چه شده که تخم مرغ بال درآورد و قیمت مرغ نزولی شد؟!

دلایل کاهش قمیت مرغ افزایش جوجه ریزی مازاد مصرف استان است

چه شده که تخم مرغ بال درآورد و قیمت مرغ نزولی شد؟!
تخم مرغ فعلا گران تر از این نمی شود ‏

فاطمه مقدم /در کشور ما مرغ بیشترین سهم را در تأمین‌ پروتئین سبد غذایی خانوارها دارد. آمارها نشان می‌دهد که سرانه مصرف مرغ در ایران از متوسط جهانی بیشتر و حدود ۳۲ کیلوگرم در سال است البته این مقدار مصرف مربوط به پیش از گرانی ها شدید اخیر بود.  گرانی مرغ در سال گذشته این مصرف را به میزان 10 تا 12 کیلو کاهش داد و کفه تقاضا را به سمت تخم مرغ چرخاند.  درواقع مردم برای سیر کردن شکمشان تخم مرغ را جایگزین برخی از مهم ترین اقلام غذایی کردند. در حالی است که قیمت مصوب مرغ در حال حاضر 63 هزار تومان است از نیمه اذر قیمت مرغ رو به کاهش گذاشت و به کیلویی 52 هزارتومان رسید. مرغ بال پرواز خود را به تخم مرغ داد و تخم مرغ با شیب افزایش قیمتی که از آبان ماه گرفته بود از ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان در اواخر آبان به 42 هزارتومان و از نیمه اذر به 49 هزارتومان در هر کیلو و از دانه ای 3 هزار تومان به دانه ای 3500 تومان افزایش قیمت داشت. حالا دیگر یک شانه 30 تایی تخم مرغ با وزنی حدود 1کیلو 800 گرم تا 2 کیلو بین 100 تا 105 هزارتومان در می آید.  اما به گفته مدیرعامل تعاونی های مرغداران تخم گذارفارس ‏شیب گرانی تخم مرغ هنوز کامل نشده ودولت اجازه افزایش قمیت را نمی دهد و ضرر این قمیت های دستوری را تولید کننده گان نمی دهند.

مدیرعامل تعاونی های مرغداران تخم گذارفارس:

قیمت تخم مرغ 10 هزارتومان ارزان تر از قیمت واقعی است

مدیرعامل تعاونی های مرغداران تخم گذارفارس بااشاره به اینکه دولت قیمت جدیدی برای تخم‌مرغ اعلام نکرده و عرضه و ‏تقاضا در بازار قیمت‌ها را افزایش داده‌ است گفت: قرار بر این بود در شش ماهه اول سال قیمت تخم مرغ افزایش پیدا نکند و بعد از ‏ان با توجه به افزایش تقاضا اجازه افزایش قیمت تخم مرغ داده خواهد شد که این اتفاق را نیز افزایش تقاضا در بازار رقم زد نه ان اجازه دولت. با این ‏همه قیمت تخم مرغ هنوز با قیمت واقعی فاصله دارد و باید بیشتر از این باشد. ‏

اصغر پرند با اشاره به اینکه با همین افزایش قمیت نیز تولید کنندگان در ضرر هستند، افزود:  با دست پایین گرفتن هزینه ها، تولید هر کیلو تخم مرغ  48 تا 52 ‏هزارتومان برای تولید کننده تمام می شود. درحالی که قیمت خرید تخم مرغ درب مرغداری کیلویی 40 تا 41 هزارتومان است ‏و تولیده کنند با کیلویی میانگین 9هزارتومان ضرر تولدات خود را می فروشد. تصور کنید واحدی که دو تن تولید روزانه دارد چقدر ضرر میدهد ‏البته این ضرر پیش از این افزایش قیمت بین 12 تا 15 هزارتومان برای هر کیلو تخم مرغ بود که حالا کمی کاهش یافته است.

پرند با اشاره به اینکه امکان افزایش قیمت تخم مرغ فعلا وجود ندارد  گفت: دولت فعلا به تولید کنندگان گفته نمی تواند قیمت تخم ‏مرغ را افزایش دهد اما مسئله این است که با این قیمت دست دولت در جیب مرغداران است. ‏

وی اضافه کرد: مصرف تخم مرغ به طور معمولا در شش ماه دوم سال افزایش پیدا میکند.  باز شدن مدارس و دانشگاهها نیز در ‏افزایش مصرف تاثیر گذار بوده است اما اکنون به نظر ما قیمت تخم مرغ چیز زیادی اضافه نشده است وهنوز با قمیت واقعی فاصله زیادی دارد.  اگر خیلی خوشبینانه در نظر بگیریم تخم مرغ در بازار باید با کیلویی 58 تا 60 هزارتومان دست مصرف کننده برسد درحالی که اکنون ‏تخم مرغ در بازار کیلویی 49 هزار تومان است. البته دربازار کنونی بعضی از فروشندگان خیلی اجحاف می کنند و قیمت را بالاتر ‏از این مقدارمی فروشند که هیچ ربطی به تولید کننده ندارد و تفاوت قیمت تخم مرغ از مرغداری تا مصرف کننده به جیب دلال می رود. درواقع قیمت 10 الی ‏‏12 هزارتومانی تخم مرغ از مرغداری تا مصرف کننده گیر واسطه ها میآید و به تولید کننده نمی رسد. ‏

