وزنه سنگین هزینه ورزش کردن

گزارشی از هزینه‌های کلاس‌های ورزشی در شیراز

وزنه سنگین هزینه ورزش کردن

فاطمه مقدم / درباره اهمیت ورزش بر جسم و روحیه افراد بسیار شنیده و خوانده ایم. ورزش نه تنها موجب تقویت بنیه و جسم می‌شود، ‌بلکه به عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. خصوصا این مزایا شامل بهبود تفکر یا شناخت برای کودکان ۶ تا ۱۳ سال همین است که والدین به محض شروع تابستان یا باز شدن وقتی در مابین مدرسه و کلاس‌های تقویتی بی شمار بچه‌ها را در یک کلاس ورزشی ثبت نام می‌کنند. برای آغاز حرفه ای هر رشته ورزشی یک محدوده سنی کلی و عمومی ‌وجود دارد. بعضی معتقدند که تکنیک‌ها را باید قبل از بلوغ آموزش داد و تخصصی شدن را به بعد از بلوغ موکول کرد، اما کارشناسان ورزشی به‌طور کلی می‌گویند آن دسته از ورزش‌ها که به حرکات ماهرانه پیچیده و انعطاف‌پذیری زیاد نیاز دارند، مانند ژیمناستیک، شیرجه و...، لازم است ورزشکاران تخصصی شدن را از سنین پایین شروع کنند. در ورزش‌هایی که قدرت و سرعت ویژگی‌ بارز و غالب آن‌هاست، مانند فوتبال و والیبال، می‌توان تکنیک‌های اساسی و پایه را از خردسالی شروع کرد، اما تخصصی شدن هنگامی‌شروع می‌شود که فرد عملاً پاسخ‌گوی نیازها و تمرین‌های دشوار باشد. در اکثر رشته‌های قدرتی و سرعتی هم، تخصصی شدن باید از اواخر دوره جهشی رشد بلوغ انجام گیرد.

در این گزارش با توجه به اهمیت ورزش افزایش هزینه انواع ورزش‌های مهارتی در شیراز را بررسی کرده‌ایم تا بدانیم بسته به جیبمان بچه را به کلاس ورزشی بفرستیم یا بسته به استعداد او!

شنا لاکچری ترین وزرش کودکان در شیراز

شروع فصل گرما زمان رونق ورزش‌های آبی است. آموزش شنا جزو پایه‌ای‌ترین ورزش‌هایی است که داخل یا وابسته به آب انجام می‌شوند، یعنی اگر بخواهید فرزندانتان به ورزش‌های حرفه ای چون شنا، قایقرانی، واتر پلو و غیره در بزرگسالی بپردازد، باید شنا را به عنوان پایه از همان سالهای بچگی بیاموزد. دوره 12 جلسه‌ای آموزش شنا به صورت خصوصی  1 میلیون 300 هزارتومان است و به صورت عمومی‌890 هزار تومان. البته در هر دوره 12 جلسه ای فقط یکی از تکنیک‌های شنا از قبیل  کرال، پروانه و یا قورباغه آموزش داده می‌شود و برای آموزش تکنیک بعدی باید یک دوره 12 جلسه‌ای دیگر او را ثبت نام کنید! حال اگر بخواهید کودتان را برای تمرین خارج از کلاس به شنا بفرستید تا انچه آموخته را تمرین کند هر جلسه 1 ساعت و 10 دقیقه ای 70 هزارتومان برایتان آب می‌خورد. البته هزینه شنا خصوصی در ورزشگاه‌های دولتی چون انقلاب و حجاب 950 هزار تومان است.

گفتنی است به صورت قوانین ابلاغی از تربیت بدنی کلاس‌های آموزش شنا به صورت عمومی‌ بین 15 تا 25 نفر، خصوصی بین 1 تا 3 نفر، نیمه خصوصی بین 3 تا 5 نفر است. حال اگر در کلاسهای خصوصی فرزندان شما تعداد بیشتر از این است بدانید که تنها دارید هزینه کلاس خصوصی را می‌دهید و بس!

 خرید لباس شنا هم خود هزینه‌ای مضاف بر هزینه کلاس دارد. قیمت مایو از 120 هزاز تومان با جنس‌های بسیار بی کیفیت شروع می‌شود تا 300 هزارتومان و عینک شنا نیز از 100 تا 150 هزار تومان، بازوبند و  ... 100 هزارتومان . این هزینه‌ها همه برای زمانی است که کودکتان در آب است و دارد کالری می‌سوزاند و تکنیک یاد می‌گیرد. وقتی که از آب بیرون می‌آید خیلی گرسنه است فروشگاه استخر هم که پر از خوراکی‌ها رنگارنگ است اگر بخواهد از فروشگاه یک ساندویچ سرد یا کیک و شیر ساده بخرند در هر جلسه باید بین  30 تا 40 هزار تومان پول تو جیبی به او بدهید. 

