بزرگترین کتیبه دنیا در کازرون نگهداری می‌شود

بزرگترین کتیبه دنیا در کازرون نگهداری می‌شود

وقتی صحبت از میراث فرهنگی به میان‌ می آید ذهن‌ما ناخواسته متوجه گذشته، تاریخ و فرهنگمان می شود، گذشته ای که در هویت ریشه دارد و آثار باستانی مهمترین‌ گواه این ادعا است که از ارزش بسیار بالایی برخوردار می‌باشد، از این‌ آثار مهم‌، بزرگترین کتیبه دنیا به نام کرتیر است که در روستای سرمشهد، شهرستان‌ کازرون واقع شده و در شرایط مناسبی از آن‌ حفاطت و نگهداری می شود.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون از ارزش و اهمیت بزرگترین کتیبه دنیا به نام کرتیر خبر داد که در روستای سرمشهد از توابع بخش جره و بالاده این شهرستان  واقع شده است.

محمدجواد جوکاری عنوان کرد: اخیراً در برخی از تارنماها، گروه های خبری و اجتماعی تصاویری منتشر شده است که مربوط به کتیبه کرتیر سرمشهد نیست بلکه تصاویر متعلق به کتیبه کرتیر نقش رجب مرودشت است. 

وی ضمن اشاره به ارزش، قدمت و اهمیت کتیبه کرتیر سرمشهد گفت: این‌کتیبه با طول ۲۵ و عرض۷۰ متر در ارتفاع ۲۵ متری از زمین قرار دارد که نقش بهرام دوم ساسانی بوده و تصویر جدال با شیر است.

وی در ادامه به معرفی این کتیبه پرداخت و افزود: این‌ نقش برجسته کرتیر یا کردیر نام‌ دارد که در بهمن ماه سال ۱۳۱۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، توسط کرتیر که در آن زمان از روحانیون بزرگ و بانفوذ دربار ساسانی بوده است و در زمان بهرام‌ دوم به مقام‌ مریدان موبدی می رسد بر جای مانده است‌ و دارای  ۵۸ سطر می باشد که تا سطر ۲۵ به القاب و عناوین کرتیر در زمان شاهان مختلف و شرح فعالیت ها پرداخته و از سطر ۲۵ به بعد به معراج کرتیر می پردازد.

او اظهار کرد: این نقش برجسته زیبا و مهم یکی از ۴ کتیبه کرتیر می باشد که  کتیبه های کرتیر در نقش رستم،نقش رجب،کعبه زرتشت نیز از دیگر کتیبه هاست که در استان فارس واقع شده اند.

جوکاری با اشاره به اهمیت و ارزش آثار باستانی به خصوص نقش برجسته ها گفت:  نقش برجسته کرتیر سرمشهد توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون، مردم این‌ منطقه، دهیار و اعضای شورا حفاظت و نگهداری می شود که هیچ گونه دست نوشته، تخریب و فرسایشی نداشته است.

وی افزود: با وجود حفاظت و نگهداری از این آثار، اما به حفاظت و مرمت بیشتری نیاز دازیم که در این راستا مطالعات گسترده ای صورت گرفته است تا بدانیم از چه راه و روشی می توان بهتر و دقیق تر مراحل مرمت را انجام داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی در خصوص مرمت آثار باستانی و نقوش برجسته تصریح کرد: مرمت، کاری تخصصی است ضمن اینکه مرمت هر اثر شرایط متفاوت و خاصی را می طلبد که در زمان و شرایط  مناسبی  باید انجام‌ گیرد.

وی در پایان ضمن‌ تأکید بر حضور رسانه که نقش مهمی دارند  ابراز امیدواری کرد که با همت و تلاش همگانی بتوانیم‌ در حفظ و نگهداری آثار باستانی تلاش کنیم‌ که نتیجه  این‌ مهم حفظ هویت تاریخ و فرهنگ‌ ما است.