الماس‌های دایره طلایی

گفت وگوی اختصاصی «خبرنیوز» با همایون همای پور، سرپرست هیات کشتی فارس

الماس‌های دایره طلایی

احد کشاورز - علی جمشیدپور – خبرنیوز/ اگر شمال کشور را منزلگاه کشتی آزاد به حساب بیاوریم، قطعا جنوب کشور خاستگاه کشتی فرنگی است. خوزستان و فارس سال هاست که در زمینه کشتی فرنگی نام آوران پرشماری را به جهان معرفی کرده اند. با اینکه تعداد فرنگی کاران خوزستان در اکثر مواقع از فارسی ها بیشتر بوده اما طی چند وقت اخیر رنگ مدال های فارسی ها به اندازه ای خوشرنگ بوده که بعضا آنان را شماره یک کشور قلمداد می کنند. حفظ این عنوان مسلما هزینه دارد، ولی به نظر می آید مسئولین ورزش استان تلاشی برای حفظ آن و نهایتا عمل به آن ندارند!
برای جویا شدن از حال و روز پرافتخارترین ورزش فارس و کشور به سراغ همایون همای پور، سرپرست هیات کشتی استان که با 53 سال سن و مدرک کارشناسی برنامه ریزی، 13 سال است که در هیات کشتی استان فارس فعالیت مستمر دارد، رفتیم و با وی به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

*چگونه با کشتی آشنا شدید؟

از دوران کودکی به ورزش های مختلفی علاقمند بودم اما از ۹ سالگی به کشتی روی آوردم و زیر نظر بزرگانی چون آقایان طالبی، انوری و فرح وشی آموزش دیدم. در رده های نوجوانان و جوانان عناوین مختلفی راکسب نمودم و به صورت حرفه ای تا دوران دانشگاه کشتی را ادامه دادم و بعد از دانشگاه از سال ۱۳۷۲ وارد عرصه مربیگری شدم و مدرک آن را اخذ نمودم. ضمن آنکه سابقه مربیگری در دیگر کشورها را نیز دارم.

*زمانیکه وارد کارهای مدیریتی کشتی فارس شدید، استان در چه سطحی از کشتی کشور قرار داشت و هم اکنون در چه سطحی است؟

اعتقاد دارم این چند سال گذشته با کسب عناوین مختلف جهانی که به اندازه کل فعالیت کشتی فارس است، ثمره تلاش شخص خاصی نبوده است و تمامی کسانی که در گذشته برای سربلندی این رشته ورزشی از جان مایه گذاشته اند نقش بسزایی در افتخارآفرینی کشتی فارس دارند.

در آغاز فعالیتم با کمک بزرگان و پیشکسوتان کشتی سعی کردیم که هیات استان را سیستماتیک کنیم. به جرأت می توانم بگویم که سامانه جامع کشتی کشور برگرفته از ایده ها و پیشنهاداتی بود که اکثر آن ها را در استان فارس اجرایی کرده بودیم.

تا قبل از سال 94 وضعیت اقتصادی به شکلی بود که بودجه های مناسبی در اختیار هیات کشتی قرار می گرفت اما پس از آن با اوج گرفتن تحریم ها و شرایط نا به سامان اقتصادی عملا این بودجه ها تبدیل به صفر شد. هم اکنون کشتی فارس در یک جایگاه بلند مرتبه جهانی قرار دارد و امیدواریم بتوانیم با یک برنامه جامع و مدون ارتقاء کشتی استان فارس را نظاره گر باشیم.

*با توجه به قدرت همیشگی کشتی فرنگی خوزستان، استان فارس چگونه موفق به کسب چنین افتخاراتی در سطح ملی و بین المللی شد؟

در این جا لازم است عنوان کنم که همچنان خوزستان از فارس پیشی دارد. البته فرق قابل لمسی وجود دارد و آن وجود کشتی در رگ و خون تمام خوزستانی های عزیز می باشد. باشگاه های مختلف، مربیان بومی و امکانات کافی دلایل برتری کشتی خوزستان از لحاظ زیرساخت و آماری نسبت به دیگر استان های جنوبی کشور است. با این حال در فارس سال هاست که بدون دارا بودن امکانات اولیه برای پیشرفت در یک رشته ورزشی، موفق شدیم به رتبه برترین استان در رشته کشتی فرنگی دست پیدا کنیم. ساده تر بخواهم بیان کنم این است که فقط با یک سالن کشتی ( سالن کشتی تختی شیراز ) به رقابت با غول های کشتی جهان پرداختیم.

