ثبت الکترونیک تغییر نشانی افراد از طریق سایت ثبت احوال

تغییر نشانی در پایگاه اطلاع رسانی ثبت احوال رایگان است

ثبت الکترونیک تغییر نشانی افراد از طریق سایت ثبت  احوال

مطابق قانون چنانچه نشانی محل سکونت هر یک از هموطنان تغییر کند می بایست آن را در اسرع وقت به اداره ثبت احوال اطلاع دهد و به منظور تسهیل در این امر و کاهش رفت و آمدها، سامانه اعلام تغییر نشانی از طریق اینترنت فراهم آمده است.

هموطنان با توجه به مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سایر قوانین با موضوع الزام ارائه خدمات الکترونیک به اشخاص با احراز هویت و نشانی مکان یگانه، ارسال هر گونه اسناد و مدارک هویتی توسط اداره پست، نشانی پستی ابلاغی (ثبتی) شما در هنگام اخذ کارت هوشمند ملی خواهد بود.

بنابر این در صورت تغییر و جابه جایی مکانی و به تبع آن تغییر نشانی و آدرس پستی از طریق لینک سامانه تغییر نشانی نسبت به به روز رسانی نشانی خود اقدام کنند، در غیر این صورت سازمان ثبت احوال هیچ تعهدی نسبت به تبعات بعدی آن ندارد.

سامانه ثبت و تغییر نشانی ثبت احوال از سال ۱۳۷۶ با توجه به قانون اختصاص شماره ملی، کد ملی و کد پستی که همه دستگاه‌ها ملزم به استفاده از اطلاعات پایگاه جمعیتی ثبت احوال بودند، مطرح بود و سرانجام در دی سال ۱۳۹۷به مناسبت روز ملی ثبت احوال و یکصدومین سال تاسیس این سازمان آغاز به کار کرد.

آخرین نشانی خود را رایگان در پایگاه اطلاع رسانی ثبت احوال ثبت کنید

افرادی که نشانی آن ها تغییر یافته است، آخرین نشانی خود را ثبت و افرادی که نشانی ثبت شده ندارند و نشانی جدیدخود را در سامانه تغییر نشانی در پایگاه اطلاع رسانی ثبت احوال ثبت کنند.

تغییر نشانی در پایگاه اطلاع رسانی ثبت احوال رایگان است

بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، این افرادمی توانند آخرین نشانی محل سکونت خودرا با مراجعه به نشانی www.sabteahval.ir به صورت رایگان ثبت کنند.

بنابراین لازم است افراد نشانی محل سکونت خود را در این سامانه ثبت کنند، زیرا خدمات دستگاههای مختلف بر اساس نشانی ثبت شده در این سامانه ارائه می شود و دستگاه ها نیز موظف هستند آخرین استعلام نشانی افراد برای ارائه خدمت را از سازمان ثبت احول دریافت کنند.

 اساس اعلام نشانی هموطنان بر خود اظهاری است، بنابر این هموطنان دقت داشته باشند که نشانی درست خود را در پایگاه ثبت احوال ثبت کنند تا برای دریافت خدمات دیگر دستگاه ها با اشکال مواجه نشوند، در این سامانه نشانی و مکان افراد در کنار شماره ملی و کدپستی آنها قرار گرفته است و این اطلاعات به روزرسانی می شود.

شورای اجرایی فناوری اطلاعات مصوبه‌ای ابلاغ کرده است که به موجب آن تکلیف شد، همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند نشانی و کدپستی افراد را فقط از سازمان ثبت احوال استعلام کنند. این تحول بزرگ باعث می‌شود که تمام نشانی ها از فرم‌های کاغذی و کاربرگ‌های الکترونیکی حذف شود و این اقدام می‌تواند در جهت توجه به حقوق شهروندی افراد و شناسایی جمعیت و مهاجرت جمعیت موثر باشد.

ملاک نشانی افراد برای برخورداری از خدمات اداری و دولتی، نشانی ثبت شده در پایگاه سازمان ثبت احوال خواهد بود

بنابراین ملاک نشانی افراد برای برخورداری از خدمات اداری و دولتی، نشانی ثبت شده در پایگاه سازمان ثبت احوال خواهد بود و برای هر فرد ایرانی در کنار کد ملی یک نشانی که آخرین نشانی فرد نیز هست، ثبت شده است و بعد از تغییر نشانی در این سامانه ثبت احوال، نیازی به تغییر کارت ملی نیست و آخرین نشانی در سامانه استعلام ثبت می شود.

مراحل ثبت تغییر نشانی در سامانه ثبت احوال

مرحله نخست مراجعه شهروند به سامانه اعلام تغییر نشانی و ورود شناسه کارت ملی، تاریخ تولد، شماره همراه و تلفن ثابت است و در مرحله بعد دریافت پیامک کد کنترلی از طریق تلفن همراه و ورود آن در سامانه است و مرحله دیگر شامل: ورود کد پستی جدید و زمان شروع سکونت است، مراحل دیگر هم شامل: نمایش شرح نشانی توسط سامانه از طریق ارتباط با پایگاه شرکت پست و تأیید یا رد نشانی، دریافت پیامک تایید در صورت تایید نشانی و پیگیری مغایرت از طریق درگاه شرکت پست توسط متقاضی در صورت رد نشانی است.