مثال ما سعی داریم از ظرفیت هایی مانند آرایشگاهها و باشگاهها به منظور انتقال یک سری آموزش ها به زنان خانه دار بهره ببریم. علاوه بر این می توان از ظرفیت فنی و حرفه ای و میراث فرهنگی و فرهنگسراهای شهرداری هم استفاده کرد. آموزش یک سری مشاغل خانگی و یا مهارت هایی که زنان خانه دار و یا سرپرست خانوار بیکار را از تک بعدی بودن درآورد نیز باید بیشتر از وضعیت فعلی از سوی نهادهای مختلف دیده شود. یقطین بهره مندی از تشکل های مردم نهاد به این منظور را نیز از دیگر ظرفیت هایی دانست که باید توسعه داده شود.