شوت به دروازه با هزینه میلیونی!

نام فوتبال با دنیای شهرت و ثروت چنان آمیخته که جذب نشدن به آن نیازمند مقاومتی در خور توجه است. حال اگر بخواهید فرزندتان را برای شروع ورزش حرفه‌ای فوتبال به یکی از مدرسه‌های فوتبال شیراز بفرستید گویا هزینه‌ها متفاوت است. در برخی مدارس 1 میلیون 200 هزار تومان باید برای ثبت نام یک ترم سه ماهه سی جلسه ای بپردازید در برخی از باشگاه‌های نیمه خصوصی این هزینه به ماهانه 980 تا یک میلیون تومان می‌رسد.

 هزینه دیگر این کلاس‌های برای والدین هزینه لباس کفش و ساق بند است که بستگی به کیفیت لباس‌ها از 700 هزار تومان تا  2 میلیون و 400 هزارتومان در همان جلسه اول باید هزینه شود. اگر فرزندتان با استعداد باشد و جزو تیم منتخبان برای مسابقات بین مدارس فوتبال و باشگاه‌های فوتبال انتخاب شود که حتما باید لباس‌های حرفه ای برای او بخرید. مجموع هزینه‌های شما حدود 4 تا 4 و 500 میلیون تومان در همان ترم اول در می‌آید. البته از ترم بعد تنها لازم است شهریه ثبت نام یک ترم را بدهید. همچنین اگر بخواهید فرزندان را به باشگاهی ببرید که آموزش فوتبال تخصصی زیر نظر مربیان نامدار، زمین چمن طبیعی، معرفی استعدادهای برتر به لیگ فوتبال کشور و... داشته باشد روشن است که هزینه افزایش خواهد یافت. شایان ذکر است فوتبال زنان در باشگاه‌های دولتی چون حجاب 200 هزارتومان برای 8 جلسه و 300 برای 12 جلسه در ماه هزینه دارد.

کلاس‌های رزمی، خشن اما ارزان

کاراته، تکواندو، جودو، کیک‌بوکسینگ، ووشو، کونگ فو، موی تای، بوکس و ... از جمله ورزش‌های رزمی‌است که در شیراز برای آنها کلاس‌هایی برای دختران و پسران برگزار می‌شود. به دلیل تنوع بسیار زیاد رشته‌های رزمی‌نمی‌توان شهریه‌ای دقیق از باشگاه‌های مختلف اعلام کرد اما شهریه باشگاه‌ها همانطور که روشن است بسته به خصوصی یا دولتی بودن و در باشگاه‌های خصوصی بسته به استادی که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید، متغیر است. بیشتر کلاس‌های  رزمی ‌با متوسط قیمت 500 هزارتومان برای هر ماه یعنی 12 جلسه هزینه بر می‌دارد. در این میان کلاس وشو و کیک بوکسینگ به صورت نیمه خصوصی از 700 هزارتومان برای هر ماه به بالا هزینه دارد که افزایش هزینه بسته به مهارت فرزندتان و انتخاب مربی کارکشته تر و حرفه‌ای تر است. البته اگر فرزندتان را به کلاس‌های شلوغ تر بفرستید برای هر 12 جلسه آموزش به صورت عمومی‌ در کلاس‌های بالای 12 نفر 250 هزارتومان بیشتر لازم نیست هزینه کنید. (البته بهتر است فرستادن بچه‌ها به کلاس‌های ورزشی شلوغ را تا فروکش کردن موج جدید کرونا به تعویق بیندازید).

هزینه یک دست لباس تکواندو که ورزشی متداول و جزو رشته‌های ورزشی المپیک نیز می‌باشد به این شرح است: قیمت یک جفت دستکش از 150 هزارتومان شروع می‌شود، محافظ پای تکواندو از 150 هزارتومان به بالا، لباس تکواندو نوجوان از 250 هزارتومان آغاز می‌شود و اگر لازم باشد کلاه تکواندو هم بخرید باید روی قیمتی بالای 300 تومان حساب کنید. البته که باید برای ضربات سنگینی که به قفسه سینه کودکان در این ورزش وارد می‌شود هم باید چاره ای اندیشید، هوگو تکواندو (پوشش ضربه‌گیر) خوشبختانه ارزان است  شروع قمیتی از 100 هزار تومان دارد. به طور کلی باید چیزی حدود 1 میلیون تومان خرج تهیه لباس‌های این ورزش کنید.

