جنگ بزرگ آغاز می شود؟ 

هسته‌ای شدن بلاروس توسط روسیه در مقابل عضویت فنلاند در ناتو

جنگ بزرگ آغاز می شود؟ 

فنلاند به عضویت ناتو درآمد و پوتین نیز در مقابل، بلاروس را هسته ای کرد. این اتفاقات نگرانی ها را در مورد آغاز جنگ بزرگ افزایش می دهد. 
به گزارش خبر فوری، عضویت فنلاند در ناتو مانند یک بمب در میدان جنگ عمل کرده است. شرایط جبهه های جنگ تغییر کرده، روسیه تهدید می کند و غرب نیز مراقب رفتار مسکو است. الجزیره در گزارشی به این موضوع پرداخته است.

پیوستن فنلاند به ناتو و خشم و تهدید روسیه
روسیه سه‌شنبه اعلام کرد که در واکنش به پیوستن همسایه‌اش فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، «اقدامات متقابل» انجام خواهد داد. این در حالی است که اوکراین از دفع حملات روس ها به بندر اودسا در جنوب شرقی این کشور خبر داده و اعلام کرد که جنگ در جبهه جنوب شرقی به اوج خود رسیده است.
روز گذشته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: "اقدام فنلاند تشدید وضعیت بحرانی جدید است. گسترش ناتو نقض امنیت و منافع ملی ما است.... این امر ما را مجبور به انجام اقدامات متقابل می کند. ما از نزدیک آنچه را که در فنلاند اتفاق می افتد دنبال خواهیم کرد. اقدامات مربوطه انجام خواهد شد. ارتش ما واکنش مقتضی را در زمان مناسب ارائه خواهد کرد."
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز گفته که پیوستن فنلاند به ناتو "خطرات گسترش جنگ را تقویت می کند" و هشدار داد که "ناتو در حال تقویت تمایلات ضد روسی خود است." شویگو گفت که نیروهای بلاروس - همسایه و متحد نزدیک روسیه - سامانه‌های اسکندر-ام را دریافت کرده‌اند و حالا می‌توانند از موشک‌ های معمولی و هسته‌ ای علیه مخالفان روسیه استفاده کنند.
در همین زمینه، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته که کشورش در واکنش به پیوستن فنلاند به ناتو، امنیت نظامی خود را در محورهای غربی و شمال غربی تقویت خواهد کرد. گروشکو  به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت در صورت استقرار نیروها و تجهیزات توسط سایر اعضای ناتو در فنلاند، توانایی های نظامی روسیه در این دو محور تقویت می شود. وی تاکید کرد که مسکو گام های بیشتری را برای تضمین امنیت نظامی روسیه برخواهد داشت.
فنلاند دیروز رسماً اعلام کرد که به ناتو می‌پیوندد و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو تأیید کرد که فنلاند از حالا به عضویت کامل این پیمان در آمده و در تمام جلسات آن شرکت می‌کند و این اقدام ناتو را قوی‌ تر می‌ کند.
یان کوسیلا، مدیرکل سیاست‌های دفاعی وزارت دفاع فنلاند،  گفت که آنچه او به عنوان تهاجم روسیه به اوکراین توصیف کرده، تغییر عمده‌ای در محیط امنیتی اروپا ایجاد کرده و این امر باعث شده کشورش به سمت پیوستن به ناتو حرکت کند. کوسیلا در مصاحبه ای با الجزیره  افزود که پیوستن به ناتو علیه کسی نیست و هدف آن تقویت امنیت ملی فنلاند است.
از سوی دیگر، استولتنبرگ با بیان اینکه فنلاند از امروز ضمانت‌ های امنیتی کامل اعطا شده از سوی ناتو را دریافت می‌کند، تاکید کرد که این ائتلاف «از هر گونه عملیات نظامی علیه هر کشوری که عضو آن باشد، جلوگیری خواهد داشت». استولتنبرگ با اشاره به اینکه "لفاظی های هسته ای" ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خطرناک و بی پروا است و تاکنون هیچ تغییری در موقعیت تسلیحات هسته ای روسیه ندیده ایم، گفت: "او به تنهایی اوکراین را تهدید نکرد، بلکه هر کشور اروپایی را ‌که می خواهد تصمیم مستقلی برای پیوستن به ناتو بگیرد، تهدید کرد.

