آشفتگی به سبک «فجر»

انتقاد پذیری کلید رسیدن به موفقیت است

آشفتگی به سبک «فجر»

علی جمشیدپور – خبر جنوب / در فوتبال حرفه‌ای روز دنیا دیگر یک نفر نمی‌تواند به عنوان سرمربی به تمامی موارد رسیدگی کند، لذا یک تیم مجزا به عنوان کادر فنی با همراهی یک روانشناس در کنار سرمربی برای نتیجه گرفتن تیم فعالیت می‌کنند.

اما به نظر می‌رسد اینجا در شیراز بحث کمی متفاوت است. هرکسی می‌خواهد تمام کارها را خودش انجام دهد و بگوید این من بودم که توانستم با یک دست 10 هندوانه را بلند کنم.

دیده‌ایم و می‌دانیم که نمی‌شود. ماحصل این تفکر شرایط بغرنج تیم فجر شهید سپاسی در حضورش پس از 8 سال در لیگ برتر است.

دومین بازی تیم فجر در نیم فصل دوم در مقابل تیمی بود که از نظر آماری و رتبه ای در جدول رده بندی وضعیت بسیار خوبی دارد. استقلال تهران با آن حمایت‌ها و هزینه های گزافی که انجام شده به عنوان یکی از پرطرفدارترین تیم های آسیا و ایران، پس از سالها در مسیر قهرمانی لیگ برتر ایران قرار گرفته و بعید است چنین فرصت طلایی را از دست بدهد. بنابراین همه به این مطلب واقف هستیم که بازی در مقابل تیم اول جدول برای همه تیم‌ها سخت و دشوار است.

حال چرا می‌گوییم عملکرد تیم فجر در بازی حساس مقابل استقلال قابل قبول نبوده است؟

گذشته از حاشیه‌هایی که در تیم استقلال وجود داشت، قبل از بازی با فجر این تیم چندین بازیکن کلیدی خود را به دلیل مسائل مختلف از دست داد تا اندازه‌ای که در خط دفاعی دچار ضعف محسوسی شد. موقعیتی که برای هر تیمی فراهم نمی‌‌شود اما تنها استفاده تیم فجر از این موقعیت باخت یک بر صفر و کمترین میزان فشار بر روی دروازه استقلال بود. فوتبالی که در آن روز از فجر دیدیم به مانند بازیهای گذشته یک فوتبال تدافعی مبتنی بر ضدحمله‌هایی که به ندرت اتفاق و در پایان بدون نتیجه فرجام می‌یافت.

این نگرش زمانی می‌تواند ثمر داشته باشد که آن تیم از خودباوری کاملی برخوردار باشد. چیزی که از بازی بازیکنان فجر ندیدیم و حتی بدتر از آن عدم اعتماد به نفس بازیکنان مطرحی بود که هر کدام در گذشته ورزشی خود به عنوان یک بازیکن طراز اول محسوب می‌شدند.

ریشه یابی این مشکل شاید از عهده بنده خارج و نیاز به یک روانشناس کاربلد در زمینه ورزش باشد. کاری که باید خیلی زودتر از اینها انجام می‌شد تا بازیکنانی که از توانایی و قابلیت بالایی برخوردار هستند اما به دلیل کمبود اعتماد به نفس حتی یک نمایش متوسط ساده را هم نمی‌توانند انجام دهند به دوران اوج خود بازگردند.

صحبت از روحیه شد. بدیهی است که در ورزش روز دنیا روحیه 50 درصد موفقیت می‌باشد. یک ورزشکار با دارا بودن از ذهن آماده که ناشی از روحیه‌ای بالاست می‌تواند شگفتی ساز باشد. این روحیه را با دارو و غذای سالم و خواب مناسب نمی‌توان به ورزشکار تزریق کرد. روش‌ها و متدهای مشخصی دارد که در این مقال نمی‌گنجد. اما نیاز مبرم زردپوشان شیرازی در این مقوله کاملاً مشهود است.

دیگر موردی که می‌شود به آن اشاره کرد تغییر تاکتیک در حین بازی می‌باشد. قابلیتی که در انتخاب بازیکنان و برتری یک تیم در بازیهایش کاملاً به چشم می‌آید.

وقتی یک تیم با تاکتیکی مشخص وارد زمین می شود مسلماً مورد ضد تاکتیک تیم حریف هم قرار می‌گیرد. این کار یکی از جذابیت های مربیگری شطرنج گونه فوتبال است. لیکن اگر یک مربی بخواهد با یک دست فرمان از ابتدا تا انتهای بازی به پیش برود و عدم نتیجه گیری باز هم باعث نشود تا به تغییر تاکتیک و رویه بیندیشد جای تأمل دارد.

باز هم می‌گویم که همه به بضاعت تیم فجرسپاسی واقف هستند اما در همین شرایط هم می‌توان شجاعانه و به دور از در نظر گرفتن تیم حریف، فوتبال بازی کرد.