سایه سهمگین آسیب بر سر شهر

بررسی نقش اورژانس اجتماعی در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در فارس

سایه سهمگین آسیب بر سر شهر

سهیلا رفیعی نژاد/ وضعیت آسیب های اجتماعی در فارس هر سال بدتر از قبل می شود و سایه سنگین این آسیب ها برشانه شهر سنگینی می کند،  به همین دلیل وظیفه نهادهایی که در راستای کنترل وکاهش آسیب های اجتماعی فعالیت دارند بیشتر از قبل شده است. این امر اگر چه صرفا بر عهده بهزیستی استان نیست، اما به دلیل ضرورت مداخله در بحران، این ارگان نقش بسزایی در اعزام تیم سیار خود و تشکیل پرونده برای افراد در معرض خطر و یا دچار آسیب دارد. اگر چه در حال حاضر هنوز مردم در حد انتظار با اورژانس اجتماعی و نقش فوریتی آن مانند فوریت های پزشکی آشنا نیستند، اما تعدا تماس ها برای اتصال به مددکاران این اورژانس  در فارس کم نیست. در این بین برخی هم با تماس های

 غیر مرتبط و  یا مزاحمت تلفنی باعث پشت خط ماندن افراد  و حتی به خطر افتادن سلامت آنها می شوند. رییس اورژانس اجتماعی بهزیستی فارس در این باره به خبرنگار«خبرجنوب» گفت: هدف ما مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی است و در این باره مردم شیراز وشهرستانهای استان می توانند با معرفی افراد و یا به صورت خود معرف از بروز اتفاق های ناگوار چه در حوزه جسم و چه سلامت روان پیشگیری کنند. دکتر اعظم فرمانی افزود: بطور کلی هدف ما در اورژانس اجتماعی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است و به همین منظور یک خط ارتباطی با مردم داریم که همان ۱۲۳ است و افراد می توانند با این خط شبانه روزی تماس بگیرند و خشونت های خانگی مانند همسرآزاری،کودک ازاری، ساملند آزاری و  سایر خشونت های خانگی ، همچنین موارد اقدام وحتی  افکار خودکشی خود و یا افراد  در معرض را  اطلاع دهند ‌.

رئیس اورژانس اجتماعی فارس عنوان کرد: اختلافات حاد خانوادگی، کودکان کار و خیابان، موارد فرار از منزل، اختلال نارضایتی جنسیتی، و کلیه افرادی که در بحران قرار دارند در گروههای هدف اورژانس اجتماعی هستند. وی گفت: مردم در صورت مواجه با این آسیب ها و یا موارد مشابه دیگر می توانند  با ما تماس بگیرند و یا به مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی مراجعه کنند. خدمات این اورژانس کاملا رایگان است و مردم استان برای گرفتن آدرس دقیق اورژانس محل زندگی خود می توانند به اداره بهزیستی شهرستان محل زندگی خود مراجعه کنند. فرمانی افزود: اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، همسر آزاری و خودکشی به ترتیب بیشترین مراجعه کنندگان به  اورژانس اجتماعی فارس هستند و ما برای این افراد پرونده تشکیل می دهیم  تا با بررسی دقیق برای بهبود شرایط او کاری کنیم. وی عنوان کرد:  بعضی از مواردی که  با اورژانس اجتماعی استان تماس گرفته می شود، جان  فرد در خطر است. مثلا کسی که می خواهد از پلی بپرد و یا در خانه قرص خورده؛  که درا ین قبیل موارد تیم سیار ما به سرعت به محل اعزام می شود و به چند نهاد دیگر از جمله  فوریت های پزشکی هم برای حضور در محل اطلاع داده می شود. 

رئیس اورژانس اجتماعی فارس با بیان اینکه کودک آزاری هم خط قرمز ما است  وگفت: از مردم خواستاریم کودکی که مورد آزار جسمی قرار گرفته و یا در مورد مدرسه و یا دیگر مسایل از جمله سلامت روان او کوتاهی می شود را به ما معرفی کنند. فرمانی افزود: در برخی پرونده های موجود نیز دیده می شود که پدر ، مادر  و یا مراقب کودک او را آزار می دهند ویا به او توجه نمی کنند. حتی اگر کودک آزاری از نوع غفلت باشد و سلامت روان فرد در معرض خطر باشد. ما رسیدگی می کنیم و این موضوع برایمان فوق العاده اهمیت دارد.

رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی استان همچنین ادامه داد: در دل اورژانس اجتماعی بخشی با عنوان واحد مداخله در بحران نیز فعال است، بطوریکه برای زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده ای که مکان امنی ندارند یک سرپناه وجود دارد و پس از رسیدن به یک وضعیت قابل قبول برای ساماندهی شان اقدام می شود. فرمانی گفت: در این موارد گاهی می بینیم خانواده پذیرای فرد دچار و یا در معرض آسیب نیست و یا خانه مکان امنی برای او نمی باشد که در این صورت به خانه سلامت، خانه امن و یا مرکز شبه خانواده  فرستاده می شود.  در عین حال هدف ما بازگشت افراد چه کودک و چه بزرگسال دچار آسیب اجتماعی به خانه است و در این مورد مددکار و روانشناس شرایط فرد را بررسی و پیگیری می کند و در صورت لزوم فرد مدتی قرنطینه می شود و بعد از انجام مددکاری تعییین تکلیف می گردد.

رئیس اورژانس اجتماعی استان با بیان اینکه برای اطلاع موارد مختلف به اورژانس اجتماعی می توانید مراجعه حضوری به بهزیستی داشته باشید و یا با شماره سه رقمی 123 تماس بگیرید گفت: اما مردم صرفا در مورد گروههای هدف اورژانس اجتماعی با ۱۲۳ تماس بگیرند واز روی کنجکاوی و یا دلایل دیگر خط را اشغال نکنند، چرا که ممکن است موارد بحرانی پشت خط بمانند. فرمانی افزود: متاسفانه از اول امسال تا کنون  5 تا 10 درصد تماس ها با خط اورژانس اجتماعی مزاحمت های تلفنی و  یا موارد غیر مرتبط است ونسبت به تعداد تماس گیرندگان این رقم بالایی است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس نیزدر این باره به «خبرجنوب» گفت: تعداد کل خدمت گیرندگان از اورژانس اجتماعی استان در 6 ماه اول امسال 20 هزار و 500 نفر بوده اند، که  از قسمت های مختلف از جمله مداخله در بحران خدمات گرفته اند.

حمیدرضا محمودیان افزود:  از اطلاعات به دست آمده از آسیب های اجتماعی، به منظور انجام کارهای پژوهشی کاربردی نیز استفاده می شود.

 در این باره علت بروز برخی آسیب ها به صورت بومی  درشهرستان های مختلف استان قابل بررسی است . مثلا وقتی بر اساس اطلاعات اورژانس اجتماعی، علت خاصی باعث افزایش بروز خودکشی در شهرستانی می شود، راهکارهایی برای حذف آن داده می شود . معاون امور اجتماعی بهزیستی استانعنوان کرد: بطور کلی هر 6 ماه یکبار مراکز اورژانس با استفاده از این اطلاعات و آمارها، اطلس آسیب های اجتماعی هر شهرستان را تهیه می کند و بر اساس آنها اطلس استانی هم تهیه و ارائه می شود.

رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی شیرازنیزبه«خبرجنوب» گفت: از اول امسال تاکنون به یک هزار و400 نفر در شیرازخدمت داده ایم. حمیده حاجی پور افزود: مردم شیراز 24 ساعته می توانند از اورژانس اجتماعی خدمت بگیرند و در عین حال نه تنها خود فرد بلکه بستگان و همسایه ها نیز می توانند آسیب های اجتماعی مانند کودک و همسرآزاری را به ما اطلاع می دهند. وی عنوان کرد: حدود 70 درصد موارد  از طریق خط 123  به ما ارجاع می شوند و برخی افراد نیز از طریق مدارس، دادگاه ، کلانتری ودیگر اماکن به ما معرفی می گردند.

حاجی پور تصریح کرد: کودک آزاری، همسرآزاری و افکار اقدام به خودکشی و فرار دختران از منزل  به ترتیب بیشترین موارد ارجاع به اورژانس اجتماعی در شهرشیراز از اول امسال تا کنون بوده است. وی با بیان اینکه شهرستان شیراز 2 پایگاه اورژانس اجتماعی دارد، عنوان کرد: از هرکدامیک از شهرستان های استان با خط اورژانس اجتماعی تماس گرفته شود، به مددکاران  وروانشناسان ما وصل می شود و ما آنها را به اورژانس اجتماعی شهرستان مربوطه ارجاع می دهیم. در موردشهرستان هایی هم که هنوز اورژانس اجتماعی ندارند، مورد را به کارشناس اجتماعی بهزیستی آنجا معرفی می کنیم تا به سرعت پیگیری شود.