کنکور در دمای صفر درجه!

گفت و گو با‌ اولین شرکت کنندگان در آزمون سراسری زمستانه

کنکور  در دمای صفر درجه!
هفت درصد کنکوری های زمستانه از فارس بودند

سهیلا رفیعی نژاد/ اگرچه نام کنکور با تابستان عجین است و از چند دهه پیش شرکت کنندگان در آزمون سراسری با حوزه هایی که مجهز به پنکه و کولر و وسایل سرمایشی بود، روبرو بودند اما امسال و برای اولین بار یک بار کنکور در زمستان و یک بار هم در تابستان بعد برگزار می شود.

این آزمون سراسری دو روز گذشته با بیش از 60 هزار شرکت کننده در فارس، با محدودیت های اینترنتی به منظور جلوگیری از احتمال تقلب و یا سوءاستفاده در شیراز و سایر شهرهای استان برگزار شد. البته کنکور زمستانه آخر راه نیست و افراد می توانند، 6 ماه دیگر هم با آمادگی بیشتری در این آزمون سراسری و مهم شرکت کنند، تا ببینند چه چیزی برای آن ها رقم می خورد. در عین حال برگزاری کنکور در فصل زمستان برای متقاضیان و خانواده های آن ها تجربه ای جدید است، در همین باره بلافاصله پس از کنکور به چند حوزه آزمون سراسری در شیراز سر زدیم تا نظر شرکت کنندگان را جویا شویم. بسیاری از این متقاضیان بخصوص سال اولی ها به کنکوری که اخیرا برگزار شد آزمایشی و برای آمادگی کنکور تیرماه یاد کردند. کارن کاویانی یکی از این متقاضیان کنکور در این باره گفت: چون دانش آموز سال دوازدهم هستم، کنکور اصلی را همان تیرماه می دانم اما این کنکور هم برای آشنایی مطلوب بود.

 او افزود: البته اواخر شهریور و مهرماه در مورد برگزاری کنکور در دی ماه اطلاع دادند و به نظرم کمی دیر بود.

کاویانی گفت: امتحان و سوال ها هم قابل قبول بود و نسبت به آن چیزی که فکر می کردم بهتر بود.

 یاشار هروی یکی دیگر از شرکت کنندگان کنکور دی ماه نیز عنوان کرد: تصوری که از کنکور داشتم، برگزاری در فصل تابستان و با یک لباس راحت بود که یک نوشیدنی خنک بخوریم که به خاطر سردی هوا متفاوت بود. اینکه در مورد برگزاری کنکور در دی ماه دیر اطلاع دادند نیز انتقاد داریم.

او با اشاره به تاثیر سوابق تحصیلی بر نتیجه کنکور نیز گفت: امکان تقلب در امتحانات نهایی هست و این حق برخی را ضایع می کند و با توجه به ابن مسایل به نظرم سوابق تحصیلی نباید به این میزان در نظر گرفته شود.

محمدجواد عباسپور متقاضی گروه تجربی نیز از سردی هوا گله مند است.

 او گفت: سوالات هم سخت بود و برای ما که دانش آموز سال دوازدهم هستیم و بخشی از دروس باقیمانده سخت تر است که خودمان را برسانیم.

 مهدی یکی دیگر از متقاضیان کنکور هم عنوان کرد: برای امثال ما که سال دوازدهم بودیم بیشتر جنبه آزمایشی داشت و البته برای برخی که پشت کنکوری هستند فرصت مناسبی بود که بارشان را ببندند.

سبحان نیز سطح برگزاری آزمون را قابل توجه دانست و گفت: اگر چه برگزاری کنکور در زمستان تجربه جدیدی بود، اما اینکه مطمن باشی یک فرصت دیگر باقی است خیالت را راحت و حتی استرس را کمتر می کند.

امیرحسین موسوی نیز که تیرماه هم در کنکور شرکت کرده در مورد کنکور دی ماه اظهار کرد: از تیرماه بسیار بهتر بود آزمونم و در عین حال تیرماه سال آینده هم شرکت می کنم تا رتبه بهتری را کسب نمایم.

 این پشت کنکوری افزود: سوالات خوب بود و کمی سوال های ریاضی سخت تر بود.

مریم مرادی مادر یکی از شرکت کنندگان در کنکور نیز کنکور زمستانه را تجربه ای جدید دانست و گفت: کمی استرس هوای سرد را داشتیم، چون همیشه کنکور تابستان بوده اما تجربه جالبی بود و بد نیست که با دو بار برگزاری فرصت بیشتری به افرادی که در یک آزمون نتایج مد نظر را کسب نمی کنند داده شود.

بنیامین جعفری نیز بیان کرد: هم حذف دروس عمومی عالی است و همه وقت مان را برای تقویت دروس تخصصی می گذاریم. بطور کلی برخی تغییرات علاوه بر کاهش استرس، زمینه افزایش انگیزه پشت کنکوری را نیز بیشتر می کند.