* حمایت مسئولین را چگونه می بینید؟

متأسفانه این موضوع به معضلی در سطح کلان ورزش بدل شده است. کشتی نیز به عنوان پرافتخارترین رشته ورزشی تاریخ ایران از این قائده مستثنی نیست. پس از مسابقات المپیک گذشته که محمدرضا گرایی با شایستگی هرچه تمام موفق به کسب نشان طلا شد، مسابقات جهانی به فاصله چند ماه بعد از آن در یک اتفاق نادر برگزار شد و کسی گمان نمی کرد که بزرگان کشتی در این رویداد حضور یابند اما همچون مسابقات المپیک با شور و هیجان خاصی مسابقات جهانی پیگیری شد و افتخارآفرینی های متعدد دلاور مردان ایرانی و فارسی زبانزد خاص و عام بود. این سربلندی ها با قول ها و وعده های فراوانی همراه بود که صرفا در حد همان قول ماند و هیچ کدام جامه عمل بر تن نکرد. کشتی ورزش سخت و سنگینی است و یک ورزشکار حرفه ای برای رسیدن به عنوان های جهانی از همه چیز خود گذشته تا پرچم کشورش را به اهتزاز درآورد و سزاوار نیست که به آن ها قول های واهی بدهیم.

*یعنی می فرمایید هیچ بودجه ای به شما اختصاص نمی یابد؟

اگر باشد به اندازه ای ناچیز است که قابل بیان شدن نیست. تمام بودجه ما از جامعه کشتی و بخش خصوصی و اسپانسرینگ تأمین می شود. تمام کسانی که در ورزش هزینه می کنند بدون چشم داشت و فکر به سودآوری و صرفا از روی عشق و علاقه این کار را انجام می دهند.

*در زمینه استعدادیابی چه فعالیت هایی داشته اید؟
بهترین نقطه ای که می توان در آن جا به نتایج مطلوب استعدادیابی دست پیدا کرد در مدارس است که با جلساتی که با آموزش و پرورش داشته ایم و امضای تفاهم نامه قانونی در راستای کشف و پرورش استعدادهای کشتی برنامه ریزی های مدونی انجام شده است.

همچنین چندین جشنواره در فضای باز برگزار کردیم که این رویدادها به شناخت ما از استعدادهای استان کمک شایانی کرده است.

*نحوه جذب و حمایت ورزشکارانی که به سمت کشتی سوق پیدا می کنند به چه گونه ای است؟

خوشبختانه و با افتخار می گویم که کشتی ورزشی است که در رگ و پوست ما ایرانی ها وجود دارد و بالای 95 درصد از کودکان ما به این رشته ورزشی علاقمند هستند.

موفقیت ورزشکاران ما در عرصه های بین المللی نیز مزید علت شده است و پس از هر رویدادی که با افتخارآفرینی کشتی گیران ما همراه می شود سیل گسترده ای از مردم برای ثبت نام خود یا فرزندانشان در کشتی به ما مراجعه می کنند.

شایان ذکر است که کشتی به دلیل کم هزینه بودن، بیشتر از قشر متوسط و رو به پایین جامعه در این رشته حضور پیدا می کنند و تنها کاری که از دست ما برای حمایت و دلگرمی تازه واردان به ورزش کشتی بر می آید این بوده است که ابلاغ کرده ایم شهریه باشگاه ها را افزایش ندهند تا همچنان تنور حضور و رقابت در این ورزش که رشته ملی ما محسوب می شود گرم بماند.

البته نمی توان از ضربه ای که ویروس کرونا به بدنه ورزش وارد کرد گذشت، چرا که قبل از این در کشور حدود یک میلیون و 600 هزار نفر ورزشکار در رشته کشتی مشغول به فعالیت بودند که هم اکنون این عدد به 400 هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

*کشتی بانوان در کشور ما مجوز فعالیت دارد؟

نه متأسفانه. اما چندین دوره در مسابقات کشورهای اسلامی با طرحی که از طرف ایران ارائه شد قرار بر حضور کشتی بانوان در این رویداد بود که پس از برپایی مسابقات کشتی در چندین دوره از این رویداد، توسط اتحادیه جهانی لغو شد.

