همایش هفت گوهر سنگ پارسی یکشنبه در جوار آرامگاه سعدی شیراز برگزار می‌شود

همایش هفت گوهر سنگ پارسی یکشنبه در جوار آرامگاه سعدی شیراز برگزار می‌شود
معرفی ابوریحان بیرونی به عنوان دانشمند گوهرشناس

معاون‌ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: نخستین «همایش و نمایشگاه هفت گوهر سنگ پارسی» یکشنبه در شیراز برگزار می‌شود که هدف از برگزاری این رویداد معرفی ابوریحان بیرونی به عنوان دانشمند گوهرشناس، گسترش صنعت گوهرشناسی و اشتغالزایی در این عرصه است‌.

مجید سلیمی اظهار کرد: روز یکشنبه ۱۳شهریورماه ۱۴۰۱ همزمان با روز بزرگداشت «حکیم ابوریحان بیرونی» که از پیشگامان تحقیق و پژوهش در موضوع علم گوهرشناسی است، برنامه‌ای تحت عنوان «همایش و نمایشگاه هفت گوهر سنگ پارسی» برگزار می‌شود.

معاون‌ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ادامه داد: با توجه به جایگاه این هنر در ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده بالای محصولات و خواص درمانی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی؛ حمایت از تولید، ترویج و بازرگانی این رشته هنری از راهبردهای اساسی توسعه صنایع‌دستی در استان فارس به شمار می‌رود.

سلیمی اضافه کرد: هدف از برگزاری این برنامه این است که شخصیت ابوریحان در بُعدی که کمتر به آن پرداخته شده است به همگان معرفی شود.

وی گفت: ابوریحان اولین دانشمند گوهرشناس ایرانی است که گوهرسنگ‌ها را طبقه‌بندی کرده است؛ شخصیت این دانشمند بیشتر در نجوم برجسته شده، اما در این رویداد  شخصیت این دانشمند بزرگ از نظر جواهرشناسی به شهر، کشور و حتی به جهان معرفی خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: بدون شک فعالیت در این عرصه بسیار اشتغال‌زا است و می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد.

وی بیان کرد: ما ۴۳گونه گوهرسنگ داریم که اکتشاف و استخراج نمی‌شوند و شاهد فرآیند تولید در این عرصه نیستیم. یکی از مهمترین اهداف این برنامه این است که با استفاده از این صنعت به اشتغالزایی در این هنر بپردازیم.

سلیمی عنوان کرد: مقرر شده این همایش با حضور معاونت صنایع‌دستی کشور، رئیس انجمن نجوم ایران و مسئولان استانی و دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شود.

 وی افزود: نخستین همایش می‌تواند گام بزرگی برای حرکت در مسیر بین‌المللی شدن باشد تا در سال‌های آینده شاهد حضور برترین گوهرشناسان و گوهرتراشان از سراسر جهان در این همایش باشیم و همچنین بتوانیم مؤسسات گوهرشناسی را در کشور راه‌اندازی کنیم.

سلیمی اضافه کرد: بر این باور هستیم که با بهره‌گیری از تجربیاتی که در این زمینه وجود دارد می‌توان برای برگزاری این رویداد در سطح ملی سرمایه‌گذاری کرد.

وی اظهار داشت: امیدواریم این همایش در سال‌های آتی در همین تاریخ به صورت گسترده و در سطح فراملی برگزار شود.

معاون‌ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد: این برنامه از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ یکشنبه در مرکز همایش‌های بوستان واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی و با حضور مسئولان ملی و استانی، هنرمندان و صنعتگران این حوزه برگزار خواهد شد.