آژیر خطر کمبود خون در بوشهر به صدا درآمد

آژیر خطر کمبود خون در بوشهر به صدا درآمد

بوشهر که سالها رتبه سوم کشور در اهدا خون را داشت، امروز با سقوطی ۲ پله ای در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

یادمان باشد نیاز بیماران مبتلا به تالاسمی و سرطان به خون و فرآورده‌های خونی دائمی است، علاوه بر این لزوم تامین ذخیره خون برای نیاز بیمارستانی استان در زمینه حوادث و سانحه دیده‌ها، ضرورت اهدای مستمر خون را دوچندان می‌کند.

به گفته مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد در آینده نه چندان دور این استان نیز همانند تعدادی از استان‌ها به وارد کننده خون از استان‌های همجوار تبدیل می‌شود. 

علیرضا باستین ادامه می‌دهد برخی استان‌ها نتوانسته اند خون مورد نیاز خود را تامین کنند و اگر این روند کاهشی اهدا خون در استان بوشهر نیز ادامه دار باشد به طور قطع در آینده نه چندان دور این استان بوشهر نیز نیازمند واردات خون می‌شود.

در استانی مانند بوشهر ۶۰۰ بیمار تالاسمی وجود دارد که این افراد هر ۱۵ روز نیاز به یک واحد خون دارند و اگر چه هر واحد خون اهدایی تا ۳۵ روز ماندگاری دارد اما بهتر این است که این گروه از بیماران خون تازه (کمتر از پنج روز) را دریافت کنند افزون براین کسانی هستند که زیرعمل جراحی اورژانسی، بیماران تصادفی، مادران باردار و یا افرادی به دلیل کمبود فاکتور نیازمند خون هستند.

این همه نشان می‌دهد که کم رنگ شدن اهدای خون زنگ خطری برای جامعه به شمار می رود و باید کوشید تا این حس انسان دوستانه هیچ گاه رنگ زوال و فراموشی به خود نگیرد.

"اهدا خون؛ اهدا زندگی" شعاری قدیمی اما آشنا است که بارها برای بسیاری از افراد به تلنگری تبدیل شده تا با اهدا این مایه حیات، سهمی در نجات زندگی بیماران نیازمند داشته باشند اما امروز با توجه به کم رنگ شدن این اصل در بین نسل جدید بوشهر، می‌طلبد برای جلب مشارکت عمومی مردم بار دیگر این شعار زنده و یادآوری شود.