البته صحبت هایی مبنی بر صدور مجوز کشتی بانوان در کشور با یک پوشش مناسب وجود دارد که همچنان در حد صحبت باقی مانده است.

گفتنی است که، تنها کشتی آلیش را در بخش بانوان به صورت حرفه ای در اختیار داریم و یکی از افتخارات این رشته ورزشی مریم احمدی است که با مدال های بین المللی و گوناگونی که کسب کرده مایه مباهات استان فارس است.

*از افتخارآفرینان کشتی فارس بگویید.

افتخار آفرینی چشمگیر دلاوران کشتی فرنگی ما در مسابقات سطوح مختلف قهرمانی از مسابقات جهانی 2011  استانبول آغاز گردید ودر نتیجه مدیریت صحیح، تلاش مربیان و زحمات کشتی گیران روند کسب مدال در کلیه رده های سنی مسابقات وتورنمنت‌های مختلف بین المللی طی سالیان اخیر ادامه یافته است که این موضوع قابل تامل است. کشتی گیران ما از ابتدای سال تاکنون ضمن درخشش،20 مدال از رقابت‌های مختلف بین المللی  کسب نموده اند که می توان از مدال طلای بزرگسالان قهرمانی آسیا 2022 مغولستان توسط محمد رضا مختاری، کسب طلا توسط محمدرضا رستمی و محمد حسین آزرم دخت ، نقره امیررضا ده بزرگی از مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام سیراکف، کسب مدال نقره شادمان عظیمی در مسابقات کشتی آلیش آقایان، کسب مدال نقره توسط خانم احمدی در مسابقات آلیش بانوان قهرمانی آسیا همچنین کسب مدال برنز تیمی مسابقات آلیش قهرمانی آسیا توسط حسن غفاری، کسب طلا توسط محمدرضا گرایی و برنز محمدرضا مختاری از رقابت‌های رنکینگ جهانی جام تورليخانوف قزاقستان، کسب مدال برنز مسابقات کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی توسط محمدرضا عسگر پور، کسب مدال برنز مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی نوجوانان آسیا 2022 بحرین توسط محمدرضا غلامی، کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی نونهالان آسیا 2022 بحرین توسط محمدمهدی درخشان، کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی جوانان آسیا 2022 بحرین توسط سید آرش نگهداری و ... نام برد.

*هیات برای مربیان هم برنامه ای دارد؟

مربیان کشتی استان زحمات زیادی برای پیشرفت کشتی می‌کشند، لذا تقدیر و حمایت از پیشرفت این قشر موثر همواره در دستور کار ما قرار دارد. طی چهار سال گذشته چندین مربی از کشتی استان در ترکیب تیم های ملی اعزامی به رقابت‌های مختلف از قبیل تورنمنت‌های بین المللی، مسابقات آسیایی و جهانی حضور داشته اند. در مهرماه سال جاری هم با برگزاری کلاس استاژ مربیگری وکارگاه کنترل و ارتقا (باز آموزی مربیان با تدریس علیرضا دبیر رئیس فدراسیون) سعی بر این داریم تا علاوه بر افزایش جمعیت مربیان، شرایط کنترل و ترقی آنها را نیز فراهم سازیم.

*در زمینه جذب حامی مالی چقدر موفق بوده اید؟

متأسفانه با این شرایط اقتصادی و تحریم ها و تورمی که وجود دارد نتوانستیم کمک چندانی از بخش خصوصی و اسپانسرینگ دریافت کنیم.

البته اگر صدا و سیما در بحث پوشش مسابقات استانی که بعضا در حد مسابقات جهانی نیز می باشد بتواند با ما همکاری کند می توانیم در این بخش موفق تر از قبل عمل کنیم.

*سخن آخر؟

با تشکر از شما و اصحاب رسانه، امیدوارم بتوانیم در آینده افتخارات بیشتری برای شادی دل مردم این مرز و بوم کسب کنیم و این موضوع مستلزم کمک مسئولین و متولیان ورزش استان است تا کشتی ایران همواره در قله افتخار باقی بماند.