تلخ و شیرین یک قهرمان

گپ و گفتی متفاوت با سعید رضا کیخا، ژیمناست کار نام آشنای شیرازی و کاپیتان تیم ملی ایران

تلخ و شیرین یک قهرمان
سعیدرضا کیخا کاپیتان تیم ملی ژیمناستیک ایران

علی جمشیدپور - «خبرنیوز» / وقتی صحبت از افتخارآفرینی می شود، به سرعت ذهن به سمت کسب مدال می رود اما گونه ای از افتخارآفرینی وجود دارد که ماندگاری بیش از کسب مقام و مدال دارد.

سعیدرضا کیخا کاپیتان تیم ملی ژیمناستیک ایران با ابداع 6 حرکت نام خود را در ژیمناستیک دنیا جاودانه کرده و مایه مباهات ایرانی ها در مجامع ورزشی می باشد. در مورد تلخ و شیرین روزهای ژیمناست کار شیرازی با وی مصاحبه ای انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

*مشوق اصلی شما برای انتخاب ژیمناستیک چه کسی بود؟

چون ژیمناستیک رشته ای است که از سنین پایین آغاز می شود، پدر و مادرم در انتخاب این رشته تأثیر گذار بودند.

البته نکته ای که همیشه آن را عنوان کرده ام این است که پدرم من را برای این به ژیمناستیک برد که در آینده کشتی گیر شوم اما با دیدن موفقیت های من در این رشته تصمیم گرفتند این مسیر را ادامه دهم.

*از زمانیکه تصمیم به فعالیت حرفه ای گرفتید تصور می کردید در آینده به این اندازه موفق شوید؟

راستش را بخواهید خیر.

از همان ابتدا تلاش برای بهتر بودن در این رشته را در برنامه هایم داشتم اما به دلیل اینکه ژیمناستیک رشته ای دیر بازده است فکر نمی کردم به این موفقیت ها دست یابم.

*شیرین ترین و تلخ ترین خاطره ورزشی شما چیست؟

شیرین ترین خاطرات ورزشی ام شامل مدال هایی که کسب کردم و حرکاتی که ثبت کردم است.

تلخ ترینش هم سهمیه المپیک گذشته بود که تا یک قدمی آن رفتم اما به خاطر چند صدم کمتر در امتیازات از دستم رفت. به دلیل اینکه در بحبوحه کرونا بود اتفاقاتی رخ داد که بسیار برایم سخت بود تا جاییکه قرار بود مسابقه ای برگزار شود که امتیازش می توانست سهمیه المپیک را برای من به همراه داشته باشد و با شرایطی که به دلیل اپیدمی کرونا حاکم بود مشخص نبود چه زمانی این مسابقه برگزار خواهد شد و در یک بازه یک ساله هر زمان که می خوابیدم خواب می دیدیم که چند روز دیگر مسابقه است و باید به سختی تمرین کنم و فرصتی نمانده و سراسیمه از خواب می پریدم.

*اگر ژیمناست کار نمی شدید و با در نظر گرفتن اینکه نظرتان به کشتی هم بود، به غیر از این دو رشته، چه ورزشی را انتخاب می کردید؟

تا به حال به این موضوع فکر نکردم. اما وقتی با تجربه بیشتر به این موضوع نگاه می کنم می بینم برای انتخاب رشته ورزشی باید گذشته از علاقه، فاکتورهای دیگری مانند اینکه این رشته در المپیک حضور دارد یا خیر نیز در نظر گرفته شود.

اما اگر بخواهم الان به این سوال پاسخ دهم رشته هایی مانند کاراته، تکواندو و والیبال (با خنده؛ البته قدم هم به این رشته نمی خورد) را انتخاب می کردم.

*در زندگی شخصی تان هم به اندازه زندگی ورزشی تان موفق بوده اید؟

خدا را شکر بله.

*اگر به شما بگویند ورزش را کنار بگذارید و در ازای آن هر چیزی بخواهید به شما می دهیم انتخابتان چیست؟

چیزی نیست که به خاطر آن حاضر شوم ورزش را کنار بگذارم.