ژیمناستیکی ورزشی انعطافی با هزینه‌ای مناسب

ژیمناستیک را اگر نتوانیم مادر ورزش‌ها بنامیم، باید بگوییم که  این ورزش می‌تواند پایه و سرآغازی برای موفقیت‌های آینده در ورزش و علاقه به آن تا انتهای عمر باشد. ورزشی که می‌تواند مهارت‌های پایه و اصلی مربوط به تحرک و انعطاف پذیری، اعتماد به نفس و تسلط را در کودکتان پایه گذاری کند. ژیمناستیک یک ورزش برای افراد جوان است. برای شروع ژیمناستیک خصوصا حرفه‌ای باید تا فرزندتان کودک است دست به کار فرستادن او به کلاس‌های آموزشی شوید. متخصصان می‌گویند سن مطلوب برای شروع ژیمناستیک از 5 تا 6 سالگی است یعنی اگر می‌خواهید کودکتان پس از ۱۲ سالگی ژیمناستیک را شروع کند بهتر است به سراغ ژیمناستیک تفریحی برود! حالا چه ژیمناستیک تفریحی وچه حرفه‌ای این ورزش هم هزینه‌ای مشابه با ورزش‌های رزمی ‌دارد و هزینه هرماه آن با همان قیمت 500 هزار تومان شروع می‌شود. ناگفته پیداست که اگر کودکتان  فاکتورهای جسمانی خوبی داشته باشد و بخواهد این ورزش را به صورت حرفه ای ادامه دهد باید برای او مربی خصوصی باتجربه ای بگیرد تا فرزندتان فرصت کوتاه حرفه ای شدن در این ورزش  را از دست ندهد. مسلم است که هزینه مربی خصوصی چند برابر قمیت ذکر شده خواهد بود. خوشبختانه کفش و لباس تمرینی ژیمناستیک ارزان است و با حدود 300 هزارتومان می‌تواند یک دست لباس و کفش مناسب تمرینی برای این ورزش تهیه کرد. لباس‌های مسابقات این ورزش اما بسیار گران و گاه بسیار اعیانی است.

اگر کارمندی هستی هم سراغ ورزش بیلیارد برو!

نوبتی هم باشد نوبت خودتان است. خوب است کمی‌از پولتان را صرف سرگرمی‌جذاب برای خودتان کنید.  بیلیارد از آن بازی‌های مهیج جذاب و سرگرم کننده ای است که تاثیر زیادی در سلامتی روحی و جسمی‌دارد و می‌تواند شما را برای چند ساعت از روزمرگی خارج کند. وقتی اسم بیلیارد را می‌شنویم یاد پولدارها می‌افتیم اما با توسعه امکانات ورزشی در سال‌های اخیر آموزش بیلیارد به باشگاههای ورزشی خصوصا در مجتمع‌های ورزشی راه یافته است و افرادی از سایر طبقات جامعه نیز می‌توانند به این ورزش بپردازند. می‌گویند در این ورزش آنهایی موفق می‌شوند که استعداد ریاضی خوبی دارند و البته قدرت تمرکز خوبی. به هر رو هر شخص بااستعدادی می‌تواند با یک هزینه معقول که از برخی رشته‌های ورزشی دیگر کمتر هم هست این ورزش مهیج را یاد بگیرد. هزینه آموزش بیلیارد در چنین مجتمع‌هایی ماهانه (12جلسه) 1 میلیون تومان است و اگر بخواهید ساعتی با دوستانتان بیلیارد بازی کنید در چنین مجتمع‌هایی برای بازی اسنوکر ساعتی 150  هزار تومان و بازی ایت بال ساعتی 170 هزارتومان برای هر نفر بپردازید.

 البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بر اساس شنیده‌های ما آموزش بیلیارد در باشگاه‌های خصوصی و حرفه ای زیر نظر مربیان مشهور در شیراز برای یک ترم سه ماهه 12 میلیون تومان هزینه برمی‌دارد! طبیعتا تمرین و بازی در این باشگاه‌ها نیز هزینه‌ای چند برابری خواهد داشت.

در پایان باید گفت: گرچه پرداختن به ورزش نیاز به هزینه‌های زیادی دارد اما نباید این هزینه‌ها را  در کنار مخارج و هزینه‌های مصرفی قرار داد چرا که این هزینه جز سرمایه گذاری برای آینده فرزندانتان سرمایه گذاری برای تضمین سلامت جسمی‌و روحی آنها نیز به شمار می‌رود.