تاول تورم بر تن مراکز شبانه روزی بهزیستی

بررسی مشکلات مراکز شبانه روزی نگهداری معلولان و مددجویان بهزیستی در فارس

تاول تورم بر تن مراکز شبانه روزی بهزیستی

سهیلا رفیعی نژاد/ با وجود تأکید بهزیستی بر افزایش مراکز روزانه، همچنان برخی افراد به دلیل معلولیت های شدید و یا ناتوانی خانواده برای نگهداری، آن ها را به مراکز شبانه روزی می سپارند. در این بین بهزیستی هم یارانه هایی را برای افرادی که بلا صاحب هستند یا به دلیل عدم همکاری خانواده ها و عدم پرداخت شهریه هزینه ای بابت حضور آن ها پرداخت نمی شود، به مراکز اختصاص می دهد اما با این وجود درآمد مراکز پاسخگوی گرانی بی رویه امکانات بهداشتی و مواد غذایی مورد نیاز نیست به همین دلیل با وجود کمبود تخت برای افرادی از جمله معلولان اعصاب و  روان در استان، تقاضا برای تأسیس مراکز جدید شبانه روزی اندک است.

مدیر یکی از این مراکز شبانه روزی در این باره به خبرنگار «خبرجنوب» می گوید: با وجود همه مشکلات، سعی مان حفظ مراکز است اما واقعاً گاهی در عدم همخوانی دخل و خرج می مانیم.

وی می افزاید: اگر چه خانواده هایی پیگیر وضعیت معلول یا سالمندشان هستند اما برخی هم آدرس شان هنگام تحویل معلول یا بیمار اعصاب و روان با آدرس واقعی فرق دارد و یا چند ماه بعد محل زندگی را عوض می کنند و آدرس جدید را به ما اعلام نمی کنند و تلفن را هم پاسخ نمی دهند، همین مسأله معضلاتی را به دنبال دارد.

این مدیر مرکز شبانه روزی در شیراز عنوان می کند: بهزیستی تعدادی بیمار یا معلول را به عنوان بلا صاحب به ما می سپارد و بابت آن ها هم ماهانه یارانه ای پرداخت می نماید اما به دلیل همکاری نکردن برخی خانواده ها، بار هزینه تعداد دیگری از افراد نیز به مراکز شبانه روزی وارد می شود و این قوز بالا قوز است.  

 کارشناس دفتر مراقبتی مراکز شبانه روزی بهزیستی فارس نیز در مورد مشکلاتی که مراکز شبانه روزی استان با آن درگیرند می گوید: در حال حاضر بیش از 50 مرکز شبانه روزی در حوزه معلولان جسمی، ذهنی، بیماران اعصاب و روان و سالمندان در فارس زیر نظر بهزیستی فعال است و با توجه به مشکلات بودجه ای که دارند به سختی خدمات می دهند.

سید رضا نزاریان می افزاید: یکی از عمده ترین مشکلات آن ها این است که افراد بلا صاحبی که در مراکز نگهداری می کنند دفترچه ندارند و علوم پزشکی هم زیر بار هزینه های آن ها نمی رود به همین دلیل  برای امور درمانی آن ها با مشکلاتی مواجه هستیم در این باره دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید، چون بهزیستی یارانه می گیرد خودش هم باید جوابگو باشد اما واقعاً یارانه ماهانه دو میلیون و 400 هزار تومان برای هر فرد اندک است.

وی عنوان می کند: در این باره پرداخت هزینه های بهداشتی، درمانی و غذا با یارانه های فعلی امکان پذیر نیست و رسیدگی به بیماران فاقد سرپرست مؤثر یاد شده استان، هماهنگی و همکاری دستگاه ها را می طلبد و بهزیستی به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند. 

نزاریان می گوید: با توجه به این که خانواده ها برخی معلولان را به دلیل مشکلات شدید جسمی و نیاز به استفاده از پنپرز نمی توانند نگهداری کنند، ما در بیش از 50 مرکز زیر نظر بهزیستی این امکان را فراهم کرده ایم، به نحوی که خدمات توانبخشی، کمک توانبخشی و توان پزشکی به آن ها توسط تیم تخصصی ارائه می شود.

