ببینید؛ آهنگری جذاب در دزفول 

فیلم از مرجان دهقانی 

شهرستان دزفول از شهرهاي استان خوزستان در جنوب غربي ايران است كه در كنار رودخانه دز واقع شده‌ است. اين شهر در دامنه هاي زاگرس مركزي قرار دارد و سابقه تاريخي آن به دوره ساسانيان برمي گردد. آب و هواي دزفول گرم و مرطوب است. شهر دزفول مركز شهرستان دزفول است. اين شهر از شمال به شهرستانهاي انديمشك، از خاور به بخشهاي لالي از شهرستان (مسجد سليمان) و گتوند (از شهرستان شوشتر) و از جنوب و باختر به شهرستان شوش محدود مي گردد.

شهري از سپيد دم تاريخ

تاريخ شهر «دزفول» را خاورشناسان ازآن هنگام كه اين شهر پايتخت عيلاميان ـ حدود ۲۶۰۰پيش از ميلاد ـ بود و «اوان» خوانده مي‌شد ، نزديك به پنج هزار سال برآورد كرده اند . در نوشته هاي باستاني پس از طوفان نوح ، از شهري به نام« اوان » نام برده شده است . اين شهر ، پايتخت تمدّن «عيلام» و سرآمد شهرهاي مشرق زمين بوده است. كاوشگران غربي در نيم قرن اخير ، پس از مطالعات و تحقيقات فراوان تصريح كرده اند كه « اَوان» Avanهمان دزفـــول كنوني است . در اين صورت ، «دزفول» فعلي يا «اوان»پنج هزارسال پيش را بايد نخستين پايتخت امپراتوري گستردة كشور «عيلام» دانست.

 دزفول پايتخت مقاومت و ايثار ايران اسلامي

مقاومت، ايثار و از خود گذشتگي مردم غيور دزفول در روزهاي حماسه هشت سال دفاع مقدس بر كسي پوشيده نيست، اين شهر در ايام جنگ تحميلي آماج حملات متعدد زميني و هوايي و موشكي بعثيان عراق قرار داشت تا جايي كه رسانه هاي خارجي، شهر دزفول را «بلد الصواريخ» يا شهر موشك ها نام گذاشتند. دزفول بخاطر دفاع در برابر تجاوزات دشمن بعثي و رشادت جوانمردانه رزمندگانش در تاريخ ۴ خردادماه ۱۳۶۶ از طرف دولت وقت جمهوري اسلامي به عنوان «شهر نمونه و پايتخت مقاومت ايران» نام گرفت و در تقويم رسمي كشور به عنوان روز دزفول نامگذاري گرديد.

صنایع دستی 

علاوه بر آهنگری، صنایع دستی دزفول است که این شهر را قطب صنایع دستی خوزستان می‌دانند. اقتصاد مردم این منطقه اغلب از راه کشاورزی و صادرات صنایع‌دستی تأمین می‌شود.

صنایع دستی های دزفول که امروزه در بسیاری از کارگاه های آموزشی این شهر، تولید آن به جوانان جویای هنر آموزش داده می شود، صنعت “کپو بافیاست. کپو بافی در حقیقت از پیچیدن ساقه های نو رس و جوان نخل، دور تا دور ساقه های کرتک شکل می گیرد. هنرمندان  این صنعت، بعد از اینکه کالای مورد نظر را از این طریق تولید کردند، دست به تزئین آن به وسیله کامواهای الوان رنگ و وارنگ می زنند.

کپوبافی یکی از مهم‌ترین صنایع‌ دستی دزفول است که به نقاط مختلف ایران صادر می‌شود. حدود ۵۰۰ سال است که کپوبافی در دزفول رایج است. بهترین کپوها را می‌توانید از روستاهای دهستان شهیون تهیه کنید.