مدیرعامل تعاونی های مرغداران تخم گذارفارس‏ با اشاره به اینکه از زمان آزاد سازی ارز از اردیبهشت 1400 جز هزینه های نهادهای دامی، هزینه های دیگری ‏چون واکسن ها 600 درصد  گران تر شده است، ویتامین های مورد نیاز مرغ تخم گذار نیز 400 تا 500 درصد گران شده است و از ‏اول سال جاری تاکنون نیز هزینه حمل و نقل نیز سه بار افزایش پیدا کرده است  اظهارداشت:  همه اینها در افزایش هزینه های تمام تخم مرغ ‏تاثیر بسیاری دارد مخصوصا اکنون که نهادها نیز سر موقع به دست مرغدار نمی رسد. جز انکه  قرار بود نهادهای مورد نیاز در سامانه بازارگاهی -سامانه فروش ‏نهاده های دامی-  دائم شارژ شود تا مرغداراز بازارگاه نهادهایش را تامین کند اما نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه قیمت نهاده در خود این سامانه نیز نوسان بسیار زیادی دارد. ‏همچنین نهاده های سفارش داده شده نیز سر موقع به دست مرغدار نمی رسد. مرغدار وقتی در این سامانه نهاده مورد نیازش را سفارش داده و خریداری میکند 6 ماه زمان برگیریش طول میکشد و تا این نهاد به دستش برسد مجبور به خرید نهاده ‏با گران قیمت است.

پرند با اشاره به اینکه اکنون تعداد زیادی از واحدهای تولید کننده استان تقاضای خروج زود هنگام از گردونه تولید را داده اند  خاطر نشان کرد: اگر خروج زودهنگام ‏مرغداران تولید کننده تخم مرغ افزایش بیاید شاهد کمبود شدید تخم مرغ در بازار استان خواهیم بود.‏

مدیرعامل تعاونی های مرغداران فارس:

از دولت تقاضا داریم که به مرغداران کمک کند ‏

«اقتصاد دستوری همیشه به زیان تولیدکننده بوده و در بسیاری از موارد به تعطیلی واحدهای تولیدی منجرشده است».این حرف تمام تولید کنندگان مواد غذایی است که در یک و نیم سال گذشته با چند برابر شدن هزینه های تولید به شدت از قمیت های دستوری شکایت داشته و میگویند دولت خرج برنامه های اقتصادی اش را از جیب تولید کننده میدهد.

مدیرعامل تعاونی های مرغداران فارس نیز در گفت و گو با خبر جنوب با اشاره به اینکه با قیمت گذاری دستوری در حال حاضر مرغداران استان فارس بین 10 تا 15 هزارتومان به طور میانگین به ازایی هر کیلو مرغ ضرر میدهند. گفت: قیمت تمام شده مرغ زنده کیلویی حدود 47 هزارتومان است اما اکنون مرغ با قیمت از 32 تا 36 هزار تومان از مرغدار خریداری می شود و این ضرر بین 10 تا 15 هزارتومانی در هر کیلو فشار بسیاری بر مرغدار میاورد.

سینا عباسی باشاره به اینکه دلیل کاهش قیمت مرغ افزایش جوجه ریزی است دلایل متضرر شدن مرغداران استان فارس را به این شرح برشمرده و افزود: اولین دلیل کاهش مصرف است. با شدت گرفتن گرانی ها سرانه مصرف مرغ کاهش پیدا کرده است سرانه مصرف پیش از هدفمندی 30 کیلو بود که اکنون به 20 کیلو کاهش یافته است واین کاهش فروش را پایین آورده است . از سوی دیگر جوجه ریزی که در مهر و آبان ماه سال جاری انجام شده بیش از نیاز استان است و درحدود 8 میلیون و 500 هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده حال انکه نیاز استان در بهترین حالت 7 میلیون قطعه مرغ است و مرغدارن فارس حدود 1میلیون 500 هزارقطعه مازاد جوجه ریزی داشته اند به اضافه اینکه چون خرید کمی توسط مصرف کنندگان صورت میگرد وزن مرغ ها افزایش پیدا کرده است و مرغها با وزن بالا وارد بازار می شوند.  

وی با اشاره به اینکه مازاد مصرف را باید شرکت پشتیبانی امور دام از مرغداران بخرد که این اتفاق نیز نمی افتد اظهار داشت: درواقع شرکت پشتیبانی امور دام جز نژاد مرغ آرین (نژاد مرغ آرین متعلق به ایران است و جزو نژادهای اصیل مرغ گوشتی محسوب می‌شود) هیچ مرغ مازادی را خریداری نمی کند اگر از مرغدار اکنون حمایت نشود مرغدار توان جوجه ریزی برای آینده را ندارد.

عباسی درپاسخ به این سوال که اتحادیه مرغداران گوشتی کشور از مردم درخواست کرد در پی افزایش جوجه ریزی برای کمک به تنظیم بازار اقدام به ذخیره سازی مرغ در منازل کنند آیا این ذخیره سازی در فارس نیز می تواند به مرغداری ها کمک کند گفت:  این ذخیره سازی توسط مصرف کننده بی تاثیر نیست اما شدت تاثیر ان کم و کوتاه مدت است. اگر مصرف کننده میزان خرید خود را برای  دو تا سه روز بالا ببرد در همین مدت کوتاه نتیجه می دهد اما مسئله این است که مصرف کننده ای که مرغ ذخیره کرده دیگر خرید نمی کند باز همان اش وهمان کاسه است. تنها راه کمک به مرغداران اول راه اندازی صادرات و بعد خرید شرکت پیشتیبانی امور دام از مرغداران است. اگر ازا این دو راه به مرغدار کمک شود می تواند مرغداران استان را سرپا نگه داشت.از دولت تقاضا داریم که مرغداران کمک کند . تولید کننده برای گرفتن سود زیادی نیامده هم می خواهد اشتغالی داشته باشد و هم می خواهد کارش را نگه دارد . اگر دولت  به مرغدار کمک کند مصرف کننده نیز از این کمک منتفع خواهد شد.