کارشناس دفتر مراقبتی مراکز شبانه روزی بهزیستی فارس عنوان می کند: در حال حاضر بیشترین مشکلات در مورد بیماران مراکز اعصاب و روان است و در این خصوص با کمبود تخت مراکز شبانه روزی مواجه هستیم.

نزاریان می گوید: با وجود این که برای دادن مجوز به منظور راه اندازی مراکز شبانه روزی بیماران اعصاب و روان زیر نظر بهزیستی محدودیتی نداریم اما آن قدر هزینه ها زیاد است که کسی تمایلی به تأسیس مراکز جدید در این فیلد ندارد و به همین دلیل با کمبود تخت برای بیماران  روانی در استان مواجه هستیم، اگر چه در صورت نیاز فوری و اورژانسی با جابه جایی جایگزین های مورد نیاز را انجام می دهیم. 

وی می افزاید: در حال حاضر مراکز شبانه روزی زیر نظر بهزیستی استان بیش از 800 تخت دارند که به افزایش آن ها نیاز داریم. عدم همکاری مراکز بیمه ای برای دادن کد نسخه بیمه و دارویی نیز از دیگر مسائلی است که باید به فکر رفع آن بود.

 کارشناس دفتر مراقبتی مراکز شبانه روزی بهزیستی فارس می گوید: البته سیاست ما ترویج مراکز روزانه و ترغیب خانواده ها به نگهداری معلول یا بیمار روانی و سالمند بین اعضای خانواده است و در این خصوص مراکز روزانه در ساعاتی از روز مثلاً صبح تا ظهر، افراد را نگهداری می کنند و با توجه به وضعیت مددجو آموزش هایی نیز به آن ها داده می شود که از سوی برخی خانواده ها بسیار استقبال می شود. اما برخی خانواده ها هم توان نگهداری معلول را ندارند و آن ها را به مراکز شبانه روزی می سپارند.

این کارشناس بهزیستی فارس همچنین با اشاره به مشکلات تعرفه ای مراکز شبانه روزی عنوان می کند: همچنان این مراکز زیر نظر بهزیستی با تعرفه های سال قبل فعالیت می کنند و به دلیل میزان کم پیشنهادی برای افزایش این تعرفه ها، با میزان در نظر گرفته شده موافق نیستند.

معاون توانبخشی بهزیستی فارس می گوید: با توجه به تورم موجود بیش از 60 مرکز شبانه روزی موجود در فارس با مشکلات بودجه ای مواجه هستند و با این وجود هنوز افزایش تعرفه ای در سال 1401 نداشته ایم.

محمد صادق جعفری می افزاید: با توجه به مشکلات یاد شده مردم متقاضی تأسیس مراکز جدید این گونه نیستند و برخی هم تقاضا می دهند و وقتی پای کار می آیند پشیمان می شوند.

وی عنوان می کند: ما نه تنها به بیماران بلا صاحب ساکن مراکز شبانه روزی بلکه به افراد عادی هم اگر نیاز داشته باشند و ثابت شود یارانه می دهیم.

معاون توانبخشی بهزیستی فارس می گوید: یکی دیگر از مسائل نگران کننده نیز این است که در  حال حاضر اکثر مراکز شبانه روزی ما ساختمان اجاره ای دارند و این قوز بالا قوز است و با توجه به تخریب اکثر ساختمان ها در شهر و تبدیل آن ها به آپارتمان، مدیران مراکز برای پیدا کردن ساختمان مناسب در شیراز مشکل دارند. در این  خصوص انتظار می رود علاوه بر در نظر گرفتن زمین برای مراکز شبانه روزی یاد شده، تسهیلاتی ویژه نیز به آن ها اختصاص داده شود.

جعفری می افزاید: در حال حاضر به دلیل گرانی مواد غذایی و بهداشتی و همچنین خدمات حوزه درمان بسیاری از این مراکز با مشکل عدم همخوانی درآمدها و هزینه ها مواجه هستند و ما نیز در حد توان به آن ها کمک می کنیم اما پاسخگوی نیازهایشان نیست.