« Made in» های غیر ایرانی

‏گزارشی از بازار پوشاک قاچاق در فارس

« Made in» های غیر ایرانی

فاطمه مقدم/ از جلوی مغازه محقری در یکی از محله های شرق شیراز می گذرم. نه دکور دارد نه حتی رگال لباس با کیفیت اما لباس های روی رگال آهنی از ویترین محقر مغازه هم چشم آدم را می گیرد. داخل می شوم اولین و دومین پلیورهای مردانه را ورق می زنم. فروشنده که زنی جوان است با افتخار می گوید همه این جنس ها خارجی است و برادرم از بانه آورده است. مثل این ها را جای دیگری در شیراز پیدا نمی کنی!

شومیزهای زنانه باکیفیتی هم دارد همه با مارک و نشان هایی که معروف نیست اما خارجی است. همین کافی است تا مشتری شیفته خریدشان شود. مثل این مغازه را چندین خیابان آن طرف تر هم پیدا می کنم. جز سوییشرت و هودی های پاییزه، لباس های اسپرت و کتونی های خارجی هم می فروشد، فروشنده جان بچه اش را قسم می خورد که همه اجناس برند اصل است و خودش از زاهدان و کردستان آورده و به فروشنده های بالای شهر به قول خودش معالی آباد می فروشد و آن ها با قیمت های دولا پهنا می اندازند به مردم!...

 با توجه به ممنوعیت واردات برندهای خارجی پوشاک به کشور قاچاق پوشاک و البته کفش به شکل چمدانی محبوب ترین شکل قاچاق شده است.  بنا بر گزارش های رسمی در ایران با وجود ممنوعیت واردات برندهای خارجی، هم‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون ۱۱‌هزار میلیارد ‌تومان از بازار ۱۶‌هزار میلیارد ‌تومانی پوشاک به کالاهای قاچاق و تجارت چمدانی تعلق دارد و نشان‌های داخلی پوشاک تنها توانسته‌‌‌‌‌‌‌‌اند ۵‌هزار میلیارد‌تومان از نیاز بازار را تامین کنند.

عضو هیات‌ مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان پوشاک و نساجی اخیرا در گفت گویی با دنیای اقتصاد گفته که ۹۹درصد پوشاک وارداتی از طریق قاچاق ‏‏وارد کشور شده است که این موضوع سبب دلگیری تولیدکنندگان شده، نه واردات پوشاک.

پوشاک قاچاق تنها 1 تا 2درصد از بازار پوشاک وارداتی شیراز را تشکیل می دهد

با وجود آن که فروشگاه‌های آنلاین و مزون‌های زیرزمینی در حال فروش پوشاک ‏قاچاق هستند و برخی از تولیدکنندگان پوشاک داخلی معتقدند که طرح مبارزه با پوشاک قاچاق طرحی متوقف شده است اما خدابخش رضایی، ‏‏رئیس اتحادیه فروشندگان ‏پوشاک شیراز این مساله را از اساس قبول ندارد و می‌گوید که کنترل ورود پوشاک وارداتی قاچاق در شیراز بسیار خوب و دقیق عمل می کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاك شیراز در گفت و گو با «خبر جنوب» اضافه می کند: ما یکی دو مورد فروش پوشاک قاچاق در سطح شهر شیراز داشتیم که به لطف خدا آن ها را هم جمع کردیم  و اگر پوشاک وارداتی در شیراز وجود داشته باشد از مبادی رسمی گمرک وارد شهر شده است.

خدابخش رضایی در پاسخ به این که‏ چند درصد از پوشاک وارداتی بازار شیراز قاچاق است گفت: شاید یکی دو ‏درصد از پوشاک وارداتی در شیراز قاچاق باشد چون کنترل بر بازار پوشاک توسط سازمان صمت و ‏اتاق اصناف و کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای استان فارس بسیار زیاد است و نباید وجود و فراوانی پوشاک قاچاق در تهران را به حساب همه کشور گذاشت. در تهران لباس ‏های تاناکورا بازار را خورده در حالی که ما در شیراز حد بسیار کمی از فروش لباس های تاناکورا ‏داریم. ‏

وی در حالی که ورود پوشاک وارداتی را دیگر به صرفه نیز نمی داند معتقد است که یکی دو سالی است که به سبب افزایش قیمت دلار دیگر پوشاک وارداتی در شیراز کمیاب شده است و اضافه می کند: اگر بخواهیم دست بالا بگیریم 10 درصد پوشاک فارس وارداتی از خارج کشور است باقی همه تولید داخل و وارداتی از استان های دیگر است. ما در شیراز 7 برند شناسه دار خارجی داریم باقی تعطیل شده است.