گذشته از لذتی که خودم از ورزش می برم، مسئولیت ورزشکارانی که با هزار امید و آرزو به این رشته روی می آورند هم بر دوش من است و باید بتوانم به نحو احسن وظیفه ام را انجام دهم.

*اتومبیل مورد علاقه شما چیست؟

ده دوازده سالی است که ال نود دارم و راضی هم هستم. اما اینکه بخواهم به این فکر کنم که آرزویم داشتن کدام ماشین روز دنیاست، تا به حال نشده است.

*دلیلش چیست؟

در وهله اول وقتی پولش در دستم نباشد به این موضوع فکر نمی کنم. اما مهمترین مسئله ای که باعث شده تا از این تفکرات دور شوم این است که به طور مثال هرگاه به مسایل مادی فکر کرده ام صرفا به این دلیل بوده است که بتوام برای ژیمناستیک، سالن و تجهیزات محیا کنم.

*بازیکن فوتبال خارجی و ایرانی مورد علاقه تان چه کسی است؟

به کریستیانو رونالدو بیشتر از بقیه علاقه دارم. به خاطر اینکه رونالدو با تلاش و پشتکار به این موفقیت ها دست پیدا کرد.

در بین ایرانی ها هم علی دایی برایم قابل احترام است و به او علاقه دارم. علی آقا نیز به دلیل زندگی حرفه ای که داشت موفق شد تا سال های سال نامش در صدر گلزنان فوتبال دنیا باشد و هم اکنون هر کجا که فیفا مراسمی داشته باشد علی دایی به آن مراسم دعوت می شود و پرچم ایران را بالا نگه می دارد.

* تیم باشگاهی فوتبال خارجی و ایرانی مورد علاقه تان کدام است؟

در مورد تیم باشگاهی خارجی از سنین پایین به منچستریونایتد علاقه داشتم.

تیم باشگاهی ایرانی هم به دلیل نگاه تبعیض آمیزی که بین فوتبال و رشته های غیرفوتبالی به وجود آمده است اکثر ورزشکاران و افتخارآفرینان در رشته های غیر فوتبالی را رنجیده خاطر کرده است که باعث دوری این افراد از فوتبال ایران شده است. در این خصوص چون فوتبال ایران را دنبال نمی کنم نظری ندارم.

*تیم ملی مورد علاقه تان به غیر از ایران کدام است؟

تیم ملی آلمان.

*به نظر شما ماجرای انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به کجا ختم می شود؟

متأسفانه مسئولین به فکر نیستند و زمان های طلایی برای پیشرفت و برنامه ریزی را از دست می دهند. در حال حاضر ما جام ملت های آسیا و المپیک را در پیش داریم اما هنوز تیم بزرگسالان و تیم امید ایران بدون سرمربی هستند و این جای بسی تعجب دارد.

چند ماه از جام جهانی گذشته و هنوز هیچ چیز مشخص نیست و مدتی است که گزینه هایی مطرح می شوند که کمی غیر منطقی به نظر می آید.

فدراسیون فوتبال اگر در این زمینه برنامه داشت می بایست به صورت هدفمند چند مربی ایرانی را در سال های فعالیت کی روش در کنار این مربی با تجربه پرورش می داد تا بتواند در آینده برای پیشرفت فوتبال ایران از آن ها استفاده کند.

در کل فکر می کنم تیم ملی به یک مربی مقتدر احتیاج دارد که از بین گزینه های داخلی، از نظر من علی دایی می تواند بهترین انتخاب باشد.

*موفق ترین ورزشکار سال های اخیر ایران از نظر شما چه کسی است؟

فقط یک نفر را نمی توان نام برد اما مهدی طارمی در این سال ها نشان داده است که می تواند عنوان یکی از برترین ورزشکاران ایران در این سال ها را یدک بکشد.

البته در رشته های انفرادی مانند کشتی و حتی ژیمناستیک نیز در این سال ها موفقیت های تاریخی توسط ورزشکاران نامی کسب کرده ایم که نمی شود از آن ها چشم پوشی کرد.

