ایستگاه بهارستان

بررسی عملکرد نمایندگان فارس در سال سوم فعالیت در مجلس

ایستگاه بهارستان

فاطمه ایزدی/ وقتی تنور انتخابات گرم می شود هر کدام از نامزدها در شعارها و وعده‌ های خود به مردم، هزار و یک قول می ‌دهند که اگر گذرشان به ایستگاه بهارستان افتاد، هم شهرشان را آباد می کنند و هم گره کور اقتصاد، مسکن، معیشت و مهم تر از همه، اشتغال را باز خواهند کرد. با این حال وقتی قرعه نمایندگی به نام برخی نامزدهای انتخاباتی می ‌افتد، ورق بر می گردد و بسیاری از وعده وعیدها روی همان پوستر های انتخاباتی در حد شعار باقی می ماند و هیچ گاه، رنگ عملیاتی به خود نمی‌گیرد اما این که در طول چند سال اخیر مردم چقدر نمایندگان خود را از نزدیک دیده اند و از نظر آن ها چقدر کارگزارانشان در مجلس توانسته اند برای حل مشکلات، چانه‌ زنی کنند و گره گشا باشند موضوعی است که باید از خودشان جویا شد. باید دید مردم در طول این سال ‌ها پشت درب های بسته مانده اند یا این که درب اتاق ها و راه های ارتباطی آن ها با نمایندگانشان باز بوده است. این که چقدر راه نرفته، مانده و چه جاده هایی که با رایزنی ها و پیگیری ‌های وکلا و مباشران مردم در مجلس به نتیجه رسیده است.

در گفت و گو با شهروندان شیرازی و انگشت ‌شماری از شهرستان های فارس به این نتیجه رسیدیم که اگر چه برخی نمایندگان در صفحات مجازی، پیج های خبری یا پل ارتباطی میان خود و وکلایشان ایجاد کرده اند اما این مسیر هیچ زمانی، گره گشای مشکلات نبوده است.

از دیدگاه آنها درست است که بعضی از نمایندگان به صورت هفتگی در دفتر کار خود به مطالبات مراجعان رسیدگی می‌ کنند و ملاقات‌ هایی ترتیب می دهند تا از نزدیک جویای گرفتاری های آنان شوند اما مسأله این است که آن ها در طول این چند سال، چه مرهمی برای درد معیشت، مسکن و اشتغال آورده اند و چه نسخه ای برای آن پیچیده اند.

در واقع باید بررسی کرد و دید نمایندگانی که بیش از راهیابی به مجلس در حوزه اشتغال، معیشت و مسکن، شعار می‌ دادند چقدر توانسته اند به وعده وعیدهای خود جامه عمل بپوشانند و مردم را به آرزوهایشان برسانند.

مردم برای ارتباط با نماینده خود به درب های بسته نخوردند

نماینده نی ریز در مجلس، یکی از کسانی است که به گفته خودش توانسته به بسیاری از قول هایی که در حوزه اشتغال داده عمل کند و گواه آن، ظرفیت های شغلی است که در طول این مدت با راه اندازی برخی صنایع در نی ریز ایجاد کرده است. آن طور که فرهاد طهماسبی می گوید واحد فولادسازی که سال ها از برنامه ساخت آن گذشته بود با درخواست ها، پیگیری‌ ها و مطالبه ‌گری های او به بهره برداری رسیده و حدود ۵۰۰ نفر ظرفیت اشتغال مستقیم و دو هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است. به قول این نماینده مجلس با اخذ مجوز واحدهای گندله سازی و پروژه‌ های جدید توسعه ای، حدود هزار نفر در پروژه های پیمانکاری مشغول به کار شده اند.

وی با اشاره به پروژه های در دست احداث و ایجاد ۱۵۰۰ ظرفیت شغلی جدید، تأکید می‌ کند که اکتشافات معادن بهرام گور نیز آغاز شده و در حفاری این منطقه حدود ۵۰ نفر به تازگی مشغول به کار شده اند. در واقع این ها تنها بخشی از شغل هایی است که با پیگیری ها و اقدامات نماینده نی ریز در مجلس ایجاد شده و از همه مهم تر این که راه های ارتباطش با مردم نیز در طول این چند سال، سخت نبوده و هر هفته در فرمانداری، دفاتر کار و روستاهای دور و نزدیک، مردم را ملاقات کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است وکلایش برای دیدن او به درب های بسته نمی خورند و اگر مردم، کاری داشته باشند با دفاتر هماهنگ کرده و نماینده خود را می بینند.

