انتخاب شهردار؛ کارآمدی یا وابستگی

انتخاب شهردار؛ کارآمدی یا وابستگی
کلانشهر شیراز از مشکلات عدیده‌ای رنج می برد که در 5 سال اخیر تشدید شده است

فارس نوشت: وقتی لیست 6 نفره کاندیدای شهرداری شیراز از گزینه مطلوب انقلابی خالی است، پیشنهاد دلسوزان شهر این است که با نگاه دقیق به کارنامه و سوابق این افراد، شاخص را کارآمدی آنان قرار دهد.

زمان چندانی تا انتخاب شهردار جدید باقی نمانده است. جلساتی که سخنگوی شورا آن را نشست‌های مشورتی می‌خواند فشرده ادامه دارد و لیستی از 6 کاندیدای تصدی پست مدیریت شهری روی میز گفتگو قرار دارد.

از این افراد، عده ای مورد حمایت برخی نمایندگان قرار دارند، که البته رزومه و عملکرد آنان کاملا واضح و روشن است، چه در عرصه مدیریت استانی، چه در عرصه مدیریت های شهرستانی، چه معاونت های فرمانداری و معاونت های شهری، کارنامه های قابل دفاعی ندارند، حتی کنش سیاسی آنان در سالهای اخیر بسیار پر نقد و غیر قابل دفاع است.

برخی از گزینه ها نیز از حمایت مجموعه اجرایی استان و استانداری برخوردارند.

بعضی از نامزدهای پست شهرداری شیراز نیز به وضوح مورد حمایت جریان اصلاح طلب هستند.

سابقه عملکرد آنان در مسئولیتهای سابق که با به کار گیری عناصر اصلاح طلب و شائبه دار در مجموعه تحت نظارت خود همراه بوده، مهر تاییدی بر این موضوع است.

اکنون از میان این لیست و این افراد قرار است شهردار آینده شیراز انتخاب شود.

شورای ششم یکسال از عمر خود را سپری کرده است، شهردار سابق که از دل شورا و با اصولی چون جریان گرایی و جوان گرایی انتخاب شد، نتوانست انتظارات را برآورده کند و در پاسخ به سوالات اعضای شورا درماند و شورا با اقدامی انقلابی او را کنار گذاشت و سرانجام خود را به عملکرد شهردار گره نزد اما این اقدام زمانی تکمیل می شود که کنار رفتن اصنافی به حضور شهرداری کارآمد در رأس کار ختم شود در غیر این صورت استیضاح منجر به استعفای شهردار، به نقطه ضعف شورا بدل خواهد شد.

کلانشهر شیراز از مشکلات عدیده‌ای رنج می برد که در 5 سال اخیر تشدید شده است. چهار سال شورای پنجم درآمدهای شهر یا صرف سنگفرش خیابان یا پیاده‌روهای غیر ضروری یا بازی های سیاسی مدیران شهری شد. مناطق کم برخوردار کاملا فراموش شدند و هیچ سهمی از مدیریت شهری به آنان نرسید، رها شدگی شهر در دوره چهار ساله سابق امری واضح و غیر قابل انکار است که نمودی از آن را سیل 98 می توان دید.

در یکسال اخیر نیز علیرغم اینکه رأس مدیریت شهری گاه تا نیمه های شب شخصا در حال خدمت رسانی و رتق و فتق امور بود، اما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد در بدنه شهردار و چیزی که رئیس شورا آن را «اختلاف دیدگاه مدیریتی» خواند، اقدام قابل ملاحظه ای انجام نشد.

شهرداری از آنجا که با زیست روزانه مردم سروکار دارد، محیطی پویا و پرتحرک است لحظه ای توقف در آن رخ نخواهد داد.

چنین محیطی نیاز به مدیری کارآمد و توانمند دارد که امورات شهر را در مسیر صحیح و به صلاح مردم هدایت کند.

اکنون که در میان لیست 6 نفره کنونی هیچ گزینه ای مطلوب جریان انقلابی نیست، پیشنهاد دلسوزان شهر این است که شورا کارآمدی را شاخص انتخاب قرار دهد.

شاخص باید کارآمدی با شد نه نفوذ و سفارش افراد صاحب قدرت. سکان اداره شهر باید در دست فردی قرار گیرد که  وابستگی حزبی و قبیله ای کمتری داشته باشد، به انقلاب و جریان انقلابی تقید بیشتری داشته باشد، صاحب کارنامه روشن تری در حوزه اجرا  باشد و مدیریت شهری در دست افرادی که در سابقه آنان موارد شبهه دار وجود دارد، نیفتد که آزموده را آزمودن خطاست.