*به بازی های کامپیوتری علاقه دارید؟

علاقه دارم اما وقتش را ندارم. قبل از دوران دانشگاه به بازی های جنگی و فوتبال علاقه زیادی داشتم.

*چه می شود که یک نفر می تواند حرکات ورزشی ابداع کند؟ چگونه این کار را انجام می دهید؟

از بچگی به داوری خیلی علاقه داشتم و کتاب داوری ژیمناستیک را که در آن زمان حتی ترجمه هم نشده بود می خواندم و با دقت به تصویر حرکات آن نگاه می کردم.

حرکات ژیمناستیک بر اساس سختی و ارزش آن ها درجه بندی می شود و به آن امتیاز تعلق می گیرد. لذا ژیمناستکار با کمک مربی بر اساس توانایی هایی که دارد تعدادی از این حرکات را انتخاب و در برنامه خود جای می دهد.

در کتاب داوری قسمت های خالی برای حرکاتی که در آینده قرار است ابداع شود قرار گرفته که بر اساس همین موضوع راغب به ساخت حرکاتی جدید در این رشته شدم.

*چگونه حرکت ابداعی در کتاب داوری ثبت می شود؟

نحوه ثبت حرکات ابداعی این است در یک مسابقه بین المللی که نماینده فدراسیون جهانی نیز حضور دارد حرکت باید به صورت صحیح اجرا شود و در جلسه فدراسیون جهانی در مورد آن صحبت شود و پس از آن با تأیید مسئولین، حرکت ابداعی در کتاب داوری گنجانده می شود.

لازم است به نکته ای در این رابطه اشاره کنم. گذشته از اینکه ابداع چندین حرکت و ثبت آن ها به نام یک ایرانی در کتاب داوری ژیمناستیک افتخار بزرگی برای من و کشورم بود، ماندگاری این مهم بیش از کسب مدال می باشد.

دلیل این امر هم این است که پس از گذشت چند دوره از مسابقات المپیک دیگر نام قهرمانان آن دوره به ندرت به یاد می آید اما وقتی نام یک حرکت در کتاب داوری قید می شود همیشه در یادها می ماند و آن حرکت در هر زمان که اجرا شود، نام مبدع آن نیز مطرح می شود.

*این روزها به چه کاری مشغول هستید؟

راستش را بخواهید گذشته از فعالیتی که در بخش فرهنگی - ورزشی شهرداری شیراز دارم، خودم را وقف ژیمناستیک فارس کرده ام. باعث افتخارم هست که سال ها در این رشته فعالیت داشتم و هرچه کسب کرده ام مدیون خانواده ژیمناستیک هستم و حالا فرصتی دست داده تا بتوانم با خدمت به این خانواده دین این سال ها را ادا کنم.

*در آخرین مصاحبه ای که سال گذشته با هم داشتیم گفته بودید که به 12 سال زمان برای رساندن ژیمناستیک فارس به جایگاه مد نظر نیاز دارید؛ حال پس از گذشت یک سال و اندی از آن مصاحبه فکر می کنید چه تغییری در این زمان به وجود آمده است؟

در این مدت سعی کردیم تا با پر رنگ تر کردن اتحاد و همدلی بر اساس عدالت و برنامه محوری در مسیر اعتلای ژیمناستیک فارس گام برداریم. لذا با اجرایی کردن تمامی برنامه های در نظر گرفته شده باید بگویم که به سرعت به سمت اهدافمان پیش می رویم و تا حدود 4 سال آینده بستر مناسبی برای آینده ژیمناستیک فارس مهیا خواهد شد.

*کلام پایانی؛

شاید از لحاظ اقتصادی در شرایط مناسبی نباشیم اما با حمایت رسانه ها به خصوص نشریات بین المللی «خبر»، روزنامه «خبرجنوب» و سایت «خبرنیوز» توانستیم در ورزشکاران ژیمناستیک انگیزه ایجاد کنیم و جا دارد تا تشکر ویژه ای داشته باشم. همچنین از خانواده ژیمناستیک استان به دلیل همراهی و همیاری که دارند قدردانی می کنم.