بوشهر رتبه اول تجرد قطعی کشور

بوشهر رتبه اول تجرد قطعی کشور

  افزایش آمار تجرد قطعی در میان دختران و پسران نشان‌ دهنده انبوه مشکلات پیش روی ازدواج آنهاست؛ چالشی که رتبه نخست آن به استان بوشهر رسیده است.

حتما تاکنون پاسخ جوانان را به ازدواج نکردن و فرار از آن شنیده اید. مشکلات اقتصادی، بیکاری، نداشتن مسکن و تجمل گرایی خانواده ها از جمله دلایلی است که آنان پشت سر هم ردیف کنند تا عملا بسیاری شان به تجرد قطعی می رسند؛ یعنی از سنی که امید یا انگیزه ازدواج دارند (معمولا تا 45 سالگی) عبور کرده و از تن دادن به ازدواج خودداری می کنند.

مطابق با آخرین سرشماری از جمعیت حدود 17 میلیونی دهه شصت، تقریبا 5 میلیون نفر از آن‌ ها هنوز تشکیل خانواده نداده‌ و بخشی از آنان به تجرد قطعی وارد شده اند.

در همین خصوص، آخرین سرشماری کشور نشان می دهد بوشهر بیشترین میزان تجرد قطعی را به خود اختصاص داده، طوری که این شاخص جمعیتی در استان بوشهر تقریبا دو برابر میانگین کشوری است.

اگرچه امکان وقوع تجرد قطعی برای زنان و مردان یکسان است اما در دیدگاه عموم، آسیب آن برای زنان بیشتر است. شاید دلیلش این دیدگاه باشد که تجرد را در مردان امری اختیاری و انتخابی می دانند و در زنان امری تحمیلی.

به داد جوانان برسید

بخشی از دلایل تاخیر در ازدواج و تجرد قطعی، سبک جدید زندگی است. از هم گسیختگی‌ های نهادهای خانواده سبب شده این نسل از ازدواج، بیم داشته باشد و بسیاری احساس کنند ازدواج، انتقاع کمتر و مسئولیت بیشتری برای آنها دارد.

از طرفی وقتی نسل جدید خارج از خانواده نیاز خود را برآورده می‌ کند، دیگر لزومی به تشکیل خانواده نمی‌ بیند. 

باید بدانیم که نسل جدید عقلانیت و محاسبه گری بالایی دارد و به سبب مشکلات و مسائلی که پیش روی خود می بیند (و مهمترین آن اقتصادی و معیشتی است)، کمتر به سمت تشکیل خانواده رفته و گرایش بیشتری به‌ تجرد قطعی پیدا کرده است.