صادقی پدر یکی از شرکت کنندگان گروه تجربی هم در پاسخ به سوالی در خصوص تمایل بیشتر والدین به شرکت فرزندان در کنکور گروه تجربی عنوان کرد: به خاطر درآمد رشته پزشکی و موقعیت اجتماعی که در آینده کسب می کنند این اتفاق افتاده است.

نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در فارس در خصوص تغییراتی که با طرح دو بار برگزاری کنکور در یک سال تحصیلی رخ داده، گفت: از این به بعد کنکور سراسری در کشور و از جمله فارس دو بار برگزار می شود، بطوریکه بر اساس زمان بندی صورت گرفته متقاضیان می توانند یکبار در دی ماه و برای بار دوم درتیرماه سال بعد، کنکور بدهند. دکتر مسلم باقری افزود: از این به بعد دانش آموزان استان که در سال آخر دیپلم و یا پشت کنکور هستند می توانند در هر دو آزمون و یا صرفا یک نوبت و هر کدام که تمایل داشتند شرکت نمایند و در عین حال نتیجه هر کدام بهتر شود و نمره بالاتری را کسب کنند، برای انتخاب رشته لحاظ می شود. وی عنوان کرد: از این به بعد برای احتساب نمره نهایی آزمون سراسری ۴۰ درصد سوابق تحصیلی( امتحانات نهایی پایه دوازدهم ) و ۶۰ درصد آزمون در نظر گرفته می شود و طبق برنامه ریزی ها قرار است میزان تاثیر سوابق تحصیلی تا سال 1405 به 60 درصد برسد.

معاون آموزشی دانشگاه شیرازگفت: انتخاب رشته کنکوری ها چه افرادی که دی ماه کنکور می دهند و چه آنهایی که تابستان آینده کنکور می دهند اواخر مرداد و اوایل شهریورماه سال آینده است. به این نحو که افرادی که دو بار کنکور می دهند هم، یکبار انتخاب رشته می کنند و برای انتخاب رشته، آزمونی که نتیجه آن بهتر شده ملاک قرار می گیرد. باقری تصریح کرد: برگزاری دو بار آزمون سراسری با این هدف که استرس کمتری را به شرکت کنندگان کنکور وارد کنیم، صورت می گیرد و به این نحو که اگر متقاضی دی ماه کنکور را خراب کند، فرصت برگشت برای او هست و می تواند تیرماه آینده جبران نماید.

 نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در فارس در پاسخ به سوالی در خصوص زمان الکترونیکی شدن کنکور سراسری نیز گفت: طبق آخرین جلسه کشوری تمام تلاش مان این است که از سال ۱۴۰۳ کنکور الکترونیکی برگزار شود. باقری افزود: اما زیر ساختها نیز به منظور الکترونیکی شدن کنکور باید تامین گردد. اما معتقدم هزینه هایی که به این منظور می شود به سود کشور هست و احتمال سوء استفاده و تقلب را حذف می کند. البته امسال با محدودیت های اینترنتی امنیت این آزمون را افزایش دادیم و با قطعی اینترنت تلفن های همراه در حوالی حوزه های برگزاری کنکور در استان به هدف مورد نظر رسیدیم.

معاون آموزشی و استاد دانشگاه شیراز در خصوص وضعیت نامتوازن شرکت کنندگان گروههای مختلف کنکور نیز گفت: بیش از ۵۱درصد شرکت کنندگان کنکور دی ماه در استان مربوط به گروه تجربی اند، بیش از ۱۱ درصد مربوط به گروه ریاضی، بیش از ۲۸ درصد شرکت کنندگان مربوط به گروه آزمایشی انسانی، ۵ و ۳ دهم درصد داوطلبان مربوط به گروه زبان و ۳ و ۴ دهم درصد شرکت کنندگان کنکور امسال در فارس مربوط به گروه هنر هستند. باقری افزود: از آنجا که ریاضی مادر علوم است و اگر این رشته لطمه بخورد آسیب های جدی به این حوزه وارد می شود، نسبت به عدم توازن تعداد شرکت کنندگان و تمایل بیشتر آنها به گروه تجربی نگرانیم. استاد دانشگاه شیراز افزود: البته والدین هم دغدغه شان شغل فرزندان است و به همین دلیل بیشتر شرکت کنندگان گروه تجربی را انتخاب می کنند. با توجه به عدم توازن یادشده در مباحثی مانند هوش مصنوعی و برخی رشته های مهمندسی افق خوبی را برای کشورنمی بینیم و در حال حاضر آنچیزی که برای انتخاب رشته ملاک قرار گرفته اشتعال و درآمد است و باید به این سمت برویم که برای سایر رشته ها هم ایجاد شغل کنیم تا با مشکلات ناشی از رفتن اکثر شرکت کنندگان کنکور به سمت گروه تجربی مواجه نشویم . به گفته نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در فارس 7 درصد شرکت کنندگان کنکور اخیر در کشور، از فارس هستند.