از مشاغل مزاحم تا افزایش سرانه فضای سبز در جنوب غرب شیراز

از مشاغل مزاحم تا افزایش سرانه فضای سبز  در جنوب غرب شیراز

فاطمه ایزدی/ منطقه چهار، یکی از مناطق ۱۱ گانه کلانشهر شیراز است که ظرفیت ها و قابلیت های ویژه ای دارد. هر چند بخش هایی از این منطقه از وجود مشاغل مزاحم و بافت های ناکارآمد رنج می برد اما حسام الدین اسدزاده، شهردار این منطقه به پتانسیل های ویژه این بخش از شهر اشاره می کند و توضیح می دهد که باغ های خانواده، جنت، بانوان و بوستان های محلی، 60 درصد از فضای سبز شیراز را در این منطقه به خود اختصاص داده است.

به گفته اسدزاده، وجود اراضی با پتانسیل قابل توجه جهت امر سرمایه گذاری و ساخت و ساز بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج، بویژه در محدوده بولوار امیرکبیر و صلح، بخش دیگری از ظرفیت های منطقه چهار شیراز است. احداث بیمارستان 400 تخت خوابی بولوار مهندسین و افزایش سرانه درمانی، وجود مناظر بکر و طبیعی از جمله کوه دراک از سمت بولوار مهندسین و همچنین پارک 5/10 هکتاری آتی الاحداث بولوار مهندسین، پاره دیگری از قابلیت های منطقه چهار است که به گفته اسدزاده در آینده ای نه چندان دور موجب افزایش سرانه فضای سبز، تفریحی و ورزشی محدوده جنوب غرب شهر شیراز خواهد شد. شهردار منطقه چهار به این نکته نیز اشاره می کند که انتقال کارخانه سیمان و آزادسازی اراضی واقع در آن و تعریف بسته های سرمایه گذاری مطابق مصوبه کمیسیون ماده پنج نیز موجب رونق اقتصادی و افزایش سرانه گردشگری، فضای سبز و ورزشی در محدوده بولوار مهندسین خواهد شد.

اسدزاده از احداث میدان دوم میوه و تره بار در جاده ورودی بولوار امیرکبیر در راستای توزیع عادلانه خدمات به شهروندان خبر می دهد و به برنامه های این منطقه برای جذب سرمایه گذار نیز گریز می زند. به گفته او ایجاد بانک اطلاعاتی از املاکِ واقع در سطح منطقه که دارای پتانسیل سرمایه گذاری هستند، تعریف بسته های سرمایه گذاری املاک و معرفی آنان به سرمایه گذاران با لحاظ نرخ بازده داخلی و سود بازگشت سرمایه با توجه به نرخ تورم واقعی، راه اندازی واحد vip در منطقه چهار در راستای تسهیل و کاهش زمان انجام فرآیندهای اداری و تکریم مراجعین، شفافیت و مشاوره در ارائه خدمات و اطلاعات مرتبط با املاک و ضوابط، بخشی از اقداماتی است که در حوزه جذب سرمایه گذار انجام شده است. اسدزاده به این نکته نیز اشاره می کند که صدور مجوز در پروژه های سرمایه گذاری سطح منطقه به انبوه سازان در راستای ایجاد اعتماد بیشتر و تصمیم گیری صحیح در تعیین نحوه و نوع قراردادهای مشارکتی، اقدام دیگری است که برای جذب سرمایه گذار انجام شده و در پروژه های عمرانی، اولویت با رویکرد آماده سازی بستر سرمایه گذاری در سطح منطقه است.

او در بخشی از سخنان خود به سهم منطقه چهار از وجود بافت های فرسوده و ناکارآمد، گریز می زند و یادآور می شود که بافت کشن با مساحت 21 هکتار، عادل آباد با مساحت 5 هکتار و درکی با مساحت 6 هکتار، محدوده های مصوب بافت فرسوده در این منطقه هستند. البته این محدوده از شهر، سالهاست که از وجود مشاغل مزاحم رنج می برد و به گفته شهردار منطقه چهار شیراز، اقداماتی در راستای ساماندهی آنها انجام شده است. اسدزاده تاکید می کند که این دسته از مشاغل به سایت های مجتمع نمایشگاهیِ خدماتی و تعمیرگاهی ماشین های بزرگ و کوچک در جاده نیروگاه، منتقل خواهند شد تا هم آلایندگی های صوتی و بصری در محدوده های امیرکبیر، خیابان یقطین و صنعتگر کاهش یابد و هم امر نوسازی و سرانه سکونت افزایش پیدا کند.

نقطه قابل تامل اینکه در منطقه چهار کلانشهر شیراز، پروژه های متعددی در حال اجرا و یا در مرحله افتتاح است که به گواه شهردار این منطقه، پارک پرستو واقع در شهرک امیرکبیر با مساحت حدود 7/2 هکتار، زمین های والیبال ساحلی در باغ جنت با مساحت 1100 مترمربع، پیاده راه های مهندسین، بولوار مطهری و میثم شمالی، مخازن آب بتنی پارک ایرانی و پارک حاشیه ای ضلع جنوب شرقی پل امام حسن مجتبی (ع)، برخی از این پروژه هاست و باغ ایرانی نیز با 50 درصد پیشرفت فیزیکی در همین منطقه در حال احداث است.

او با اشاره به تدوین برخی برنامه ها در راستای توسعه همه جانبه منطقه چهار، یادآور می شود که برای تحقق این امر، افزایش سرانه فضای سبز در سطح منطقه و ایجاد پارک های موضوعی جهت هدف مند کردن نحوه بهره برداری و بهره برداران از آن در دستور کار قرار گرفته است.  

تعیین تکلیف 20 هکتار از اراضی متصل به المان ورودی شهر و تعامل با مالکین در جهت احداث فضای سبز و اتصال آن به پارک چنار راهدار در منطقه 9 ، تملک 10 هکتار باغ معروف به سه گوش در بولوار امیرکبیر در راستای ایجاد پارک موضوعی و کاهش فضاهای آلاینده حاصل از کارخانه سیمان، برخی برنامه هایی است که به گفته اسدزاده در راستای توسعه منطقه چهار در حال انجام است.

علاوه بر این، احداث دو تقاطع غیرهمسطح سفیر شمالی رحمت و سفیر جنوبی کمربندی و همچنین ارزش افزوده برخی اراضی در جهت افزایش سرمایه گذاری و ایجاد خدمات برای ساکنین نیز اقدام دیگری است که به منظور پیشرفت منطقه چهار کلانشهر شیراز، تعریف و تدوین شده است. اسدزاده با اشاره به معابر خاکی موجود در سطح منطقه و سهم این محدوده از شهر از نهضت آسفالت، تاکید می کند که در حال حاضر تعداد محدودی از معابر منطقه چهار به دلیل عدم وجود زیرساخت های تاسیساتی همچون آب، برق و گاز به صورت خاکی هستند که پس از ایجاد زیرساخت ها قطعا در اولین نوبت در اولویت آسفالت قرار خواهند گرفت.

به گفته او سطح زیر آسفالت مرتبط با نهضت آسفالت سابق به میزان50 هزار مترمربع در محدوده منطقه چهار انجام شده و در سال جاری نیز 66 هزار مترمربع روکش آسفالت و 30 هزار مترمربع آسفالت به جز لکه گیری، در سطح منطقه صورت گرفته است.

در هر حال شهردار منطقه چهار کلانشهر شیراز معتقد است این بخش از شهر در مسیر توسعه قرار گرفته و هر گونه اقدامی انجام می شود تا لبخند رضایت بر لبان مردم این منطقه بنشیند.