جدال نابرابر قیمت لبنیات و جیب مردم

رئیس انجمن کارفرمایی و صنایع غذایی و تبدیلی فارس: با دور باطل تورم و قیمت گذاری دستوری، امیدی به ثبات قیمت لبنیات نیست

جدال نابرابر قیمت لبنیات و جیب مردم
کم شدن مصرف لبنیات و پروتئین چون فاجعه ای برای کشور به شمار می رود

فاطمه مقدم/ کاهش 50 درصدی مصرف لبنیات به دلیل گرانی 100 درصدی جز نگرانی کارشناسان غذایی، نگرانی تولیدکنندگان را نیز در پی داشته است. رئیس اتاق بازرگانی فارس دلیل گرانی محصولات غذایی و لبنیات را قیمت‌ گذاری ‌های دستوری خواند نه طمع تولیدکنندگان.

همان طور که روشن است مصرف لبنیات در حفظ سلامت دستگاه گوارش و استخوان بندی بدن نقش بسیار موثری دارد اما کاهش مصرف لبنیات عارضه های دیگری نیز دارد که در سرنوشت افراد تأثیرگذار است. کارشناسان تغذیه عوارض عمده ناشی از کاهش مصرف محصولات لبنی در گروه‌های سنی مختلف چون عدم کارآیی، عدم تحمل کار طولانی، خستگی و کاهش بهره هوشی خوانده اند.

جمال رازقی فعال صنعت غذایی با اشاره به کاهش مصرف لبنیات در کشور و استان هشدار داد این کاهش امنیت غذایی را از بین می برد و بر بهره هوشی آینده سازان کشور تاثیر خواهد گذاشت، افزود: کم شدن مصرف لبنیات و پروتئین چون فاجعه ای برای کشور به شمار می رود. دولت به جای اینکه از هزینه های زیاد و برج های بی شمار خود بکاهد؛ از شکم مردم و بچه هایشان می زند و با گرانی بسیار لبنیات و پروتئین ها به عنوان مواد اصلی در تامین سلامت بدن و البته ناتوانی خانواده ها در تامین این اقلام، باعث می شود کودکانی که آینده ساز کشور هستند با جایگزینی مواد مضری چون نوشابه به جای شیر و محصولات لبنی در آینده جوانانی کم هوش و کم استعداد شوند جوانانی که قادر به ساختن جامعه نیستند و با مشکلات جسمانی دست به گریبانند.

آنچه امنیت غذایی کشور را تهدید می کند تورم است نه سودجویی واحدهای تولیدی

رئیس انجمن کارفرمایی و صنایع غذایی و تبدیلی فارس افزود: آنچه امروز امنیت غذایی را تهدید می‌کند تورم و گرانی است نه ظن و گمان سودجویی واحدهای تولیدی که دولت با قیمت گذاری دستوری قصد کنترل آن را دارد در حالی که در واحدهای صنایع غذایی قیمت تمام شده محصولات ۹۳ درصد افزایش و فروش آن ها 77 درصد کاهش داشته است، این خود نشانه ای واضح از شکست قیمت گذاری دستوری است اما آقایان چشمشان را به روی واقعیت می بندند.

رازقی با تأکید بر این که در هیچ کشوری قیمت گذاری دستوری جواب نداده و جواب نخواهد داد، تصریح کرد: این قیمت گذاری تنها دو راه پیش پای تولیدکننده می گذارد یا تعطیلی یا دست زدن به تقلب که این تقلب امنیت غذایی را در کشور از بین می برد. حال آن که مسئولان دولتی باید اجازه دهند بازار با عرضه و تقاضا به تعادل برسد نه اینکه با قیمت گذاری دستوری روی لبنیات و دیگر محصولات غذایی هم تولیدکننده را متضرر کنند و هم با افزایش تورم، توان خرید مصرف کننده را به نصف و بلکه کمتر برسانند.

دولت نباید تورم را با زدن از شکم بچه های مردم کنترل کند

رئیس انجمن کارفرمایی و صنایع غذایی و تبدیلی فارس در پاسخ به این سئوال خبرنگار «خبرجنوب» که با توجه به افزایش تدریجی قیمت و صد درصدی لبنیات می توان انتظار ثبات قیمت در این محصولات را داشت گفت: تا زمانی که تورم در کشور وجود دارد افزایش قیمت وجود خواهد داشت. زمانی که تورم نقطه به نقطه خوراکی ها و آشامیدنی ها به 100 نزدیک می شود چطور می توان حرف از توقف گرانی شیر زد؟ گرانی لبنیات نیز با افزایش تورم ادامه خواهد یافت. تورمی که از چاپ پول توسط دولت به وجود می آید و چاپ پول یعنی کم شدن ارزش پولی که در دست مردم است و به نوعی برداشتن پول از جیب مردم. دولت اگر می خواهد برای مصرف کننده کاری انجام دهد باید افزایش تورم را با جلوگیری از چاپ پول متوقف کند نه اینکه کسری بودجه خود را از جیب مردم و از شکم بچه های آن ها تامین کند این کار درستی نیست و به آینده کشور لطمه ای جبران ناپذیر خواهد زد.

پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی فارس برای تبدیل بخشی از یارانه به کوپن الکترونیک خرید لبنیات

تولیدکنندگان محصولات لبنی معتقدند که سود در نظر گرفته برای محصولات لبنی با قیمت مصوب، انگیزه شبکه فروش را در سفارش کالا به واحدهای تولیدی و عرضه آن به مشتریان را به شدت کاهش داده است در همین راستا بود که انجمن صنایع لبنی ایران در نامه ‌ای به وزیر جهاد کشاورزی خواستار افزایش قیمت لبنیات شده اند حال آن که قیمت لبنیات بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد. همین گرانی باعث کاهش مصرف برخی محصولات لبنی و حذف برخی از آن ها از جمله دوغ و ماست از سفره خانواده شده است و مردم به جای این نوشیدنی و خوراکی مفید، نوشابه و شربت های قندی ارزان قیمت را جایگزین کرده اند، کره نیز مدت هاست که نان هیچ کارگری چرب نکرده است!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با ابراز نگرانی از کاهش مصرف لبنیات در فارس گفت: ما در سازمان جهاد به عنوان یکی از نهادهای نظارتی و مجری که سیاست گذاری های قیمت را دنبال می کند در کارگروه اقدام مشترک پیشنهاد تبدیل بخشی از یارانه  300 هزارتومانی به کالابرگ الکترونیک برای خرید لبنیات را دادیم تا به این طریق مردم کوپن ها را صرف همان خرید لبنیات و محصولات پروتئینی کنند .

مجتبی دهقان پور با اشاره به اینکه استاندار نیز به عنوان رئیس کار گروه یارانه استان بناست این پیشنهاد را به ستاد یارانه کشور ابلاغ کند افزود: امیدواریم با پذیرش آن و کوپنی شدن بخشی از یارانه، خرید لبنیات در میان خانوارها را افزایش یابد.

دهقان پور در پاسخ به این سئوال که با توجه به اعتراض دامداران به واقعی نبودن قیمت شیر نسبت به افزایش هزینه های تولید آیا افزایش تدریجی لبنیات متوقف شده یا باید باز هم منتظر افزایش قیمت در محصولات لبنی باشیم؟ اظهار داشت: بعید می دانم که افزایش قیمت دیگری در محصولات لبنی اتفاق بیفتد چون خود دامداران قیمت کنونی شیر با کیلویی 12 هزار تومان را تا حدودی قبول داشته و این قیمت را منطقی می دانند. عمده مشکل و اعتراض دامداران به تامین نشدن به موقع نقدینگی حاصل از فروش شیر است و در واقع خواهان کم شدن زمان وصول هزینه شیرهای تولیدی خود هستند ما نیز درصدد حل این مشکل با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و براساس حساب هایی که کارخانجات لبنی در بانک های عامل خود دارند هستیم تا بتوانند با گرفتن وام با دامدارن تسویه حساب کنند. احتمالا از هفته آینده یکی از کارخانجات فارس بتواند این وام را بگیرند و امیدوارم با این تسهیلات پرداخت هزینه شیر دامداران در مدت زمان کمتری انجام بگیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به رضایت نسبی دامداران از قیمت فروش شیر آیا می توانیم بگویم که قیمت شیر دستوری تعیین نشده است بیان کرد: باید کشش جامعه و کشش تقاضای مصرف کننده را ببینیم تا در آینده ببنیم بازار چه خواهد کرد همچنین با کاهش قیمت جهانی نهادهای دامی نظیر علوفه، جو و دانه سویا که همگی با کمی کاهش روبرو شدند قیمت تولید شیر نیز کمتر خواهد شد و این نارضایتی میان دامداران نیز کاهش خواهد یافت.

قیمت لبنیات دستوری نیست بلکه تنها نظارت برآن صورت می گیرد

دهقان پور در پاسخ به این سئوال که اگر قیمت لبنیات را بازار تعیین می کند چرا با کاهش مصرف 50 درصدی لبنیات در کشور و استان شاهد کاهش قیمت محصولات لبنی نبودیم بلکه برخی محصولات لبنی چون پنیر و ماست باز هم افزایش قیمت داشتند گفت: ما باید حداقل سود را برای تولیدکننده در نظر بگیریم. وقتی قیمت فروش شیر کیلویی 12 هزار تومان است یعنی تولیدکننده ما دارد با حداقل میزان سود شیر تولید خود را روانه بازار می کند و اگر قیمت محصول از این پایین تر بیاید چرخه تولید کننده بسیار متضرر می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس با تاکید بر اینکه قیمت گذاری در محصولات لبنی دستوری نیست بلکه بر اساس عرضه و تقاضای بازار است، افزود: اکنون حداقل سود برای تولید کننده در تمام زنجیره های تولید دیده شده است و با تخصیص یارانه به مصرف کننده براساس سرانه مصرف شیر در کشور محاسبه شده است. مردم می توانند قسمتی از یارانه را به خرید لبنیات اختصاص دهند.