آمادگی اروپا برای مقابله با روسیه
همزمان، وزیران خارجه ناتو نشستی را در بروکسل برگزار کردند تا درباره نیازهای نظامی اوکراین گفتگو کنند. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین پس از دیدار با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در بروکسل، در توئیتی گفت که با این مقام اروپایی در مورد لزوم تسریع در تصمیم گیری و عمل اتحادیه اروپا برای خرید مهمات برای اوکراین گفتگو کرده است.

جنگ هسته ای در پیش است؟
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت اخبار مربوط به تهدید روسیه به جنگ هسته ای را رد کرد و آن ادعاها را تبلیغاتی توصیف کرد. نبنزیا  در یک کنفرانس مطبوعاتی بلافاصله پس از کسب تصدی ریاست دوره ای شورا گفت که استفاده از سلاح هسته ای بخشی از دکترین نظامی روسیه نیست. اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که اتحادیه اروپا متخاصم شده و دوستی روسیه را از دست داده است.
لاوروف در مورد ارسال تسلیحات غرب به اوکراین گفت که روسیه در صورت لزوم بر اساس منافع ملی خود و بر مبنای اصل عمل متقابل، با اروپا برخورد خواهد کرد. از سوی دیگر، لاوروف با بیان اینکه غرب تلاش می‌کند بین روسیه و چین شکاف ایجاد کند، گفت: مذاکرات بین دو رئیس‌جمهور چین و روسیه باعث افزایش «مشارکت استراتژیک» مسکو و پکن شده است.

در جبهه های جنگ چه خبر است؟
در همین حال، فرماندهی نیروی هوایی اوکراین بامداد سه‌شنبه از موج حملات روسیه با 17 پهپاد جدید سخن گفت و تأیید کرد که سامانه‌های پدافند هوایی، 14 فروند از آنها را سرنگون کرده‌اند. این فرماندهی در بیانیه ای گفت: در مجموع، ما 17 پرتاب پهپاد را ثبت کردیم که احتمالاً مبداء آنها منطقه ساحل شرقی دریای آزوف بوده است.
در بیانیه ای که از سوی مقامات محلی شهر اودسا منتشر شد، آمده است که «دشمن به تازگی اودسا و حومه آن را با پهپادهای تهاجمی هدف قرار داده است». در این بیانیه به نقل از یوری کروک، رئیس اداره نظامی منطقه اودسا، آمده است که نیروی هوایی اوکراین منتظر عملیات جدید هستند. این مقام نسبت به احتمال موج دیگری از حملات هشدار داده است.
بندر اودسا در دریای سیاه قبل از شروع حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته، مقصد مورد علاقه اوکراینی ها و روس ها برای تعطیلات بود.

باخموت؛ جهنمی خونین
تحولات جبهه باخموت در شمال شرق اوکراین نیز سریع و گسترده است. پس از اعلام رئیس گروه واگنر مبنی بر قرار گرفتن پرچم روسیه در مرکز شهر باخموت و تصرف کامل این شهر، کاخ سفید این موضوع را تکذیب کرد. ستاد کل ارتش اوکراین همچنین تسلط کامل روس ها بر این شهر استراتژیک را تکذیب کرده است. او در صفحه فیس بوک خود نوشت: "دشمن حمله خود به باخموت را متوقف نکرد، اما مدافعان اوکراینی شجاعانه شهر را کنترل کرده و بسیاری از حملات را دفع نمودند."
سخنگوی فرماندهی نظامی شرق اوکراین به رویترز گفت، جایی که نیروهای روسی پرچم خود را برافراشتند مشخص نیست و آنها به دروغ ادعا کردند که مرکز شهر را تصرف کرده اند. با نزدیک شدن نبرد باخموت به پایان ماه هشتم خود، روس‌ها فشار خود را برای تصرف کامل شهر تشدید کرده اند، در حالی که اوکراینی‌ ها سخت از شهر دفاع می کنند، زیرا سقوط آن، راه را برای پیشروی نیروهای روسی به شهرهای بزرگ دونتسک مانند کراماتورسک و اسلوویانسک باز می‌کند.