از توسعه خطوط جاده ای تا ساماندهی راه های روستایی

جعفر قادری، نماینده شیراز و زرقان در مجلس نیز در همین رابطه  می گوید در این دوره، کارهای بزرگی در استان انجام شده که در بسیاری از حوزه‌ ها کارگشا بوده است.

از توسعه خطوط جاده ‌ای و تکمیل آزادراه شیراز- اصفهان گرفته تا ساماندهی مسیرهای روستایی همچون کوهمره سرخی، کیان آباد و کرونی، تقویت زیرساخت‌ های عمرانی و توسعه شرکت‌ های هواپیمایی، تنها بعضی از کارهایی است که به قول عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پارلمان سیزدهم برای فارس رقم خورده است. در هر حال اگر چه تا کنون کارهای بزرگی در این استان صورت گرفته اما چشم های مردم به حل مشکلاتشان در حوزه مسکن و معیشت است.

قادری نیز با اشاره به همین مسأله تاکید می‌ کند که تا وقتی نتوان برای اشتغال مردم کاری کرد نمی توان انتظار داشت که مشکلات مربوط به معیشت آنان حل شود.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس معتقد است تعیین تکلیف پتروشیمی ‌های فارس، پالایشگاه شیراز، به ثمر رسیدن فولاد خرامه، کوار و ایجاد صنایع در شهرستان ‌های دیگر استان به باز شدن گره کور اشتغال کمک می کند و در صورت فعال شدن این ظرفیت ‌ها، بسیاری از مشکلات حل می‌ شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به اقدامات ریز و درشت دیگری که او و سایر نمایندگان فارس در مجلس سیزدهم انجام داده اند اشاره می‌کند و یادآور می ‌شود که در حیطه کاری خود تا آنجا که امکان داشته به وعده های خود عمل کرده است.

 از توسعه شهرک های صنعتی در کلان شهر شیراز گرفته تا اقداماتی که در حوزه‌های عمرانی، بهداشت و درمان و جاده ای صورت گرفته، برخی کارهایی است که به باور قادری در طول سال های گذشته، روی زمین مانده و کسی آنها را پیگیری نمی‌کرد.

اتفاقات خوب برای حوزه عمرانی

علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز و زرقان در مجلس نیز اگر چه مدت هاست در حوزه عمرانی، چانه‌ زنی کرده اما روزها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مسائل را دنبال می‌ کند و آن طور که  می گوید از بحث شفافیت گرفته تا مسائل عمرانی را در مجلس پیگیری کرده است.

وی تأکید می کند که در طول این مدت هر آن چه می‌ توانسته انجام داده و در این مسیر به قول و قرارهای خود عمل کرده است.

به گفته این عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس، در این دوره از پارلمان اتفاقات خوبی برای فارس افتاد و برای پروژه های عمرانی، بودجه های کلان گرفته شد. از دیدگاه این نماینده مجلس، اتفاقاتی که در این بخش روی داده هم می تواند برای استان، رهاورد خوبی داشته باشد و هم ظرفیت اشتغال را در فارس فعال خواهد کرد.

در هر حال، سالهاست چشمان مردم به دستان نمایندگان و کارگزارانی است که برای مو به موی مشکلات عمرانی، درمانی و مهم تر از همه مسکن و معیشت آن ها نسخه های شفابخش دارند. مردم دلشان می خواهد نمایندگانشان اگر چه چانه زنی هایشان به جایی نرسد اما از مشکلاتشان آگاه باشند و برای رفع آنها کوتاهی نکنند. در نهایت این دوره از پارلمان نیز با همه کارهای کرده و نکرده، تمام می شود. مهم این است که اقدامات بهارستان نشین ها در دفتر عملکردشان، محفوظ است و مردم قضاوت خواهند کرد که مباشران آنها با به ثمر نشستن پروژه های اولویت دار، فعال شدن ظرفیت اشتغال و بهبود وضعیت معیشت که همیشه وعده آن را داده اند چه کارنامه ای از خود به جای گذاشته اند.