رضایی افزود: اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که مردم پوشاک هایی با مارک های خارجی می بینند که کیفیت بسیار خوبی هم دارد اما این پوشاک ها همه داخلی هستند و تنها با مارک های خارجی به بازار عرضه می شوند. این پوشاک که به اسم وارداتی و مارک خارجی در شیراز فروش می رود تمام مبادی ورودی اش تولیدکنندگان داخلی هستند! به این صورت که شلورهای جین از تبریز و شمال می آید بافت هایی که به اسم وارداتی در بازار فروش می رود در شهر محلات و مشهد تولید می شود پارچه های وارداتی از تهران می آید و بافت های ضخیم هم هست که از تبریز می آید که در شیراز مصرف و فروش کمی دارد. البته جین وارداتی در شهرک صنعتی خودمان هم تولید می شود! این ها همه پوشاک های ایرانی هستند که تنها مارک خارجی روی آن ها زده می شود.

رضایی با انتقاد از بی علاقگی مردم به پوشاک تولید کشور می گوید: ما ایرانی ها دومین کشور دوخت جهان هستیم اما انقدر خودمان را کوچک گرفته ایم که دیگر کالاهای تولید داخل را به حساب  نمی آوریم و چون ذائقه مردم هم این است که کالای خارجی بخرند تولیدکننده برای فروش کارهایش ناچار است که مارک خارجی روی لباس هایش بزند تا فروش رود. این ها اکثر کار ایران است که فقط Made in Turkey، Made in Bangladesh و Made in Vietnam روی آن ها زده می شود. 

به هر رو یکی از معضلات صنعت پوشاک و نساجی کشور عدم حمایت دولتمردان است و بی برنامگی برای این صنعت. مطمئنا استفاده از ‏‏تجربیات کشورهای مسیر پیشرفتر در توسعه پوشاک را حتی سالها بعد زا ایران شروع کردند چون کشور ترکیه می تواند به رکود این صنعت در ‏‏کشور و علاقه بی دلیل مردم به خرید پوشاک هایی با مارک های خارجی از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود پایان دهد.

پوشاک قاچاق فارس از استان های ساحلی جنوبی وارد می شود

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان فارس مبادی ورودی پوشاک قاچاق به استان فارس را از استان های ساحلی جنوبی و استان های جنوب غربی خواند و گفت: ما از غرب کشور نیز ورود کالای قاچاق داریم که البته همه این ها به فارس نمی آید. پوشاک قاچاقی که به استان فارس وارد می شود عمدتا از همان استان های ساحلی جنوبی و استان های جنوب غربی است و تقریبا تمامی کالاها از کشور چین است البته برخی از پوشاک از تایلند هم وارد می شود.

سرهنگ ابراهیم یگانه در پاسخ به این که پوشاک چند درصد کالاهای وارداتی قاچاق به استان را تشکیل می دهد افزود: ما درباره درصدی که از کالاهای قاچاق کشف می کنیم می توانیم نظر دهیم و بر اساس درصدی که کشف می شود حدود 5 تا 6 درصد کالاهای قاچاق را پوشاک تشکیل می دهد که معادل ریالی این رقم که مربوط به هفت ماهه سال جاری برابر با 23 میلیارد و 500 میلیون تومان پوشاک قاچاق وارد شده به استان است.

سرهنگ یگانه درباره ادعای فروشندگانی که لباس ها و پوشاک خود را برندهای خارجی وارد شده از غرب کشور نظیر بانه و ... می شمارند گفت: نمی توان این ادعا را تصدیق کرد ما معمولا قاچاق پوشاک از غرب کشور داریم اما ورود آن ها به استان مستقیم نیست و معمولا از تهران در قالب بارهای پوشاکی توزیع و به داخل استان وارد می شود. قاچاق پوشاک به صورت چمدانی نیز صرفه اقتصادی ندارد که از این مسافت طولانی قاچاقچی پوشاک را به صورت خرد و چمدانی وارد کند و بفروشد.

وی با توصیه به مردم برای پرهیز از خرید پوشاک قاچاق گفت: پوشاک قاچاق عمدتا مبدا درستی ندارند و معلوم نیست از چه الیافی برای بافت پارچه آن ها استفاده شده است. برخی از این پوشاک از نظر بهداشتی نیز ایراداتی داشته اند و مشکلات پوستی ایجاد می کنند برخی نیز نه آن برندی هستند که روی آن ها زده و نه از آن کیفیتی که مردم معادل ریالی برایش می دهند را برخوردارند در حالی که ما در کشور پوشاکی تولید می کنیم که کیفیتی چندین برابر این لباس های قاچاق دارند و می طلبد که مردم از پوشاک قاچاق بی کیفیت و گاه بسیار گران قیمت استفاده نکنند. از سوی دیگر جز این برای حمایت از تولیدکننده و جلوگیری از بیکاری جوانان خرید پوشاک داخلی خریدی دو سر سود است.  

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فارس در پایان خاطرنشان کرد: خواهش دیگری که از مردم دارم این است که اگر اطلاعی از افرادی که پوشاک قاچاق می کنند یا هر کالای دیگری را قاچاق و دپو می کنند دارند از طریق شماره 110 به پلیس امنیت اقتصادی اطلاع دهند و پلیس با اقتدار و صلابت با قاچاق برخورد کرده و برخورد خواهد کرد.